Gå til innhold

Datter som mister mye søvn pga. snyting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har vart i snart et år. Min datter på 9 år er konstant snørrete hele tiden og snyter seg hele tiden på papir flere ganger om dagen, hver eneste dag. Problemet er at hun er like snørrete om natta også, og det tar fra henne mye av søvnmuligheten fordi hun må snyte seg hele tiden. Jeg vet at hun snyter seg like mye på natta som på dagen, for jeg hører blåselydene hennes helt inn til mitt soverom, og det er ganske forstyrrende og det tar også mye nattesøvn fra meg. Jeg har prøvd å spørre henne om hun kunne prøve å redusere snytingen om natta, men hun sier at det renner konstant hele tiden og at det er plagsomt å ha så mye snørr i nesa og at det gjør at hun ikke får puste gjennom nesa, og hun er derfor nødt til å blåse det ut altfor ofte. Vi har vært innom fastlege, men han har ikke konstatert noen allergier på dattera mi. Bare en nese som konstant snørrer. Huff, jeg får så vondt av skatten min som går rundt med nesa fullt av snørr 24/7 og snyter seg nesten hver 5 minutt... Finnes det noen medisiner jenta mi kan ta for å bli mindre snørrete og slippe å snyte seg så mye hele tiden?

Anonymkode: a4812...a0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm.. Jeg har et barn med tourettes og i perioder snufser hun mye. Gjerne ekstra om hun er forkjølet. Så da blir kanskje spørsmålet mitt. «Føler» hun at hun er snørrete eller er hun faktisk det? Om nesa var konstant rennende i et år ville jeg ikke slått meg til ro med hva legen sa, men bedt om en second opinion. Om det er en følelse, ville jeg kanskje ha tenkt komplekse tics.

Anonymkode: bf249...0bd

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du tatt henne med til lege? 

Anonymkode: 49cb0...84e

• Liker 3
Skrevet

Lege og allergitesting. Eller som over her er at det kan ha blitt en uvane som tics.

Anonymkode: 24a00...78e

• Liker 3
Skrevet (endret)

Høres veldig ut som støvmiddallergi. Jeg har også det og slet enorme med snyting og snørr også om natta. Kjøp zyrtec til henne og test det i en uke om snytingen forsvinner. Zyrtec er reseptfritt. 

Støvsug også grundig og vask dynen og puten på 60 grader hver til annenhver mnd. 

Endret av Happy_Doggo
  • Liker 4
Skrevet

Bruker dere parfymert vaskemiddel?  Kan reagere mildt på parfyme selv om det ikke gir utslag på tester.

Sove med god ventilasjon på rommet, prøve nesespray mot tett og rennende nese en natt eller to bare for å komme ovenpå med søvn igjen, bruke saltvannsdråper på dagtid for å stabilisere slimhinner.

• Liker 2
Skrevet

Kjøp reseptfrie allergi tabletter på apoteket. 

Jeg sliter selv med allergi, og alt vises ikke på prøver. Og ene gangen kan jeg ha utslag på en ting, så neste gang ikke. Men jeg er like allergisk mot den tingen. 

Og bruker dere parfymert vaskemiddel, så prøv allergivennlig for en periode. 

Jeg er allergisk mot parfyme, og det vises ikke på noen tester, tror ikke de tester for det heller. 

Anonymkode: 7dff6...264

• Liker 2
Skrevet

Her tenker jeg at dere bør gå en ny tur til legen, og eventuelt be om henvisning til ØNH. Greit å få utredet hva som faktisk er årsaken, og ikke bare symptomene. 

Når det gjelder medisiner så finnes det flere preparater, både i tablett og sprayform som kan hjelpe, men jeg ville skaffet resept, både pga. pris og for at dere skal få riktige råd om hva som anbefales for en på hennes alder å ta på fast basis. 

Anonymkode: 6e26b...944

• Liker 2
Skrevet

Prøv råd ang allergi. Vask rommet ordentlig. Også sengen. Vask trekket på madrassen om mulig. 

Allergi bør iallfall dempe symptomene om det er det. Siden det renner fra nesa så sjekk om finnes allergi nesespray for barn. 

Hjelper ikke dette så be om henvisning til øre nese hals lege? 

Sjekk at det faktisk er snørr og ikke tics eller uvane eller tvangshandling. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan forsikre dere om at det faktisk er snørr og ikke bare tics. Jeg har sett på papiret flere ganger etter at hun har snytet seg at det er massevis av snørr på papiret. Det er sånn gult og grønt ish farge.

Ts

Skrevet

Gult og grønt snørr tyder på en infeksjon. Rart å gå med det i et år uten at fastlegen reagerer!?

Anonymkode: 2468a...19d

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Hør med legen om dere kan få tatt en prøve av snørret. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg kan forsikre dere om at det faktisk er snørr og ikke bare tics. Jeg har sett på papiret flere ganger etter at hun har snytet seg at det er massevis av snørr på papiret. Det er sånn gult og grønt ish farge.

Ts

Da bør dere ta ny tur til legen. Allergi snørr er blankt. 

Anonymkode: 7dff6...264

• Liker 3
Skrevet

Ville jo ikke akkurat akseptert fastlegens vurdering her. Dette er ikke normalt, og har nok en grunn, mest trolig en eller annen allergi ja. Prøvd med allergimedisiner, allergi nesespray osv?? Ville tatt en privat utredning.

Anonymkode: 7279c...350

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2023 den 22.45):

Ts

Høres jo mest ut som bihulebetennelse? 
hun kan ikke gå slik i et år uten å oppsøke legen igjen? Må da stå på litt for ungene våre! Hadde vært der hver uke jeg til de fant ut av det…

Anonymkode: 7279c...350

• Liker 3
Skrevet

Grønn-gult snørr kan være tegn på kronisk bihulebetennelse. Be om en henvisning til øre-nese-hals spesialist, for dette kan hun ikke gå med lenger.

• Liker 3
Skrevet

Hva er problemet ? At hun forstyrrer dere eller at hun er konstant tett? 

Anonymkode: e4376...98f

Skrevet (endret)

Hvorfor så sløv oppfølging av et barns helseplager? 
En skjønner jo vel at grønt snørr betyr bakterier, og når det går tid så betyr det at det har blitt kronisk. 
Stakkars jente ! 

Endret av Festlig
Retting av feilstaving
  • Liker 2
Skrevet

Hvis hun klarer å lære seg teknikken, vil en neseskyller som man får kjøpt på Normal, være god for bihulebetennelse. Men det krever litt innsats for å lære, og også takle det å få saltvann gjennom nesa.

Jeg har kronisk bihulebetennelse, og bruker saltvannskylling som hjelpemiddel. Den nesteskylleren som jeg har kjøpt på Normal fungerer bedre enn et nesehorn etter min erfaring. 

Dette er noe dere kjapt kan ta i bruk mens dere venter på time hos spesialist.

Skrevet

Dette er ikke normalt. Det går ikke over av seg selv når det har vart ett år.

Finn en annen lege og få en second opinion. Ikke gi deg før du har funnet ut hva dette er. Det handler om ditt barns helse, så dette må bli din første prioritet i livet nå.

Anonymkode: 37cb1...1e4

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...