AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #1 Del Skrevet 8. februar 2023 Etter slik jeg har forstått, har Norge Handelshøyskole blant de beste økonomiutdannelsene i Norge. Masteren i økonomi og administrasjon er fleksibel, og dermed kan man fordype seg på det som man synes er mest interessant. Jeg likte realfagene på vidergående, og jeg har derfor vurdert å bli ingeniør. Jeg har ikke hatt noen økonomi-fag på vgs. Vil dette bli et problem? Hadde jeg bodd i Trondheim, hadde jeg valgt en mer realfaglig utdanning hos NTNU, men siden jeg skal studere i Bergen, er alternativene HVL og UiB. Har noen tips til hva jeg bør gjøre? Det står altså mellom å studere økonomi og administrasjon hos NHH og studere ingeniør hos enten UiB eller HVL. Anonymkode: 04508...7cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nordic99 Skrevet 9. februar 2023 #2 Del Skrevet 9. februar 2023 (endret) Økonomi og administrasjon er veldig allment studert som tilsvarer at det er høy konkurranse om diverse jobber, vil du ha ''toppjobber'' må du nok strekke deg til en master med nokså godt snitt. Ingeniør er ikke så bredt studert, og vil være stor mangel på i fremtiden, de anslår 30 000 - 40 000 teknologer. I verste fall trenger du ikke master for å sikre deg en god jobb som ingeniør med en grei startlønn og gode karrieremuligheter. Det to vidt forskjellige veier, samt i vanskelighetsgrad. Nå har ikke jeg sett arbeidsplanen til en som studere ved NHH, men de fleste siv.inger jeg kjenner studerer alt fra 50-60 timer i gjennomsnitt. Har noen kompiser som studere økonomi (ikke ved NHH) og de har vel to dager med forelesning og ellers lite skole, de leser vel et par uker i forkant før eksamen og ligger på B i snitt, der de jobber deltid på si. Kjenner ingen siv.inger som jobber deltid, i så fall i veldig små stillingsprosenter, så ville også tenkt på arbeidsmengden. Vet om én siv.ing som studerer 40-ish timer i uken og ligger på A i snitt, men skal sies at intelligensen hans er ikke tilnærmet vår klode, hehe. Med andre ord, et veldig oppgående og logisk menneske. Tror også han var med i noe VM i fysikk om jeg ikke husker helt feil. (De timene er inkludert forelesninger) Er ikke helt det samme som INDØK, men nå skal det sies at INDØK heller ikke er en ''ingeniør'' linje, veldig mange som mener at de burde avskaffe seg den tittelen og heller bli kalt siviløkonom, men ser de har en linje som er noenlunde likt ved UiB - > https://www.uib.no/studier/MASV-ITØK Da får du blanding av økonomi og realfag, Endret 9. februar 2023 av Nordic99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #3 Del Skrevet 9. februar 2023 Nå har ikke jeg studert på NHH. Men svarer likevel siden du ikke har fått svar fra NHHere og kanskje noen svarer om jeg bumper tråden. Jeg har master i samfunnsøkonomi fra UiO og her var det helt unødvednig å ha tatt samfunnsøkonomi på videregående. De som hadde tatt samfunnsøkonomi, fikk vel en liten fordel i starten, men kursene forutsatte ingen slik forkunnskap og kursene gikk heller ikke så raskt at man ikke klarte å henge med om man ikke hadde tatt samfunnsøkonomi på VGS. Det som derimot var fordel var at man hadde tatt matte og gjort det bra i matte på VGS. Da ble overgangen mykere. De som var veldig dårlig i matte fra VGS måtte jobbe mye for å komme seg opp på nivået man trenger, mens de som gjorde det bra i matte på VGS ofte kunne flyte på den kunnskapen. Om man tar økonomi så bør man som personen over si ta master. For en del ingeniør-studier så holder det med å ta bachelor for å få relevant jobb. Så du bør jo tenke over om du ønsker å studere 3 eler 5 år. Anonymkode: 53876...ceb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå