Gå til innhold

jeg kan reise mye fordi jeg ikke bruker penger på.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen sier at de ikke har råd til å reise. Da må man tenke på hva man bruker penger på....Jeg bruker aldri penger på :

Restaurant og takeaway( kun på reise ), brus, energidrikker, kafèbesøk, konert, revy, teater, blader, bøker ( låner på bibliotek) kjøper sjelden klær, sjelden ting til huset ( kun på Finn en sjelden gang)  frisør to ganger i året, kun klipp

Så flere hadde hatt råd til å reise hvis man vil, det handler om prioritering

Anonymkode: bcfc0...810

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker ikke penger på noe av det du nevner, men har fremdeles ikke råd til å reise.

Anonymkode: 4da49...676

• Liker 18
  • Hjerte 10
  • Nyttig 12
Skrevet

Ja jeg hadde nok hatt råd til å reise mye om jeg ikke hadde barn, men nå prioriterte jeg å få barn da. Og det er sikkert mange som heller vil ha en eller flere av luksusvanene sine i frem enn å kunne reise mye også. 

Er det mange som er misunnelige på at du kan reise mye? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Veggdyret skrev (6 minutter siden):

Ja jeg hadde nok hatt råd til å reise mye om jeg ikke hadde barn, men nå prioriterte jeg å få barn da. Og det er sikkert mange som heller vil ha en eller flere av luksusvanene sine i frem enn å kunne reise mye også. 

Er det mange som er misunnelige på at du kan reise mye? 

Ja det virker litt sånn. Jeg har også barn, de flyttet ut i fjor.Men vi har reist mye sammen da de var små.

Noen på jobb sier at de gjerne skulle reist, men har ikke penger....de samme kommer på jobb med både en energidrikk og en halvliter cola i handa, samtidig som de drar opp en ferdig påsmurt baguett til lunsj. De forteller om middager fra pizzabakeren og har nye klær stadig vekk. Man må bare prioritere annerledes...mange små summer kan bli en ferietur :) 

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Noen sier at de ikke har råd til å reise. Da må man tenke på hva man bruker penger på....Jeg bruker aldri penger på :

Restaurant og takeaway( kun på reise ), brus, energidrikker, kafèbesøk, konert, revy, teater, blader, bøker ( låner på bibliotek) kjøper sjelden klær, sjelden ting til huset ( kun på Finn en sjelden gang)  frisør to ganger i året, kun klipp

Samtidig så lever du jo ett kjedelig liv når du ikke er ute å reiser. Ja, det meste i livet handler jo om prioriteringer så akkurat den biten burde ikke komme som en stor overraskelse for de fleste. Selv reiser jeg veldig, veldig sjeldent. Fordi det ikke er på prioriterningslisten.

Men jo, jeg kunne jo reist fordi jeg ikke bruker penger hos frisør, kjøper sjeldent klær og kjøper det rimelig. Heller er jeg ikke den personen som trenger å kjøpe det dyreste av innbo i huset. Bor landlig til og har sykkel i stedet for bil, så der er det stor besparelse.

Anonymkode: b433b...168

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Barn.

Anonymkode: 9f64f...ff0

• Liker 8
Skrevet

Jeg har tidligere fått kommentarer på hvordan i ALL VERDEN jeg har råd til å reise så mye som jeg har gjort, selv når jeg var fattig student. For det første har jeg ikke barn, jeg leier leilighet og har dermed ikke huslån. Har kjøpt billige "drittbiler" slik at jeg ikke har trengt billån eller dyre forsikringer. Ellers i hverdagen bruker jeg ikke penger på take away/spise ute, svært sjelden jeg kjøper nye klær eller ting til hjemmet, lager alltid matpakke i stedet for å kjøpe lunsj hver dag. Aldri røykt/snust. Jeg sparer det jeg kan og bruker det på reiser. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kan du ikke bare øke inntekten din, det handler jo bare om prioriteringer?

Det gjorde jeg... Nå kan jeg reise uten å måtte prioritere bort ting i hverdagen. 
Og jeg har vært på siden også, der jeg ikke hadde råd til noen av tingene du nevner, og fortsatt knapt råd til mat. En bussbillett veltet ukas matbudsjett. Jeg levde på 1700,- til mat pr måned, brukte 300kr på klær pr år (sokker og undertøy), blader har jeg ikke kjøpt på 10 år, og interiør hadde jeg ikke råd til fra Finn engang... 

Flere ønsker ha råd til å reise, og har ikke noe som helst sjanse til å prioritere det. 
Det er veldig flott for deg at du har mulighet til å prioritere... Du er altså en av de som er heldig, men ikke mye forståelse for at andre ikke er like heldig. 

Anonymkode: 0026e...076

Skrevet

Kona og jeg er frivillig barnløse, og har begge en jobb som fungerer 100% fra hjemmekontor.

Vi kan dra på lange ferier, måneder av gangen, fordi vi har mulighet til å jobbe litt fra utlandet.

Anonymkode: c12ad...e2c

• Liker 5
  • Hjerte 3
Skrevet

Det finnes jo de som ikke gjør noe av dette og som likevel ikke har råd. På lik linje som vi som gjør alt det du ramser opp, og likevel har råd til å reise.

Anonymkode: dee91...26c

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Samtidig så lever du jo ett kjedelig liv når du ikke er ute å reiser. 

Anonymkode: b433b...168

Jeg vil ikke si at de som ikke lager matpakke og som daglig drikker brus/energidrikk/kaffelatte automatisk har noe morsommere liv. Sikkert tvert om, tipper de er slappe med hodepine.😬

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Noen sier kanskje at de ikke har råd til å reise fordi de ikke ønsker å reise og vil slippe maset om hvor de skal på ferie.

Skrevet

Jeg kan reise masse fordi jeg ikke bruker penger på bil :)

Anonymkode: e6d48...a92

• Liker 1
Skrevet

Vi bruker lite penger på klær, alkohol, røyker ikke, er aldri ute, spiser ikke ute i Norge (spiser ofte på cafe, men ikke ute på restaurant.), jeg går til frisør 2-3 ganger i året, ellers ingenting annet, ikke vipper, negler etc. Vi har går råd, men velger likevel å stramme på ting nevnt så vi kan ta 1-2 ekstra ferier i året. Vi gjør det fordi det gir oss så mye, vi tilbringer kvalitetstid med barna, både vi og barna lærer mye om andre kulturer og utvikler oss. Vi har fleksible jobber, jobber mye i perioder og tar det ut i fri. I år har vi så langt planlagt ferier i utlandet i ca 6 uker. Blir nok par uker til. Mange som ikke skjønner hvordan vi får det til, men det får de bare lure på.

Anonymkode: ac3ad...232

• Liker 4
Skrevet

Jeg tjener kun 450.000 i året, men er på ferie utenlands MINST sju uker i året. Får så mange sure kommentarer på jobb, og jeg baksnakkes en del for at jeg reiser så mye som jeg gjør. For min del er reising min lidenskap og hobby som jeg prioriterer høyt! 

Bor relativt billig(har «bare» 1mill i boliglån) i leilighet istedet for enebolig. Har ikke barn og vil heller ikke ha. Snuser, røyker eller drikker ikke. Er ikke sosial(trives best hjemme i mitt introverte liv, bortsett fra når jeg reiser). Bruker ikke penger på klær, utstyr, interiør, dill og dall. 

Anonymkode: 08105...c91

• Liker 10
Skrevet

Jeg prioriterer også reising. Selv om jeg ikke har all verdens med lønn.

Setter av 1000 kr av lønna hver mnd til reising, fast overføring som går automatisk inn på reisekonto når lønna kommer. I tillegg legger jeg inn alt av "ekstra" penger der - hvis jeg får penger i gave, eller overtid jeg har på jobben.

Det er blitt tøffere nå, som alt er blitt så dyrt, så det går så vidt rundt hver mnd. Barna har blitt tenåringer og pengene raser ut, selv om jeg aldri kjøper noe til meg selv lenger.

Det hjelper også å kjøpe billige flybilletter (er alltid på utkikk etter tilbud, og slår til når de kommer), og sparer mye på å være ute i god tid når jeg booker hoteller.

Reiser 4 ganger i året på jentetur til storbyer i Europa, pluss en ukes høstferie og en ukes sommerferie til utlandet med mann og barn. Familieturene booker vi minst et halvt år i forveien, for å få det rimeligst mulig. Er flittig bruker at søketjenester for å finne billige flybilletter, det har nesten blitt en hobby :)

Anonymkode: ab4cf...88e

• Liker 1
Skrevet

hadde hatt råd til å reise om jeg ikke hadde gammel hund. og snart kan flytte inn på tannlegekontoret.

Skrevet

Bil. Hadde nok hatt råd selv med bil, men dette er definitivt noe som gjør st jeg har det veldig romslig.

Skrevet

Når husleien her blir lavere etterhvert kan jeg spare mer. Nå er det ikke mulig å spare til dyre turer.

Skrevet

Enig med deg. 

Mange hadde hatt råd til å reise, men prioriterer ikke. Andre har bare ikke råd uansett. 

Jeg f.eks går ut og spiser regelmessig. Jeg elsker å utforske ny mat, også på reiser. Men det blir for sjelden. Derfor gjør jeg det her i byen jeg bor. Går også på konsert og komishow, teater og kino. Men om jeg droppet dette, ALDRI kjøpte monster/pepsi max, eller lunsj fra butikken så ville jeg nok spart 15 000 i året. Klart det hadde blitt en reise! 

Anonymkode: 601c5...4cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...