Gå til innhold

Barn som ikke signaliserer metthet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn på 1,5 er veldig glad i mat. Hun er blitt litt mer kresen de siste mnd, og nå er det mye hun ikke vil spise som hun får servert. Men jeg har alltid slitt med å skjønne når hun er mett. Det samme gjaldt da hun ble amma som baby, hun hadde ingen tegn på at hun var ferdig, så lenge puppen var der så dia hun (hun kunne slippe tak, og deretter ta puppen etter noen sekunder. Sikkert i flere timer om jeg ikje hadde styrt det)

Og nå, om hun får mat hun liker, så spiser og spiser hun. Jeg styrer jo hvor mye hun får, så hvis hun har fått noen porsjoner og ber om mer, sier jeg at det er tomt eller vi er ferdig. Det er som regel greit det altså. Hvis det er mat hun ikke liker så veldig, så lar hun det bare ligge på tallerkenen. Hun kaster også mat på gulvet i blant, men ikke når hun får mat hun liker. 

Hvordan merker dere at barnet deres er mett? 

Jeg har lært henne tegnet for ferdig og mer for lenge siden, og hun har brukt dette hyppig i andre situasjoner, men under matsituasjon kan hun f.eks. si ferdig hvis det er mat hun ikke liker, men likevel spise masse av maten hun liker. 

Anonymkode: a37ca...649

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt vanlig. Mine begynte å si "Mett i magen" litt før de fylte to. Før det lot vi dem spise så mye de ville frem til vi mente at nå får det være nok. 

Anonymkode: 2389d...1ed

Skrevet

Min er ett. Ser at han er mett og spiser mer bare fordi det er godt på tempoet. Maten tilbringer lengre tid i munnen før den svelges, og han tar pauser for å utforske maten, peke på prikkene på smekken sin og gjøre håndbevegelsene til Lille Petter Edderkopp i mellom bitene. 😂

Anonymkode: ca04a...a3d

Skrevet

Vi hadde riktignok det omvendte problemet - men i ditt tilfelle ville jeg gitt vanlige porsjoner med mindre kurven hennes går nedover da.

Om hun spør om mer så sier du bare som du gjør. 

Anonymkode: 5a39d...ae0

Skrevet

Det går jo an å ta kontakt med lege, sånn bare for å sjekke at det ikke faktisk er noe galt. 
Det finnes barn som ikke selv kjenner at de blir mette, av forskjellige (påviselige) årsaker. 

Hvis ditt barn er ett av dem, får dere legehjelp slik at dere kan ivareta barnet på en god måte. Og barnet får kanskje behandling for det som feiler det. 

Det kan jo være greit, om du må styre mengder, å vite hvor mye som er "passe". 

Anonymkode: 20386...f9f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det går jo an å ta kontakt med lege, sånn bare for å sjekke at det ikke faktisk er noe galt. 
Det finnes barn som ikke selv kjenner at de blir mette, av forskjellige (påviselige) årsaker. 

Hvis ditt barn er ett av dem, får dere legehjelp slik at dere kan ivareta barnet på en god måte. Og barnet får kanskje behandling for det som feiler det. 

Det kan jo være greit, om du må styre mengder, å vite hvor mye som er "passe". 

Anonymkode: 20386...f9f

Barnet er halvannet år gammelt... Og kan ikke snakke. Det er helt fullstendig normalt at ungen ikke gir uttrykk for metthet, og ikke noe å sykeliggjøre og dra til legen for.. 

Anonymkode: 2389d...1ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...