Gå til innhold

Dere som bor i Finnmark, kjører dere til Russland, Finland og Sverige?

Anbefalte innlegg

Det virker på en måte så spennende å bo i Finnmark, da fylket, eller det tidligere fylket grenser til hele tre land. Jeg tenker også det må være billig å handle i Russland, bensin f.ex.? Merker dere det internasjonale miljøet? Hvordan er det å bo i Finnmark egentlig?
Får man økonomiske fordeler ved å bo der oppe?

Anonymkode: f0e37...136

• Liker 1

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det virker på en måte så spennende å bo i Finnmark, da fylket, eller det tidligere fylket grenser til hele tre land. Jeg tenker også det må være billig å handle i Russland, bensin f.ex.? Merker dere det internasjonale miljøet? Hvordan er det å bo i Finnmark egentlig?

Er det ikke spennende at feks vi på Østlandet kan snakke med de i Finnmark på kg ? :) 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bensinen i Russland er crap. Vil ikke ha den på bilen. Men det er vanlig for flere i Troms og Finnmark og også Nordland å stikke til Sverige/Finland for å handle

Tenk hvis noen som hadde peiling hadde svart her, istedenfor disse som bare må dra noe ut av rævva? Jeg googlet selv og fant at de handler helt klart drivstoff i Russland: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/vladislav-fra-kirkenes-sparer-mye-pa-a-fylle-billig-drivstoff-i-russland-1.16011072
TS

Annonse

Må ha visum. Har flere kollegaer som reiser til Finland og Sverige da. Ei til Russland siden hun er russisk statsborger. Vet noen av de reiser over til Sverige og Finland for å kjøpe mat. For meg er det for langt, dessverre.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tenk hvis noen som hadde peiling hadde svart her, istedenfor disse som bare må dra noe ut av rævva? Jeg googlet selv og fant at de handler helt klart drivstoff i Russland: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/vladislav-fra-kirkenes-sparer-mye-pa-a-fylle-billig-drivstoff-i-russland-1.16011072
TS

De som er russiske statsborgere ja. Nordmenn? Neppe. UD fraråder sterkt alle reiser til Russland nå, så å reise dit er å utsette seg for stor risiko. I tillegg gjelder ikke reiseforsikringen.

Russere av riktig kjønn og alder utsetter seg også for stor risiko ved å reise dit, så de fleste det gjelder lar nok også være. Kjipt å plutselig bli servert mobiliseringspapirer på en kjapp bensinfylletur...

6 hours ago, -jk- said:

De som er russiske statsborgere ja. Nordmenn? Neppe. UD fraråder sterkt alle reiser til Russland nå, så å reise dit er å utsette seg for stor risiko. I tillegg gjelder ikke reiseforsikringen.

Russere av riktig kjønn og alder utsetter seg også for stor risiko ved å reise dit, så de fleste det gjelder lar nok også være. Kjipt å plutselig bli servert mobiliseringspapirer på en kjapp bensinfylletur...

Nei, man kan ikke kidnappe nordmenn som man vil og sende dem i krig, det er en krigserklæring. Nå må vi ikke bli helt hysteriske heller

Anonymkode: 22c20...217

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, man kan ikke kidnappe nordmenn som man vil og sende dem i krig, det er en krigserklæring. Nå må vi ikke bli helt hysteriske heller

Anonymkode: 22c20...217

Altså, disse som reiser fritt over grensen er russiske statsborgere. Som tilfeldigvis bor i Norge. Selvsagt kan de mobiliseres om de reiser hjem, hvorfor tror du hundretusener av russere har flyktet til utlandet?

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Selve Finnmark grenser ikke til Sverige. Treriksrøysa mellom Norge, Sverige og Finland ligger i det gamle Troms. Som en liten kuriositet kan det nevnes at den faktisk ligger lenger nord enn treriksrøysa mellom Norge, Finland og Russland.

• Liker 1

De som bor i Kirkenes har vel grenseboerbevis. Før krigen mellom Russland og Ukraina kunne de kjøre til Russland for å fylle billig bensin etc. Og russere kom til Kirkenes for å kjøpe billige bleier. Kjører gjennom Finland mellom Karasjok og Neiden. Ellers er Finland et fint ferieland. Ja flere foretrekker Finland fremfor Sverige. Oulo er populært. Helgeturer til Rovaniemi. Selv om man er mot krigen, så tror jeg de færreste har noe imot russere generelt siden det er nabofolket og de fleste har russiske kollegaer og venner. Mitt inntrykk er at det russiske skolesystemet holder et høyere nivå enn det norske. 

Anonymkode: 5664a...d94

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...