AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #1 Skrevet 8. februar 2023 Er det noen som har lavt stoffskifte og kan dele erfaringer fra dette? Hva var symptomene? Hvordan fikk du diagnosen? Hvordan fungerer behandlingen? Anonymkode: e81cd...c36
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #2 Skrevet 8. februar 2023 Jeg har lavt stoffskifte, men det svinger så jeg får ikke medisin. Men blir utmattet, går opp i vekt selv om jeg spiser ekstremt lite. Anonymkode: 2c14b...779 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #3 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har lavt stoffskifte, men det svinger så jeg får ikke medisin. Men blir utmattet, går opp i vekt selv om jeg spiser ekstremt lite. Anonymkode: 2c14b...779 Hva mener du med at det svinger slik at du ikke får medisin? Beklager hvis jeg spør mye, men dette er helt nytt for meg Anonymkode: e81cd...c36
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #4 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva mener du med at det svinger slik at du ikke får medisin? Beklager hvis jeg spør mye, men dette er helt nytt for meg Anonymkode: e81cd...c36 At jeg av og til ligger på normalt stoffskifte, dermed vil ikke legene gi meg medisin,dessverre. Sliter ekstremt i de periodene det er lavt, med å gå ned i vekt og utmattelse, trøtt Anonymkode: 2c14b...779
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #5 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): At jeg av og til ligger på normalt stoffskifte, dermed vil ikke legene gi meg medisin,dessverre. Sliter ekstremt i de periodene det er lavt, med å gå ned i vekt og utmattelse, trøtt Anonymkode: 2c14b...779 Takk for svar. Jeg tror dette vil gjelde for meg også, men det er ikke avklart ennå. Anonymkode: e81cd...c36
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #6 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Er det noen som har lavt stoffskifte og kan dele erfaringer fra dette? Hva var symptomene? Hvordan fikk du diagnosen? Hvordan fungerer behandlingen? Anonymkode: e81cd...c36 Symptomer når det stod på som verst: ekstremt behov for søvn. Hoven i kroppen og ansikt. Smerter i ledd og muskler. Utmattelse. Voldsomme humørsvingninger. Hårtap. Kviser rundt munn. Dårlige negler. Vektøkning. Og masse mer jeg ikke kommer på i farten 😅 Fikk først diagnosen av fastlegen jeg hadde. Fikk levaxin, men forble dårlig, men stoffskifteprøvene ble bedre. Hun mistenkte psykisk. Ble henvist til endokrinolog. Han sa det var ME. Ble tatt av medisiner. Stoffskifteprøvene gikk helt bananas, men fastlegen ville ikke prøve andre medisiner. Så jeg gikk tilslutt privat etter nesten ett år. Fikk kostholdstips som jeg fulgte og andre medisiner. Frisk som en fisk etter noen uker. Skiftet da selvsagt fastlege som nå gir meg de nødvendige medisinene. Anonymkode: ab5b5...b8c 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #7 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Symptomer når det stod på som verst: ekstremt behov for søvn. Hoven i kroppen og ansikt. Smerter i ledd og muskler. Utmattelse. Voldsomme humørsvingninger. Hårtap. Kviser rundt munn. Dårlige negler. Vektøkning. Og masse mer jeg ikke kommer på i farten 😅 Fikk først diagnosen av fastlegen jeg hadde. Fikk levaxin, men forble dårlig, men stoffskifteprøvene ble bedre. Hun mistenkte psykisk. Ble henvist til endokrinolog. Han sa det var ME. Ble tatt av medisiner. Stoffskifteprøvene gikk helt bananas, men fastlegen ville ikke prøve andre medisiner. Så jeg gikk tilslutt privat etter nesten ett år. Fikk kostholdstips som jeg fulgte og andre medisiner. Frisk som en fisk etter noen uker. Skiftet da selvsagt fastlege som nå gir meg de nødvendige medisinene. Anonymkode: ab5b5...b8c Takk for at du deler dine erfaringer. Jeg tar med meg alle tips og innspill du kom med her. Anonymkode: e81cd...c36
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #8 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Symptomer når det stod på som verst: ekstremt behov for søvn. Hoven i kroppen og ansikt. Smerter i ledd og muskler. Utmattelse. Voldsomme humørsvingninger. Hårtap. Kviser rundt munn. Dårlige negler. Vektøkning. Og masse mer jeg ikke kommer på i farten 😅 Fikk først diagnosen av fastlegen jeg hadde. Fikk levaxin, men forble dårlig, men stoffskifteprøvene ble bedre. Hun mistenkte psykisk. Ble henvist til endokrinolog. Han sa det var ME. Ble tatt av medisiner. Stoffskifteprøvene gikk helt bananas, men fastlegen ville ikke prøve andre medisiner. Så jeg gikk tilslutt privat etter nesten ett år. Fikk kostholdstips som jeg fulgte og andre medisiner. Frisk som en fisk etter noen uker. Skiftet da selvsagt fastlege som nå gir meg de nødvendige medisinene. Anonymkode: ab5b5...b8c Hvilke medisiner går du på nå? Jeg har