AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #1 Skrevet 9. februar 2023 Bor i viken, er ufør og er såpass heldig at jeg får leie et fint sted av familien til 4000 kr (inkludert alt) Andre lignende boenheter ligger ute til 13-14 000 på Finn Mange sier jeg burde skaffe lån hos husbanken. Men jeg er usikker. Jeg bor og trives så godt her jeg er nå. Hos husbanken får jeg nok bare lån til de billigste leilighetene i kommunen (2 mill) - men de er ofte små hybler som egentlig selges for de som ønsker å drive med utleie til studenter. Jeg er også redd for å bo meg ihjel økonomisk, da jeg ikke helt har oversikt over alle utgifter som finnes ved eie av bolig Jeg er også redd for å bli stuck med en liten hybel for alltid (gjennom kjøp), da jeg ikke kan få barn og har ingen grunn til oppgradering for større lån senere Burde jeg ikke bli her jeg nå bor? Hva tror du? Anonymkode: de75c...e25
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #2 Skrevet 9. februar 2023 Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg fortsatt å bo der jeg bor. 4000 kr mnd er ca det du minimum må ut med for (strøm/kommunale avgifter/fellesutgifter/internett/tv-abonemang/husforsikring/fremtidig oppussing). Du kommer bedre ut økonomisk av å invistere de pengene du sparer på å bo så billig i fond/aksjer. Eneste unntak er vell viss du har penger til å kjøpe deg noe veldig sentralt i oslo. Da er vell muligheten stor for at verdien på boligen øker tilsvarende eller mer enn hva du vil få i utbytte fra fond, til tross for fremtidige utgifter til oppussing og reperasjoner. Anonymkode: 6d912...0b2 1
Knirke Skrevet 9. februar 2023 #3 Skrevet 9. februar 2023 Jeg ville fortsatt å leie, uten tvil. Spar penger i fond heller, det gir bedre avkastning enn bolig. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #4 Skrevet 9. februar 2023 Fortsett å bo der. Rentene til husbanken er skyhøye, jeg fikk lån i år og er gjeldsslave til jeg dør (lån over 50år!) og lånet med renter er så høyt at jeg er under fattigdomsgrensen og må hente mat på fattighuset. Ble presset av kommunen og vurderer å sette advokat på saken Med så lave utgifter du har nå så har du mye større sparemuligheter og levemuligheter enn om du skulle hatt startlån Anonymkode: 2a56a...b1c
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #5 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Eneste unntak er vell viss du har penger til å kjøpe deg noe veldig sentralt i oslo. Da er vell muligheten stor for at verdien på boligen øker tilsvarende eller mer enn hva du vil få i utbytte fra fond, til tross for fremtidige utgifter til oppussing og reperasjoner. Anonymkode: 6d912...0b2 Nei for startlånet gir ikke nok til mer enn en ettroms i Oslo, og de boligene stiger ikke mye i verdi fordi markedet for de vil alltid være enslige, studenter og førstegangskjøpere med begrenset budsjett. En toroms eller treroms vil stige mye mer pga høy konkurranse fra folk og par med høyere budsjett Anonymkode: 2a56a...b1c
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #6 Skrevet 9. februar 2023 Jeg ville kjøpt noe eget. Det spiller ingen rolle hvor nær eller snill familien er. De kunne leid ut den plassen til markedsleie om ikke det var for deg. Jeg ville følt meg som en snylter. Anonymkode: 9d352...2e2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #7 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei for startlånet gir ikke nok til mer enn en ettroms i Oslo, og de boligene stiger ikke mye i verdi fordi markedet for de vil alltid være enslige, studenter og førstegangskjøpere med begrenset budsjett. En toroms eller treroms vil stige mye mer pga høy konkurranse fra folk og par med høyere budsjett Anonymkode: 2a56a...b1c Enig der, burde kanskje spesifisert at jeg siktet til leiligheter. Ikke hybler/bøttekott. Anonymkode: 6d912...0b2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #8 Skrevet 9. februar 2023 Jeg ville blitt boende der du bor nå. Men spart det jeg kunne, så kanskje du får mulighet til å kjøpe noe senere, uten alt for mye lån. Anonymkode: 56bdf...d9b 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #11 Skrevet 9. februar 2023 Bli boende. Trivsel veier tungt (imo). Men prøv å spare mest mulig til evt fremtidig EK. Hadde det vært lov å leie ut en leiligheit finansiert gjennom startlån, kunne du vurdert å kjøpe bøttekott for utleie. Men det er ikke lov. Anonymkode: 150f0...f4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå