Gå til innhold

Sykt barn, føre timer for det man greier å jobbe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man er hjemme med sykt barn trekkes man en dag med omsorgspermisjon. Av og til kan man greie å jobbe litt, feks når barnet sover, og litt på kvelden. Er det riktig å føre timer for disse arbeidstimene for å kunne avspasere dem senere? 

Anonymkode: 0d9aa...367

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må du høre med arbeidsplassen din om. Slikt varierer fra jobb til jobb. Noen steder er de streng på at en sykt-barn-dag er en sykt-barn-dag, mens andre steder lar de deg bruke dagene på timesbasis, osv. 

Anonymkode: f16cc...dd9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når man er hjemme med sykt barn trekkes man en dag med omsorgspermisjon. Av og til kan man greie å jobbe litt, feks når barnet sover, og litt på kvelden. Er det riktig å føre timer for disse arbeidstimene for å kunne avspasere dem senere? 

Ja

Anonymkode: b41a8...b3a

Skrevet

Jobb på kveldstid (utenom arbeidstid) vil jeg jo tro man kan avspasere? Men hvis det er innen normal arbeidstid, så bør du vel avklare om du kan ha de timene til gode som sykt barn timer senere (tror de nye reglene tillater å dele opp sykt barn dager), men synes det er litt underlig å jobbe inn avspasering i ordinær arbeidstid 

Anonymkode: 328f7...69f

• Liker 2
Skrevet

Lovens ordlyd er «dager», og det ble tidligere tolket strengt, det vil si at man kun hadde anledning til å avvikle hele omsorgsdager. Departementet har imidlertid uttalt at lovens ordlyd ikke er til hinder for at arbeidstaker og arbeidsgiver avtaler bruk av for eksempel halve dager. 

Fra 1. januar 2023 har også arbeidsgiver plikt til å drøfte med de tillitsvalgte om det skal gis slik rett til å ta ut omsorgspenger for deler av en dag. 

Anonymkode: 30d32...014

Skrevet

Du må høre med din arbeidsplass som andre nevner her. Forskjellig praksis. Jeg tar hjemmekontor ved sykt barn så lenge barnet ikke trenger mye oppfølging. Da tar jeg ikke ut sykt barn dag. Min leder sier det er helt greit og ikke forventet at man leverer 100 prosent på slike dager. 

Anonymkode: ae15f...e97

Skrevet

Vi må ta ut fulle sykt barn dager, og arbeidsgiver er veldig striks på at det kun er det som gjelder. 
Og om det føres inn som sykt barn dag, så telles det som full dags fravær, og det kan ikke registreres noen timer som jobbet den dagen. 

Hos oss gjør det at de av oss som kan ha hjemmekontor, heller tar en dag med hjemmekontor, og jobber så godt vi kan derfra. For i de aller fleste tilfeller betyr det bare at man er litt mindre effektiv den dagen. 

De lederne jeg har snakket med hos oss om dette har vært enige i at de synes det er en bedre løsning for alle. 
Det er lettere at noen jobber med lav effektivitet, enn at de er 100% fraværende. 

Alternativt har jeg ført timer på den delen av dagen jeg har vært tilgjengelig, og heller tatt det på flex de timene jeg har brukt på å følge til lege/tannlege o.l. enda det også kunne vært dekket av sykt barn dager.

Anonymkode: b8fa6...a5a

Skrevet

Vi kan føre timer på sykt barn, så da registrerer jeg arbeid som arbeid, og resten av timene sykt barn. Hvis jeg jobber på kvelden kommer det utenom som flextid, men det unngår jeg som regel når jeg har syke barn, syns det er litt rart å opparbeide avspasering når jeg ikke har jobbet på dagen. Men noen dager må man bare. Jeg er hjemme i dag med sykt barn, og må jobbe i kveld, da det er arbeid som ikke nytter med en unge i armkroken og arbeidet haster... 

Min erfaring er at mange arbeidsgivere har tenkt veldig lite over denne problemstillingen... Min leder visste ikke at det gikk an å føre timer på sykt barn hos oss. 😅 Min forrige arbeidsgiver visste at det gikk an hos de men nektet oss hjemmekontor selv ved sykt barn. 🙄

Skrevet

Vi får ta ut sykebarndager timevis men systemet lar ikke oss registrer dem timevis. Så jeg registrer første dag som sykebarndag og jobber så mye jeg kan så neste gang barnet er syk skriver jeg de timene jeg har til overs fra første dagen. Det er strengt tatt ikke avspasering da vi ikke kan ta fri med de timene, man må ha et sykt barn for å bruke resten av dagen. Håper det ga mening :)  

Anonymkode: 0611a...169

Skrevet

Vi tar sykt barn-dager per time og ikke nødvendigvis hele dager på min arbeidsplass. Så det varierer tydeligvis 😊

Anonymkode: 25985...e06

Skrevet

Vi har ubegrenset hjemmekontor, og jobber i prinsippet akkurat når på døgnet det passer oss så lenge vi jobber 37,5 time i løpet av uka. Så f.eks dersom barnet er sykt mandag og tirsdag, men jeg klarer å jobbe totalt 30 timer i løpet av uka likevel, så fører jeg  sykt barn-dag på mandag, og full arbeidsdag på tirsdag. 

Anonymkode: b2fce...bf4

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Ville heller hørt med arbeidsgiver om dere kan begynne å føre sykt barn på timebasis eller halve dager. Det du jobber i arbeidstiden tenker jeg at du ikke skal kunne avspasere, men dersom du jobber på kveld etter arbeidstid burde dette være timer du kan avspasere senere.

Anonymkode: a2414...96c

• Liker 2
Skrevet

Vi tar timer, så jeg fører det jeg jobber. Resterende timer opp til full dag føres som sykt barn. Synes absolutt ikke du kan først føre full dag med sykt barn, så overtid for å ha klart å jobbe noen timer. Man får ikke dobbelt opp. 

Anonymkode: 63efd...624

• Liker 1
Skrevet

Vi tar også timer! Synes det høres litt rart ut at man må ta hele dager? Vi har fått dobbelt opp med sykt barn dager da vi har et barn der vi må til spesialister og oppfølging en del ganger i året og da fører vi de timene på sykt barn. Da går ungen i barnehagen etter vi har vært hos legen.

Anonymkode: 94161...d97

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi tar timer, så jeg fører det jeg jobber. Resterende timer opp til full dag føres som sykt barn. Synes absolutt ikke du kan først føre full dag med sykt barn, så overtid for å ha klart å jobbe noen timer. Man får ikke dobbelt opp. 

Dette får ikke vi lov til. Vi kan føre sykt barn timer på en dag, men da får vi ikke lov til å føre flextid eller overtid på samme dag. Da må vi spise av sykt barn timene.

Anonymkode: 94161...d97

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er snakk om avspasering, ikke overtid. 

Og hvordan er det dobbelt opp når man trekkes en hel dag? Hvorfor skal jeg da jobbe "gratis"? 

• Liker 1
Skrevet

Her fører vi også på timesbasis. Tenker det er vinn vinn for bedriften og ansatt, må jo være bedre at en får gjort litt. 🤷‍♀️

Anonymkode: 59a68...452

Skrevet

Vi kan føre timesvis «sykt barn» på min arbeidsplass. Så da trekker jeg bare fra timene jeg har jobbet på sykt-barn-føringen, uavhengig av om jeg har jobbet dag eller kveld. Altså ender jeg i sum med én full dag omsorgspermisjon+jobb, og opparbeider ikke fleksitid. Mannen har det likt, så vi bruker å dele dagen i to. 

Anonymkode: d337d...f6c

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det er snakk om avspasering, ikke overtid. 

Og hvordan er det dobbelt opp når man trekkes en hel dag? Hvorfor skal jeg da jobbe "gratis"? 

Du får jo betalt for å være hjemme med sykt barn. Dersom du jobber i stedet, så burde du jo ikke få betalt for å være hjemme. Det høres helt feil ut å få penger for å være hjemme med sykt barn, og samtidig få betalt for å jobbe. Du jobber jo ikke gratis. Hvis du ikke passer sykt barn, så skal du ikke ha «sykt barn»-timer. Du kan jo sammenligne med hvis du ikke bruker noen dager i det heletatt, så får du ikke 10dager avspasering. 

• Liker 1
Skrevet

Hos min arbeidsgiver legger vi inn antall timer. Sist jeg var hjemme med dyktige barn førte jeg 2 timer eller noe og det ble registrert som 33% fravær eller noe i den duren. Gjør det samme om jeg kan jobbe 1 time. 

Offentlig forvaltning 

Anonymkode: e61df...cbb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...