Gå til innhold

jobber du redusert og blir minstepensjonist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg jobba i mange år 50%, nå 75 %. Er over 50 og tenker jeg blir minstepensjonist. Men det stresser meg ikke. Helsa kommer først, og jeg klarer ikke jobbe mer. Jeg har det godt her og nå. hva tenker dere?

Anonymkode: 908fa...084

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at det høres ut som du er gift. 

Anonymkode: 34222...297

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor er du ikke delvis ufør hvis du har helseproblemer? 

Anonymkode: dff8a...0e8

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Har hatt noen år fri mens barna var små, før det jobbet jeg redusert og nå studerer jeg. Kommer til å tjene veldig godt fra i år. Vet ikke om jeg blir minstepensjonist, men kommer uansett ikke til å ha så mye pensjon da pensjonen kommer til å være mye mindre når jeg går av om 25 år. Men jeg bekymrer meg ikke da vi har gjort noen økonomiske grep som sikrer oss når alderdommen kommer. 

Anonymkode: 4141a...ed0

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

har angst og tilbakevendende depresjon som følge av barndommen, psykisk vold. 

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har hatt noen år fri mens barna var små, før det jobbet jeg redusert og nå studerer jeg. Kommer til å tjene veldig godt fra i år. Vet ikke om jeg blir minstepensjonist, men kommer uansett ikke til å ha så mye pensjon da pensjonen kommer til å være mye mindre når jeg går av om 25 år. Men jeg bekymrer meg ikke da vi har gjort noen økonomiske grep som sikrer oss når alderdommen kommer. 

Anonymkode: 4141a...ed0

hvilke grep da?

Skrevet

Jeg blir vel minstepensjonist fordi jeg begynte ikke å jobbe 100% før jeg var 35. Før det jobbet jeg deltid. Best å spare mens man kan. 

Anonymkode: 432dd...7c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

jeg jobba i mange år 50%, nå 75 %. Er over 50 og tenker jeg blir minstepensjonist. Men det stresser meg ikke. Helsa kommer først, og jeg klarer ikke jobbe mer. Jeg har det godt her og nå. hva tenker dere?

Har du veldig høy lønn siden du greier å leve på så liten stillingsprosent?

Anonymkode: 6c956...69e

Skrevet

Du bør prøva spara litt. Alt hjelper på.

Anonymkode: 89bc2...14e

Skrevet

Jeg vet ikke. Hvordan kan jeg finne ut om jeg blir minstepensjonist?

Anonymkode: e5a5a...79e

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nei, jobber turnus i helse - høyskoleutdannet. ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nei, jobber turnus i helse - høyskoleutdannet. ts

Bor du billig og lever veldig sparsomt da?

Skrevet

Tipper jeg blir minstepensjonist.

Jobbet i utlandet i 15 år. Var ikke medlem av folketrygden. Betalte ikke skatt til Norge, og da også selvsagt ingen pensjonssparing gjennom jobben/staten.

Startet å jobbe i Norge i fjor. Er 36 år gammel.

Anonymkode: cef42...bd5

Skrevet

Jeg jobber 80% pga helse/sykdom, men er heldigvis ansatt i staten og får de siste 20% dekket ift å tjene opp pensjon (og 60% av lønnen for de 20%). Jeg er utdannet jurist, og kunne nok ha fått en langt bedre betalt jobb i det private, men her kommer helsen først og jeg føler jeg har funnet den perfekte løsning for meg når det gjelder jobb og helse, og trivsel. Jeg trives godt som jurist i staten, har fin balanse mellom arbeid og fritid, gode pensjonsordninger og sikker jobb + at jeg får brukt utdanningen min. Jeg hadde nok stresset litt med tanken om pensjon hvis jeg hadde måtte jobbe redusert uten å få pensjonspoeng for de manglende prosentene. 

Anonymkode: 01999...e23

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tipper jeg blir minstepensjonist.

Jobbet i utlandet i 15 år. Var ikke medlem av folketrygden. Betalte ikke skatt til Norge, og da også selvsagt ingen pensjonssparing gjennom jobben/staten.

Startet å jobbe i Norge i fjor. Er 36 år gammel.

Anonymkode: cef42...bd5

Men du har sikkert opparbeidet deg pensjonssparing i det landet du skattet til? Det er viktig å ikke glemme dette. Var nemlig på en kurs om pensjonssparing på jobben, og da var det en i din situasjon som fikk rådet om å sjekke dette.

Anonymkode: b8a77...02b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Til dere som lurer - logg dere inn på minpensjon.no for å se hva dere ligger an til å få i pensjon (nb: husk at det skal skattes av beløpet som oppgis).

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Pensjon kommer jo ikke an på hvor mange timer du jobber, men hvor mye du tjener. Så hvis du har god lønn i din deltidsstilling, får du mer i pensjon enn noen som jobber 100% med luselønn.

Prøvde å lese meg opp på minstepensjon på nav.no, men det var så mye hvisomatte og dersomatte og ulike satser og kriterer, så jeg skjønte ikke.

Ser ut som at jeg kommer til å få 213 000 fra folketrygden, så det er vel nesten minstepensjon. Jobber fullt. Men får jo også noe fra pensjonssparingen via jobb, og sparer i tillegg til pensjon på egen hånd (i fond). Så det går nok greit.

Anonymkode: e5a5a...79e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde pensjonspoeng / omsorgspoeng pga barn fra jeg var 19 år og fram til jeg var 33 år. Begynte ikke å jobbe før jeg var 30 pga tok utdannelse over lang tid. Etter det fikk jeg bare jobbet i 7-8 år før jeg ble ufør. Så har hatt opptjening tilsvarende fulltidsstilling fra jeg var 19, så blir vel litt mer enn minstepensjonist.  Men som ufør så får man ikke akkurat så høy opptjening, men totalt sett mer enn minstepensjon blir det. 

Anonymkode: e6482...61c

Skrevet

Fordi i motsetning til hva folk på KG tror er det ikke en enkel prosess å bli ufør, og man kan føle selv man er for syk til å jobbe fullt uten at legene er enige. Kanskje er det lettere å bare jobbe redusert enn å ta den kampen, som man kanskje taper uansett.

Anonymkode: 031fb...93a

• Liker 2
Skrevet

75 % er da mye mer enn f.eks. en med uføretrygd som får en 66 % lønn, eller en pensjonist som får enda mindre… 

Anonymkode: 031fb...93a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...