Gå til innhold

Når mor nekter å kommunisere med stemor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en stesønn på 11 år, og jeg har vært sammen med barnefaren i 7 år. Stesønnen er hos oss 40% av tiden. Det er veldig dårlig kommunikasjon mellom mor og far, og sønnen blir da lidende oppi det her. Det blir ofte mye krangling når han er til oss da mor ikke sender med klær og ting han trenger. (Han har fast bosted hos mor og hun skal dekke klær o.l, far betaler bidrag). Hun mener sønnen selv skal ta ansvar for å pakke med seg klær, noe han ikke er i stand til. (Det har hun ment siden han var 7 år) Gutten har autisme og blir en del mobbet på skolen. Jeg har forsøkt å ta kontakt med mor ang å samarbeide bedre for å hjelpe gutten i det her, men hun nekter å ha noe med meg å gjøre. Er ikke det litt spesielt? Jeg hadde aldri sendt fra meg barna mine til en person jeg nekter å snakke med.

Anonymkode: 5d182...b76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dumt at mor ikke vil samarbeide, men hvis gutten grunnet sin diagnose ikke kan organisere dette selv, og mor heller ikke bidrar, ville jeg kjøpt inn litt klær og nødvendig utstyr som han kan ha fast hjemme hos dere - for som du selv sier så er det gutten det går utover.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Syns nesten moren burde kjøpt en garderobe for hver sesong som han kunne hatt hos dere, og ting han trenger også. Og hun burde jo helt klart si fra til deg at hun sender sønnen til faren og ikke til deg. Mange håpløse mødre 🙃

Skrevet

Hvorfor skal stemor kommunisere med mor? 

La far ta seg av det. 

Anonymkode: ea7d3...2a3

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Når det er slik ville jeg kjøpt inn klær han kan ha hos dere selv.

Og ellers må selvfølgelig far være den som snakker med mor om disse tingene. Hvem er det som krangler?

• Liker 4
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har en stesønn på 11 år, og jeg har vært sammen med barnefaren i 7 år. Stesønnen er hos oss 40% av tiden. Det er veldig dårlig kommunikasjon mellom mor og far, og sønnen blir da lidende oppi det her. Det blir ofte mye krangling når han er til oss da mor ikke sender med klær og ting han trenger. (Han har fast bosted hos mor og hun skal dekke klær o.l, far betaler bidrag). Hun mener sønnen selv skal ta ansvar for å pakke med seg klær, noe han ikke er i stand til. (Det har hun ment siden han var 7 år) Gutten har autisme og blir en del mobbet på skolen. Jeg har forsøkt å ta kontakt med mor ang å samarbeide bedre for å hjelpe gutten i det her, men hun nekter å ha noe med meg å gjøre. Er ikke det litt spesielt? Jeg hadde aldri sendt fra meg barna mine til en person jeg nekter å snakke med.

Anonymkode: 5d182...b76

Mener du at hun, Mor, nekter å snakke med deg i det hele tatt, eller at hun ikke vil diskutere barnet med deg? 

At hun vil kommunisere med far angående barnet syntes jeg ikke er rart. Men merkelig hvis hun ikke vil snakke med deg i det hele tatt om du har vært en del av guttens liv i 7 år.

Føler det mangler en del opplysninger her, men ok.

Hvis gutten stadig mangler klær må da far klare å kjøpe inn noe han kan ha oss dere?? Sløvt å ikke ha noe ekstra klær til ham.

• Liker 4
Skrevet

Kjøp nå inn klær til dette stakkars barnet, han lider ekstra pga dere voksne. Så må dere skaffe hjelp.

Hva gjør at han blir mobbet? Hva slags hjelp får han på skolen osv.

Har han venner han får lov til å besøke? 

Ta ansvar dere har ett barn som krever ekstra. 

Skriver dere da du frivillig gikk inn i denne familien!

Anonymkode: 0ae0d...f9e

• Liker 2
Skrevet

Mor sender ikke sønnen sin til deg 40% av tiden, sønnen er hjemme hos seg selv der far bor. 
Hvis far ikke kan samarbeide med mor om dette og alt annet, ser jeg bare to løsninger:

1) Dere øver med gutten, skriver pakkelister, bare ring og facetime ham når han pakker hver eneste gang og går igjennom bag’en på den måten. En 11-åring kan ringe. Og pakke. 
2) Dere kjøper mer ting, klær og utstyr hos dere. Hva krangles det om? Minimer antall nødvendige ting som må fraktes.

3) Kan ikke hentesituadjonen gjøres noe med? For eks: Gutten kommer til dere etter skolen, dere kjører ham til mor og han stikker inn og henter tingene sine? Så han slipper å slepe på en bag og dere minner ham på hva som skal med?

Far må få til et bedre samarbeid, det er jo veldig mye viktigere det du nevner med autisme og mobbing, da skjønner jeg ikke at det kan bli «en del krangling» hjemme pga manglende klær. 

Han må prøve: skriftlig? Familievernkontor? Ikke for å krangle om klær, men helheten rundt gutten. 
Og dete må slutte å krangle hjemme. Er det gutten som krangler fordi han mangler ring? Dere fordi dere får utgifter pga det? Far og mor fordi hun nekter dere hente det? 

Anonymkode: e763a...70e

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er en uting at unger skal måtte ha med seg klær og ting frem og tilbake jeg. De bør ha en garderobe i begge hjem. Hvis mor overhodet ikke samarbeider på dette punktet, så burde far ordne med klær til gutten. Dette går utover barnet. 

Her har far ungene 40 prosent og ingenting fraktes frem og tilbake utover ytterklær de har på seg og sekkene til skole og barnehage. Far har klær hos seg selv. 

Anonymkode: 8495d...dc4

Skrevet

Vi hadde klær til mine stebarn her, til tross for det du nevner med bidrag osv. Rett og slett fordi vi ikke ville at ungene skulle "bo i en bag", de hadde nok med å måtte bytte bosted følte vi. Selvfølgelig kostet det med klær til tre barn, men vi gjorde det allikevel. Også et sett med utetøy. Vi hadde ikke dobbelt av ski og skøyter, men vi hadde sykler her.

Bedre å innse at mor ikke samarbeider, og fikse selv, enn å ri prinsipper og bidra til/starte en krangel som gutten lider under. (Årsaken til at vi gjorde det sånn her var ikke at mor var vanskelig, men at vi ønsket å gjøre det mest mulig smidig for ungene). Det er snakk om ETT barn, da klarer man å ha noen klesskift liggende, eventuelt annet utstyr finnes som regel på Finn (ski og sykler osv som knapt er brukt).

• Liker 1
Gjest takinova
Skrevet

Det er klart at far skal snaske seg å kjøpe en enkel garderobe til gutten sin.

Skrevet

Dersom mor får penger til å kjøpe klær, så bør hun vel gjøre det? Eller så må dere holde igjen noe penger til klær slik at han har noen klær hjemme hos dere også. Min partners eks drev med det samme spillet. Sendte ungene til oss med gamle, slitte klær som var for små slik at vi måtte kjøpe nye klær hver gang de var hos oss. Etter hvert gjennomskuet vi dette og skiftet tilbake til samme klær ungene kom i før vi sendte dem hjem slik at de hadde et sett med klær hos oss også...

Anonymkode: e27ff...90b

Skrevet
Tanuki skrev (1 time siden):

Mener du at hun, Mor, nekter å snakke med deg i det hele tatt, eller at hun ikke vil diskutere barnet med deg? 

At hun vil kommunisere med far angående barnet syntes jeg ikke er rart. Men merkelig hvis hun ikke vil snakke med deg i det hele tatt om du har vært en del av guttens liv i 7 år.

Føler det mangler en del opplysninger her, men ok.

Hvis gutten stadig mangler klær må da far klare å kjøpe inn noe han kan ha oss dere?? Sløvt å ikke ha noe ekstra klær til ham.

Er enkelte som direkte nekter å snakke med eksens nye partner. Hos naboene her har mannen et særkullsbarn. De har vært gift i 12 år og har to felles barn, men mor til hans særkullsbarn har fortsatt ikke så mye som hilst på sitt barns stemor, og sier hun aldri skal gjøre det. De hadde allerede gått fra hverandre da han møtte sin nye kone, hadde en kjæreste i mellom der også, så er ikke engang sånn at nye dama "tok" ham fra henne. Særkullsbarnet er veldig glad i sine halvsøsken og stemor, og vurderer å flytte til far og stemor nå for å studere (de bor nær universiteter og høgskoler, mor bor et par timer unna).

Men jeg kjenner ikke til noen andre som er så ekstreme. 

Anonymkode: b0986...97f

• Liker 1
Skrevet

En 40/60 deling betyr IKKE at mor skal dekke garderobe 100% av tiden. Bidraget far betaler dekker 10%, ikke 50%.

Far skal sørge for sykkel, klær, mat, lommepenger, sengeklær, håndduk, varmt vann, seng, sko etc når hans egen sønn er hos SEG.

Ved standard helgesamvær er det naturlig at far har noe undertøy liggende, en jakke, et par sko etc, i backup.

Hva er det med folk nå om dagene. Mannfolk bruker mer penger på hobbyen sin eller snus enn barna sine. Sykt provoserende og vannvittig usexy med denne type menn.

Anonymkode: d7f01...634

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg er også stemor til barn som er her 30-40%, og min samboer/barnets far kjøper masse klær og sko til sitt barn, ikke bare moren.

Anonymkode: 86951...34f

Skrevet

Men mor kan ikke få så mye til bidrag om hun kun har barnet 10% mer en far??

Jeg tipper far betaler et lite beløp. Og faktisk må betale for 40% av klærne. 

Skrevet

Her er det dere som er vanskelige. Sønnen har åpenbart nok med utfordringer fra før av. Sørg for at han har nok av klær, toalettsaker og sko hos dere til at han slipper å drasse med seg en bag hver gang. Det koster dere egentlig lite, men betyr mye for gutten. Dessuten skal far kommunisere med mor, ingen grunn til at du skal mekle dem imellom. På kanten til idiotisk å foreslå. En nøytral tredjepart, ja. Deg som stemor, overhodet ikke. 

Far må ta seg sammen og innse hvilket ansvar han har. Dere har gutten 40% som faktisk utgjør en god del av tiden. 

Selv normalt fungerende barn vil helst slippe denne pakkingen, bæringen av tunge bager og planlegging fra uke til uke, dag til dag. Føler seg aldri hjemme noe sted til slutt. 

Anonymkode: 1c78d...250

Skrevet

Kanskje pappen kan gå inn for at barnet kan bo mer hos seg, og ste-moren?   

Dermed får man i alle fall hjulpet barnet mye mer enn man får i den situasjonen dere har akkurat nå. 

Anonymkode: 1b9fd...4b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...