subklinisk lavt stoffskifte, en slags forgjenger til sykdommen. Går på Levaxin. Har slitt med utmattelse i mange år, men prøvene var fine i 10 år og årsaken ble satt som psykisk ubalanse. Har slitt psykisk, så det var logisk. Men plutselig var ikke blodprøvene fine lenger, og jeg ble satt på medisin. Vanskelig å si hva symptomene var, for jeg var så vant til dem. Men effekten av medisinene var at jeg fikk mer energi, trengte mindre søvn og hjernen fungerte bedre. Nå blir jeg gradvis verre hvert år (det er visst vanlig) og jeg kjenner det fordi jeg blir sliten, fjern, mister språklige evner, sover hele tiden og spiser ingenting. Så økes dosen og jeg blir meg selv igjen. Anonymkode: f4e53...d77 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #9 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvilke medisiner går du på nå? Jeg har subklinisk lavt stoffskifte, en slags forgjenger til sykdommen. Går på Levaxin. Har slitt med utmattelse i mange år, men prøvene var fine i 10 år og årsaken ble satt som psykisk ubalanse. Har slitt psykisk, så det var logisk. Men plutselig var ikke blodprøvene fine lenger, og jeg ble satt på medisin. Vanskelig å si hva symptomene var, for jeg var så vant til dem. Men effekten av medisinene var at jeg fikk mer energi, trengte mindre søvn og hjernen fungerte bedre. Nå blir jeg gradvis verre hvert år (det er visst vanlig) og jeg kjenner det fordi jeg blir sliten, fjern, mister språklige evner, sover hele tiden og spiser ingenting. Så økes dosen og jeg blir meg selv igjen. Anonymkode: f4e53...d77 Jeg tar thyroid erfa 😊 litt t4 og mest t3. Ellers er kostholdet like viktig som medisiner for min del også. Anonymkode: ab5b5...b8c
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #10 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Symptomer når det stod på som verst: ekstremt behov for søvn. Hoven i kroppen og ansikt. Smerter i ledd og muskler. Utmattelse. Voldsomme humørsvingninger. Hårtap. Kviser rundt munn. Dårlige negler. Vektøkning. Og masse mer jeg ikke kommer på i farten 😅 Fikk først diagnosen av fastlegen jeg hadde. Fikk levaxin, men forble dårlig, men stoffskifteprøvene ble bedre. Hun mistenkte psykisk. Ble henvist til endokrinolog. Han sa det var ME. Ble tatt av medisiner. Stoffskifteprøvene gikk helt bananas, men fastlegen ville ikke prøve andre medisiner. Så jeg gikk tilslutt privat etter nesten ett år. Fikk kostholdstips som jeg fulgte og andre medisiner. Frisk som en fisk etter noen uker. Skiftet da selvsagt fastlege som nå gir meg de nødvendige medisinene. Anonymkode: ab5b5...b8c Hvilke kostholdstips fikk du? Anonymkode: 3dd7a...22f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #11 Skrevet 9. februar 2023 Jeg fikk lavt stoffskifte etter at jeg var ferdig medisinert for graves (høyt stoffskifte). Hadde og har veldig høye antistoff (anti-tpo), så høyt at det er utellelig. Symptomer: sliten, vektøkning, stort behov for søvn, vondt i ledd, hjernetåke. I tillegg utløste det et ras av andre autoimmune sykdommer. Dere som ikke får medisin og har «svingende stoffskifte», har dere ingen utslag på antistoff? Anonymkode: 78b2f...02b
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #12 Skrevet 9. februar 2023 Kjente på en virusinfeksjon på jobb dagen før jeg skulle ta ferie, men dagen etter klarte jeg ikke å komme meg ut av sengen. Et hav av symptomer. Jeg var totalt utmattet og hadde stort søvnbehov med opptil 16 t søvn i døgnet, lys og lyd ømfintelig, bommull hode og utenpå kroppen følelse, hjertebank, hjernetåke og språk problemer, hodet føltes som grøt, noe svimmel, trykk i brystet, klump i halsen (mulig hevelse i skjoldbruskkjertelen?) Halsbrann/reflux, dyspne/tungpust, stålull hår, null libido, brystsmerter, obstipassjon (forstoppelse) på slutten ble jeg dels dement, noe angst og depresjon. Svært syk med andre ord. Gikk flere år der legen ikke fant ut hva som feilet meg, skyldte på stress. Blodprøvene og stoffskifte prøvene var "bare" subkliniske (lave, men innenfor referanse) Jeg gikk og mistenkte at det var stoffskiftet hele veien og jeg fikk etter hvert lov av legen å forsøke med Levaxin, men da jeg skulle tilbake til legen etter et par-tre uker på medisin og jeg ikke merket noe endring mente legen at det ikke var noe vits i å fortsette med medisinen🙈🤨 Men til slutt slo det ut på blodprøvene. Da jeg ble dement (etter ca 4 år) ringte jeg legen og ba om å få ta nye stoffskifte prøver for nå var jeg sikker på at det slo ut. Sann mine ord! Men opplevelsen rundt sykdommen er at det er lite hjelp å få, dårlig behandling. Får kun utskrevet den vanlige og ordinære Levaxin. Men det er en kronisk sykdom (Hashimotos) og alle blir vel ikke friske ved å kun ta en tablett 🤔 Anonymkode: c3c3a...e51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå