AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #1 Skrevet 8. februar 2023 Hei! Jeg trenger å vite hva jeg gjør feil her. Jeg har en sønn på snart to år (om en mnd) som biter. Han har alltid bitet og likt og putte ting i munnen for å bite. Men han har alltid bitt når han er sint eller leken med storesøster blir mer intens. Jeg vet at det er hans måte å uttrykke følelser på, fordi han ikke klarer det med ord. Det er selvfølgelig ikke greit å bite storesøster, fordi hun får vondt, og fordi man ikke skal bite andre mennesker. Hver eneste gang han biter, tar jeg tak i det. Jeg sier "storesøster får vondt når du biter/du skal ikke bite/det er ikke lov å bite/". Jeg sier det med alvorlig tone hver gang. Jeg prøver å unngå at det skjer at han biter, men ja.. Men så sier min mor at dette ikke er normalt, at jeg må ta tak i ham og si det hardt (typ heve stemmen og være skremmende). Da jeg og mitt søsken var små var vi visst englebarn og det var ingen utfordringer. Men nå vet jeg rett og slett ikke. Hvilke metoder bruker dere som fungerer mtp biting? Redd det skal fortsette helt til han begynner i bhg nå til høsten.. Anonymkode: 229cf...f1d 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #2 Skrevet 8. februar 2023 Du gjør det helt rett og dette er faktisk helt normalt. Min jente beit en periode. Jeg spurte om jeg fikk bite henne tilbake. Hun sa ja og strakk frem armen. Jeg bet rolig men så hardt at hun kjente det og vi hadde en fin samtale om det etterpå 😅 Hun har aldri bitt igjen. Dette er ikke alle barn som vil forstå eller være moden for, så jeg anbefaler det ikke som metode! Men det fungerte for oss. Anonymkode: 1b2e6...556 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #3 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du gjør det helt rett og dette er faktisk helt normalt. Min jente beit en periode. Jeg spurte om jeg fikk bite henne tilbake. Hun sa ja og strakk frem armen. Jeg bet rolig men så hardt at hun kjente det og vi hadde en fin samtale om det etterpå 😅 Hun har aldri bitt igjen. Dette er ikke alle barn som vil forstå eller være moden for, så jeg anbefaler det ikke som metode! Men det fungerte for oss. Anonymkode: 1b2e6...556 Hvor gammel var barnet ditt når det skjedde? Storesøster er alt for stor til å ta igjen, hun gjør jo ikke sånt. Med henne la jeg meg ned på gulvet og begynte å grine, da gjorde hun ikke det mer. Men det funker ikke med sønnen min for han bare ler 😳 Han er empatisk av seg, omsorgsfull og smart, så denne bitingen er forhåpentligvis en fase, men jeg kunne jo faktisk prøvd å snakke litt mer med ham om det. Kanskje det fungerer. Anonymkode: 229cf...f1d
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #4 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvor gammel var barnet ditt når det skjedde? Storesøster er alt for stor til å ta igjen, hun gjør jo ikke sånt. Med henne la jeg meg ned på gulvet og begynte å grine, da gjorde hun ikke det mer. Men det funker ikke med sønnen min for han bare ler 😳 Han er empatisk av seg, omsorgsfull og smart, så denne bitingen er forhåpentligvis en fase, men jeg kunne jo faktisk prøvd å snakke litt mer med ham om det. Kanskje det fungerer. Anonymkode: 229cf...f1d Hun var nesten tre år 😊 Anonymkode: 1b2e6...556
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #5 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hun var nesten tre år 😊 Anonymkode: 1b2e6...556 Da går det jo 💕 så fint at det ordna seg 😊 Anonymkode: 229cf...f1d
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #6 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg trenger å vite hva jeg gjør feil her. Jeg har en sønn på snart to år (om en mnd) som biter. Han har alltid bitet og likt og putte ting i munnen for å bite. Men han har alltid bitt når han er sint eller leken med storesøster blir mer intens. Jeg vet at det er hans måte å uttrykke følelser på, fordi han ikke klarer det med ord. Det er selvfølgelig ikke greit å bite storesøster, fordi hun får vondt, og fordi man ikke skal bite andre mennesker. Hver eneste gang han biter, tar jeg tak i det. Jeg sier "storesøster får vondt når du biter/du skal ikke bite/det er ikke lov å bite/". Jeg sier det med alvorlig tone hver gang. Jeg prøver å unngå at det skjer at han biter, men ja.. Men så sier min mor at dette ikke er normalt, at jeg må ta tak i ham og si det hardt (typ heve stemmen og være skremmende). Da jeg og mitt søsken var små var vi visst englebarn og det var ingen utfordringer. Men nå vet jeg rett og slett ikke. Hvilke metoder bruker dere som fungerer mtp biting? Redd det skal fortsette helt til han begynner i bhg nå til høsten.. Anonymkode: 229cf...f1d Herregud, moren din er av den gamle skolen. I dag skremmer vi ikke barn, ei heller tar vi hardt i dem. (og at dere var «englebarn» skyldes vel en blanding av at dere var redde moren deres, og at hun har glemt hvordan det var å ha små barn. Typisk det). Ja, han biter fordi han mangler ord og evnen til å regulere følelsene sine. Det vil gå over. Ikke lag noen big deal ut av det. Anonymkode: 18466...37e 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #7 Skrevet 8. februar 2023 Enig med moren din... Anonymkode: ae2ea...c1f
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #8 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du gjør det helt rett og dette er faktisk helt normalt. Min jente beit en periode. Jeg spurte om jeg fikk bite henne tilbake. Hun sa ja og strakk frem armen. Jeg bet rolig men så hardt at hun kjente det og vi hadde en fin samtale om det etterpå 😅 Hun har aldri bitt igjen. Dette er ikke alle barn som vil forstå eller være moden for, så jeg anbefaler det ikke som metode! Men det fungerte for oss. Anonymkode: 1b2e6...556 Her Ts, oppskrift står her. Bit igjen. Anonymkode: 1adc4...b9f
Gjest CatPerson123 Skrevet 8. februar 2023 #9 Skrevet 8. februar 2023 Ikke skrem barna dine som moren din sier, det kommer bare til å gjøre dem usikre og ukomfortable. Høres ut som om du gjør det riktige, tar nok litt tid.... Ordner seg nok snart! Lykke til !
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #10 Skrevet 8. februar 2023 Helt normalt at de biter. Ikke bli sint eller heve stemmen, men si med bestemte ord «nei, kose» også tar du hånden hans og viser at han kan stryke på deg eller gi deg en klem. Det funker her Her har jeg merket at 2 åringen som regel biter når hun er ute etter oppmerksomheten min… Da setter jeg meg ned å koser med henne, eller tar henne med å leker/finner på noe. Anonymkode: 5b5a4...0c5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #11 Skrevet 8. februar 2023 Skal man lære å endre adferd må man vite hva man skal gjøre istedenfor. Å si nei og be barnet om ikke å bite hjelper sjelden. Du må hjelpe barnet med hva han skal gjøre istedenfor å bite. Og på den måten kan bitingen på sikt opphøre Anonymkode: 73c8b...2d2 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #12 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skal man lære å endre adferd må man vite hva man skal gjøre istedenfor. Å si nei og be barnet om ikke å bite hjelper sjelden. Du må hjelpe barnet med hva han skal gjøre istedenfor å bite. Og på den måten kan bitingen på sikt opphøre Anonymkode: 73c8b...2d2 Hei, du har helt rett. Jeg gjorde det mye i begynnelsen, å vise hva han kan gjøre istedet for å bite. Feks kose. Etter han ble mer aktiv og "i lek", så dabbet det av. Men ja. De har jo ikke kapasitet til å forstå konseptet "mamma sier nei, så jeg må finne på noe annet" og så automatisk komme med et godt alternativ sjøl. Men får ta opp den igjen 😊 takk for tips Anonymkode: 229cf...f1d
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #13 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt normalt at de biter. Ikke bli sint eller heve stemmen, men si med bestemte ord «nei, kose» også tar du hånden hans og viser at han kan stryke på deg eller gi deg en klem. Det funker her Her har jeg merket at 2 åringen som regel biter når hun er ute etter oppmerksomheten min… Da setter jeg meg ned å koser med henne, eller tar henne med å leker/finner på noe. Anonymkode: 5b5a4...0c5 Han her biter når han leker dinosaur, og når han blir sint på storesøster og om han ikke vil ut av dusjen (da biter han håndkle). 😭😂 Anonymkode: 229cf...f1d
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #14 Skrevet 8. februar 2023 CatPerson123 skrev (1 time siden): Ikke skrem barna dine som moren din sier, det kommer bare til å gjøre dem usikre og ukomfortable. Høres ut som om du gjør det riktige, tar nok litt tid.... Ordner seg nok snart! Lykke til ! AnonymBruker skrev (1 time siden): Herregud, moren din er av den gamle skolen. I dag skremmer vi ikke barn, ei heller tar vi hardt i dem. (og at dere var «englebarn» skyldes vel en blanding av at dere var redde moren deres, og at hun har glemt hvordan det var å ha små barn. Typisk det). Ja, han biter fordi han mangler ord og evnen til å regulere følelsene sine. Det vil gå over. Ikke lag noen big deal ut av det. Anonymkode: 18466...37e Har alltid vært redd mamma, og jeg har lært å lese rommet og hennes kroppspråk før jeg spør om ting.. Selv i en alder av 32. Hun har aldri vært voldelig over tid, mer sånn klikk slap, men skal innrømme at jeg sliter litt med å stå opp for meg selv idag fordi jeg er redd bare.. Men har aldri tenkt over det som noe annet enn at jeg er flink til å oppføre meg. Jeg vil ikke at mine barn skal oppleve det samme, jeg vil at de skal være komfortable og at de kan gjøre feil uten å være redd for kjeft. Anonymkode: 229cf...f1d
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #15 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har alltid vært redd mamma, og jeg har lært å lese rommet og hennes kroppspråk før jeg spør om ting.. Selv i en alder av 32. Hun har aldri vært voldelig over tid, mer sånn klikk slap, men skal innrømme at jeg sliter litt med å stå opp for meg selv idag fordi jeg er redd bare.. Men har aldri tenkt over det som noe annet enn at jeg er flink til å oppføre meg. Jeg vil ikke at mine barn skal oppleve det samme, jeg vil at de skal være komfortable og at de kan gjøre feil uten å være redd for kjeft. Anonymkode: 229cf...f1d Håper ikke du lar barna dine være alene med henne Anonymkode: 5b5a4...0c5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #16 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Håper ikke du lar barna dine være alene med henne Anonymkode: 5b5a4...0c5 Nei vi bor såpass langt fra at det lar seg ikke gjøre. Anonymkode: 229cf...f1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå