Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg jobber med et prosjekt som handler om klimaangst og frykt for fremtiden. Jeg lurer på hva dere som for øyeblikket er gravide eller nettopp har fått et barn tenker om barnets fremtid når det er så mange dystre spådommer om hvordan klimaet kommer til å utvikle seg? Er dette noe dere tenker på eller frykter? 

Anonymkode: 5e28c...051

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en gutt på 5 mnd. Jeg bekymrer meg for klima og naturkrisen daglig på vegne av gutten min. Når vi gjør hyggelige ting sammen og snakker og planer vi har for de nærmeste årene og håp lenger frem når han vokser opp, tar jeg meg i å lure på om det fremdeles er mulig å gjøre disse tingene når vi kommer så langt og hva slags verden han skal være voksen i.

Prøver å gjøre vårt for å bidra positivt i kampen for det grønne skiftet, men er jo selvfølgelig bekymret for at det vi gjør i lille Norge langt ifra er nok!

• Liker 2
Skrevet

Bekymrer meg mer for sosial uro og krig enn for klima, selv om sistnevnte er på lista og ganske sikkert påvirker de andre tingene.

Jeg tror ikke det er så mye å gjøre med klimaet her i Norge, det er for mange store nasjoner som driter i det. Vi må heller forberede oss på å takle endringer. 

Anonymkode: b7680...f64

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker ikke på det, nei. Jeg har mer enn nok annet å bekymre meg om, som er langt nærmere og mer jeg kan gjøre noe med her og nå. 

Anonymkode: 84b73...91e

Skrevet

Nei, slikt bekymrer jeg meg ikke for. Er mer bekymret for den anspente situasjonen mellom Kina, Russland og den vestlige verden. Klimaet går som det går, er begrenset hva vi kan gjøre der når store deler av verden driter i å gjøre noe med det da hjelper det lite av vi sortere plast her. 

Anonymkode: 90748...2e6

Skrevet

Nei, jeg bekymrer meg egentlig ikke verken for klimakrisen eller krig for barnet mitt sin fremtid. Verden er tryggere nå enn før, og selv om jeg definitivt tror klimakrisen er reell, tror jeg ikke vi kommer til å ødelegge jorda før barnet mitt også har dødd. Sakte, men sikkert. 

Anonymkode: 170bf...0c7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei!

Jeg jobber med et prosjekt som handler om klimaangst og frykt for fremtiden. Jeg lurer på hva dere som for øyeblikket er gravide eller nettopp har fått et barn tenker om barnets fremtid når det er så mange dystre spådommer om hvordan klimaet kommer til å utvikle seg? Er dette noe dere tenker på eller frykter? 

Anonymkode: 5e28c...051

Bekymrer meg ikke for klimaet nei. De har spådd dommedag siden 70-tallet. Plast derimot, overforbruk, innvandring, mat mangel og teknologi derimot… 

Anonymkode: 16db6...84c

• Liker 1
Skrevet
Anononyma skrev (5 timer siden):

Har en gutt på 5 mnd. Jeg bekymrer meg for klima og naturkrisen daglig på vegne av gutten min. Når vi gjør hyggelige ting sammen og snakker og planer vi har for de nærmeste årene og håp lenger frem når han vokser opp, tar jeg meg i å lure på om det fremdeles er mulig å gjøre disse tingene når vi kommer så langt og hva slags verden han skal være voksen i.

Prøver å gjøre vårt for å bidra positivt i kampen for det grønne skiftet, men er jo selvfølgelig bekymret for at det vi gjør i lille Norge langt ifra er nok!

Genuint spørsmål. Hva mener du vi skal gjøre? Det er bokstavligtalt elver av plast i India og ØYER av plast i stillehavet. Tror du at vi knappe 5mill resirkulerer og sorterer plast hjelper? 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Genuint spørsmål. Hva mener du vi skal gjøre? Det er bokstavligtalt elver av plast i India og ØYER av plast i stillehavet. Tror du at vi knappe 5mill resirkulerer og sorterer plast hjelper? 

5 mill her og 5 mill der blir mye på sikt. Og når vi gjør det, blir det også forsket på metoder for å bedre både fangst og redusering av plast. Alle monner drar. 

Når det kommer til klima og miljø, må vi gjøre tiltak lokalt og tenke globalt. 

Men til TS, ja. Tenker mye på det. Vi har et lavt forbruk, reiser ikke med fly. Tar tog på ferie. Ikke alle kan, eller bør, dra til andre kontinenter. Og hvertfall ikke flere ganger i livet. 

Anonymkode: aa369...461

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ja, og det er aldeles grusomt! At 5 mill gjør sitt beste er bedre enn at ingen prøver. Heldigvis er vel store deler av Europa begynt å bli bevisste, USA er på vei etter og den dagen vi får ned forbruket fra vestlige land sin side vil det naturligvis også påvirke produksjon i bl.a Kina og India. Så jo, at vi er bevisste nytter! Den vestlige verden, vår måte å leve på, er dyr for klima og natur.

Dessuten, jeg vil ikke sitte i en dyster ødemark om 30 år og innrømme for sønnen min at jeg ikke prøvde. 

Endret av Anononyma
Skrevet

Bekymrer meg daglig for menneskeskapte klimaendringer. Har alltid vært opptatt av lavt forbruk, gode materialer, kvalitet foran kvantitet og å unngå flyreiser og bruke beina, sykkel eller kollektivt der det er mulig. Snakker stadig oftere om politikernes ansvar for å legge til rette for å leve klima- og miljøvennlig (pakker det like gjerne inn i folkehelse), i håp om at flere skal bli bevisste på det.

Anonymkode: 27ff9...bd9

Skrevet

Bekymrer meg mer for privatisering. Blir snart amerikanske tilstander her også. Alle for seg selv. Er du født inn i en rik familie får du helsehjelp, bra skolegang og jobb. Blir du født inn i arbeiderklassen 🤷‍♀️

Anonymkode: 31816...761

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...