Summeer Skrevet 9. februar 2023 #21 Skrevet 9. februar 2023 Dere som lurer, logg inn på norskpensjon.no. Der får man en grov oversikt over opptjening og kan simulere litt ulike pensjonsaldre og får opp i% av dagens inntekt. veldig god oversikt! 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 9. februar 2023 #22 Skrevet 9. februar 2023 Pensjon kommer ikke an på hvor mange prosent man jobber, men hvor mye man tjener (selv om lav prosent selvsagt gir lavere lønn). Og ikke minst hvor mye pensjonssparing man har gjennom jobben, og hvor lenge man jobber.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #23 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): hvilke grep da? Anonymkode: 908fa...084 Spart en god del så vi har en god buffer i fond, kjøpt utleieleilighet. Anonymkode: 4141a...ed0 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #24 Skrevet 11. februar 2023 Nei, dessverre. Jobber ufrivillig heltid. Anonymkode: fda29...b94
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #25 Skrevet 11. februar 2023 Gidder ikke bekymre meg for hvor lite penger jeg får i pensjon. Blir uansett stusselig uten familie. Anonymkode: 11c23...26b
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #26 Skrevet 11. februar 2023 Jeg har ikke begynt med deltid enda, men har lyst. Har utsatt det fordi utgiftene har økt så kraftig. Og også fordi jeg ønsker å gå av med pensjon før tiden og leve på oppsparte midler i noen år. Så jeg regner med å bli minstepensjonist uansett. Jeg har alltid hatt lav lønn, så ville ikke fått mye i pensjon selv om jeg sto løpet helt ut. Pluss at mye går jo i skatt om man har formue som pensjonist. Anonymkode: 99b41...aad
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #27 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 9.2.2023 den 6.55): jeg jobba i mange år 50%, nå 75 %. Er over 50 og tenker jeg blir minstepensjonist. Men det stresser meg ikke. Helsa kommer først, og jeg klarer ikke jobbe mer. Jeg har det godt her og nå. hva tenker dere? Anonymkode: 908fa...084 Jeg er også over 50 år, og har jobbet nesten alltid i 50% stilling. Det pga at jeg har vært hjemme med mange barn.Nå jobber jeg 80% stilling. Du blir ikke minstepensjonist, men du får ikke så veldig mye over minstepensjon, jeg har sjekket. Selv har jeg spart selv i mange år. Men jeg bruker jo lite penger, og vil nok ikke trenge mer senere heller. Har en nedbetalt leilighet, og bor sammen med mannen min i et hus som står på hans navn. Jeg er ikke bekymret. Anonymkode: 3fbd7...939
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #28 Skrevet 17. februar 2023 Jobbet deltid store deler av arbeidslivet. Har ikke hatt sjans til å jobbe mer grunnet harde arbeidsforhold som sleit på helsa. Begynner snart i min første 100% stilling i annet arbeid, ser frem til det! Anonymkode: 6c52a...cb6
Topsi Skrevet 17. februar 2023 #29 Skrevet 17. februar 2023 Var ufør I mange år, så skal sikkert jobbe til jeg er minst 70 for å få en pensjon der er mulig å leve av
viren Skrevet 17. februar 2023 #30 Skrevet 17. februar 2023 1 minutt siden, Topsi said: Var ufør I mange år, så skal sikkert jobbe til jeg er minst 70 for å få en pensjon der er mulig å leve av Har du vært ufør også greid å komme tilbake i jobb igjen?
Topsi Skrevet 17. februar 2023 #31 Skrevet 17. februar 2023 viren skrev (Akkurat nå): Har du vært ufør også greid å komme tilbake i jobb igjen? Ja... er sykepleier idag 1
viren Skrevet 17. februar 2023 #32 Skrevet 17. februar 2023 Just now, Topsi said: Ja... er sykepleier idag Det er jo helt fantastisk. Jeg bøyer meg i støvet over at du har klart det, imponerende! 2
Topsi Skrevet 17. februar 2023 #33 Skrevet 17. februar 2023 viren skrev (Akkurat nå): Det er jo helt fantastisk. Jeg bøyer meg i støvet over at du har klart det, imponerende! Takk, jeg tror flere ville klart det hvis ikke NAV hadde avskrevet folk med en gang de får ufør
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #34 Skrevet 17. februar 2023 Jeg gikk ned til 80% det siste året før jeg ble pensjonist. Mulig det ikke var så økonomisk smart, men det var viktig for min tilvenning til en ny tilværelse. Har jobbet i 100% stilling fra jeg var 23år og til 66 år, kun avbrutt med vanlig permisjon etter fødsel. På mine arbeidsplasser har virksomheten hatt gode pensjonsordninger. Det ser jeg først nå når tilleggspensjonene tikker inn hver måned. Vi pensjonister betaler også mindre skatt enn andre. Jeg synes jeg er veldig heldig. God økonomi som pensjonist gjør det mulig å utnytte og nyte den nye fritiden. Rundt meg har jeg venninner som er minstepensjonister og må snu på kronene. Begge er fraskilte, og hadde lange perioder hvor de hadde permisjoner eller jobbet redusert. Anonymkode: 176e0...7fd
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #35 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg gikk ned til 80% det siste året før jeg ble pensjonist. Mulig det ikke var så økonomisk smart, men det var viktig for min tilvenning til en ny tilværelse. Har jobbet i 100% stilling fra jeg var 23år og til 66 år, kun avbrutt med vanlig permisjon etter fødsel. På mine arbeidsplasser har virksomheten hatt gode pensjonsordninger. Det ser jeg først nå når tilleggspensjonene tikker inn hver måned. Vi pensjonister betaler også mindre skatt enn andre. Jeg synes jeg er veldig heldig. God økonomi som pensjonist gjør det mulig å utnytte og nyte den nye fritiden. Rundt meg har jeg venninner som er minstepensjonister og må snu på kronene. Begge er fraskilte, og hadde lange perioder hvor de hadde permisjoner eller jobbet redusert. Anonymkode: 176e0...7fd I fremtiden vil de fleste pensjonister være som dine venninner, ikke som deg… Med mindre vi sparer til pensjon selv. Dere som går av med pensjon rundt nå har vunnet i det økonomiske lotteriet, dere har fått fordelen av all vekst (ikke minst på boligmarkedet) de siste 4-5 tiårene, og dere har fremdeles den gode, gamle pensjonsordningen. Vi som er yngre vil få en mye lavere pensjon, og vi må jobbe lengre. De som er i tenårene og starten av 20-årene i dag, som ikke eier bolig selv ennå, er enda verre stilt. Anonymkode: fd18b...86a 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #36 Skrevet 17. februar 2023 Jeg arver så jeg redder meg på det. Anonymkode: 7379f...904 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #37 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): I fremtiden vil de fleste pensjonister være som dine venninner, ikke som deg… Med mindre vi sparer til pensjon selv. Dere som går av med pensjon rundt nå har vunnet i det økonomiske lotteriet, dere har fått fordelen av all vekst (ikke minst på boligmarkedet) de siste 4-5 tiårene, og dere har fremdeles den gode, gamle pensjonsordningen. Vi som er yngre vil få en mye lavere pensjon, og vi må jobbe lengre. De som er i tenårene og starten av 20-årene i dag, som ikke eier bolig selv ennå, er enda verre stilt. Anonymkode: fd18b...86a De fleste av dagens pensjonister har det som mine venninner. På 70-tallet var det stor mangel på barnehageplasser. Yrkesaktive kvinner ble kritisert for å ikke sette mann og barn foran "selvrealisering". Til og med skattesystemet var innrettet slik at det skulle lønne seg for familien at mor var hjemmeværende. Boligmarkedet, som du nevner, er forøvrig mest et byfenomen. Vi som bygde hus i småbyer og distrikt, og bor der fortsatt, har derimot opplevd renter av en størrelse som jeg tror dagens unge er helt uforberedt på. Vi betalte på det høyeste 16% rente på huslånet. Mange mistet jobb og bolig under finanskrisen. Det blir flere eldre og levealderen øker. Det behøves hender for å utføre arbeidet. Jeg tror ikke dagens unge er forberedt på utfordringene som nå kommer. Anonymkode: 176e0...7fd
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #38 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): De fleste av dagens pensjonister har det som mine venninner. På 70-tallet var det stor mangel på barnehageplasser. Yrkesaktive kvinner ble kritisert for å ikke sette mann og barn foran "selvrealisering". Til og med skattesystemet var innrettet slik at det skulle lønne seg for familien at mor var hjemmeværende. Boligmarkedet, som du nevner, er forøvrig mest et byfenomen. Vi som bygde hus i småbyer og distrikt, og bor der fortsatt, har derimot opplevd renter av en størrelse som jeg tror dagens unge er helt uforberedt på. Vi betalte på det høyeste 16% rente på huslånet. Mange mistet jobb og bolig under finanskrisen. Det blir flere eldre og levealderen øker. Det behøves hender for å utføre arbeidet. Jeg tror ikke dagens unge er forberedt på utfordringene som nå kommer. Anonymkode: 176e0...7fd Det er ikke bare et byfenomen, nei. Jeg bor i en liten by i distriktet, og verdien av min bolig har blitt firedoblet på tjue år (dessverre har ikke vi eid den så lenge, slik at vi har ikke fått noen stor del av den verdiøkningen). Og dere betalte høy rente - i en periode - men lånene utgjorde en mye mindre del av lønna, så da var det faktisk mulig. Det var fullt mulig for kvinner å jobbe deltid eller være hjemme med barn i noen år, for så å ta igjen hele eller mye av det senere og ikke bli minstepensjonister. Jeg ser at det er det kvinner i min foreldregenerasjon gjorde, nesten ingen av dem er minstepensjonister. Dagens pensjonister har gullpensjoner, med unntak av dem som endte som minstepensjonister - men mange av dem er blant de eldste av pensjonistene (kvinner som aldri var i lønnet arbeid). Av de som er rundt 65-70 nå og går av med pensjon i disse tider, jobbet de aller fleste. Og hvis de jobbet i det offentlige kommer de fremdeles inn under gunstige pensjonsordninger, hvor det siste året teller etc (ikke alle årene). Anonymkode: fd18b...86a
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #39 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke bare et byfenomen, nei. Jeg bor i en liten by i distriktet, og verdien av min bolig har blitt firedoblet på tjue år (dessverre har ikke vi eid den så lenge, slik at vi har ikke fått noen stor del av den verdiøkningen). Og dere betalte høy rente - i en periode - men lånene utgjorde en mye mindre del av lønna, så da var det faktisk mulig. Det var fullt mulig for kvinner å jobbe deltid eller være hjemme med barn i noen år, for så å ta igjen hele eller mye av det senere og ikke bli minstepensjonister. Jeg ser at det er det kvinner i min foreldregenerasjon gjorde, nesten ingen av dem er minstepensjonister. Dagens pensjonister har gullpensjoner, med unntak av dem som endte som minstepensjonister - men mange av dem er blant de eldste av pensjonistene (kvinner som aldri var i lønnet arbeid). Av de som er rundt 65-70 nå og går av med pensjon i disse tider, jobbet de aller fleste. Og hvis de jobbet i det offentlige kommer de fremdeles inn under gunstige pensjonsordninger, hvor det siste året teller etc (ikke alle årene). Anonymkode: fd18b...86a Lånene utgjorde en mindre del av lønna? Det gjorde det slett ikke. Lønna var lav og rentene så høye at mange mistet husene sine. Pengene ble heller ikke brukt på luksusvarer slik som i dag, men mer sparsommelig brukt på nødvendigheter. Et lån på 800000 kr og med en lønn på 160000 i året så er det 5x inntekten. 90 tallet dette og rente på 10%. Så mye misunnelse og gnag, livredde for at noen oppnådde noe gunstigere enn en selv. Jeg skjønner godt at misunnelse står på listen over de syv dødssynder. Det spiser en opp innenfra. Anonymkode: 2b82f...ca1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå