Hei004 Skrevet 9. februar 2023 #1 Del Skrevet 9. februar 2023 Hei! Jeg skal søke studie nå til høsten og jeg er veeldig usikker på om jeg bør velge anvendt datateknologi på oslomet eller informatikk, design bruk og interaksjon på uio. Har ikke de spesielle mattekravene som gjør at jeg bare har disse to mulighetene som jeg synes er interessante. Jeg har sett litt på studiets oppbygning men jeg synes fortsatt det er vanskelig å ta et valg. Kunne en av dere lese litt på studieoppbygningwn og bare fortelle hvilken studie som er lurest å ta? Jeg vet det er jeg som skal velge men må bare ha litt meninger fra andre slik at jeg klarer å ta et valg. Gjerne kom med ulemper og fordeler! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nordic99 Skrevet 9. februar 2023 #2 Del Skrevet 9. februar 2023 (endret) Skal ikke være bias, men UiO og spesielt informatikk er veldig godt anerkjent, de ble rangert som nummer 1 i Norge, 3 i Europa, og 12 i verden innen Computer Science (informatikk) og har veldig dyktige fagfolk innenfor dette feltet der. OsloMet har jeg hørt mye blandet om, mye surr og rot og er et universitet ''alle'' kommer inn på, er en del linjer som har kvoter, men ikke i den høye skalaen som UiO har, ikke at jeg er så veldig opphengt i det, men har noen arbeidsgivere som er. Samt er det positivt å ha det på CV-en, konkurransen er ganske stor om de ''største'' jobbene. Synd, men sånn er det, studiested har noe å si i noen tilfeller. UiO er også mer internasjonalt kjent, da med en informatikk-utdannelse kan det hende du jobber mye internasjonalt. UiO har også en større pengekasse enn Oslomet, noen som jeg antar vil bety at labber, utstyr, printere (3D) osv. er av høyere kvalitet og kvantitet. For meg virker det ut som du har lyst å jobbe som programmere / koder / IT generelt. I bunn å grunn har det ikke så mye å si hva du studere, de dekker mye av det samme, vet om noen som har blitt IT konsulent og studerte fysmat ved NTNU, andre har også gått andre veier. Personlig ville jeg gått for UiO, bedre skole og mer anerkjent, samt vet jeg iallfall ved informatikk: Robotikk og AI har de gode internships, sett alt fra NASA til Kongsberg, så mye spennende å knase i. Lykke til =)! Endret 9. februar 2023 av Nordic99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 9. februar 2023 #3 Del Skrevet 9. februar 2023 (endret) UIO er mer anerkjent, men har mindre relevante fag om man ikke vil jobbe med backend, språktek eller økonomi. Man trenger ikke backend som designer, men på uio er man ikke borti frontend engang! Samtidig leder uio lettere til jobb om man vil jobbe med ren prog eller tar master. Personlig hadde jeg nok gått for Oslomet, men tror de fleste vil si uio. Endret 9. februar 2023 av Majer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #4 Del Skrevet 9. februar 2023 Dersom du har lyst å lære hvorfor et programmeringsspråk fungerer som den gjør, hvordan en søkealgoritme fungerer og kan forbedres, hvordan du kan lage et operativsystem fra bunnen, hvordan en teoretisk kan designe programvare til å takle millioner av brukere, osv. så er det Informatikk du bør studere. Informatikk er noe mer teoretisk, og du studerer ofte teorien for teorien sin skyld. Anonymkode: 59a1c...171 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #5 Del Skrevet 20. mai 2024 Hei004 skrev (På 9.2.2023 den 1.22): Hei! Jeg skal søke studie nå til høsten og jeg er veeldig usikker på om jeg bør velge anvendt datateknologi på oslomet eller informatikk, design bruk og interaksjon på uio. Har ikke de spesielle mattekravene som gjør at jeg bare har disse to mulighetene som jeg synes er interessante. Jeg har sett litt på studiets oppbygning men jeg synes fortsatt det er vanskelig å ta et valg. Kunne en av dere lese litt på studieoppbygningwn og bare fortelle hvilken studie som er lurest å ta? Jeg vet det er jeg som skal velge men må bare ha litt meninger fra andre slik at jeg klarer å ta et valg. Gjerne kom med ulemper og fordeler! Hei! Hva valgte du? Jeg står ovenfor samme dilemma, skal begynne å studere nå til høsten😅😊 Anonymkode: 71b11...c90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hei004 Skrevet 20. mai 2024 Forfatter #6 Del Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei! Hva valgte du? Jeg står ovenfor samme dilemma, skal begynne å studere nå til høsten😅😊 Anonymkode: 71b11...c90 Hei! Jeg kom inn på informatikk språkteknologi på UiO og stortrives! Litt vanskelig første året synes jeg men om man jobber ordentlig så går det😁 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #7 Del Skrevet 1. juli 2024 Hei004 skrev (På 20.5.2024 den 20.47): Hei! Jeg kom inn på informatikk språkteknologi på UiO og stortrives! Litt vanskelig første året synes jeg men om man jobber ordentlig så går det😁 Så spennende 😊 Anonymkode: 71b11...c90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå