AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #21 Skrevet 8. februar 2023 Synes denne tråden sporer veldig av. Kanskje lage en egen tråd ang AI og juss? 😅 Anonymkode: d9f08...4d8 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #22 Skrevet 8. februar 2023 Jeg tror det blir for mange. Jurister kan brukes til mye og vil få jobb, men tror de vil måtte ha jobber som man egentlig ikke trenger å være jurist i. Synes ikke det er lurt å åpne for jus flere steder i landet. Trodde det var viktig å utdanne den kompetansen man trenger. Tror en hovedbegrunnelse er at det er en veldig billig utdanning (lite individuell veiledning, ikke noe praksis osv). Å utdanne sykepleiere er mye dyrere og komplisert, men det er det samfunnet trenger. For ikke å snakke om leger, men der mistenker jeg legeforeningen for å holde kraftig i igjen, for å beholde eksklusiviteten. Synes det er rart at juristforbundet tilsynelatende ikke jobber på samme måte i det hele tatt. Anonymkode: 23841...36e
Majer Skrevet 8. februar 2023 #23 Skrevet 8. februar 2023 Tror heller det kan bli for mange potetøkonomer enn jurister. Tipper teknologien i fremtiden vil kreve et strengere lovverk.
Gjest Adobyen Skrevet 8. februar 2023 #24 Skrevet 8. februar 2023 Det er helt sikkert bruk for mange gode jurister med spesialkompetanse på forskjellige områder.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #25 Skrevet 10. februar 2023 Nei, tenker at det argumentet ikke holder vann. Store selskaper trenger gjerne mennesker med peiling på arbeidsrett, selskapsrett, skatterett osv. Det offentlige vil alltid trenge folk med kunnskap om forvaltningsrett, strafferett osv. Og konfliktene mellom mennesker går vel ingen steder med det første 😅 Anonymkode: d9f08...4d8
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #26 Skrevet 10. februar 2023 Jurister kan brukes til mye, ikke alle trenger å være privatpraktiserende advokater. Trengs mye juridisk fagkompetanse inn i kommuner og stat også. Anonymkode: f3850...ee8
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 #27 Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 8.2.2023 den 22.12): Jeg tror ikke jussen er der AI kommer til å gjøre inntog med det første. Med en gang en eller annen riking får en avgjørelse mot seg han misliker, så vil AI robotens algoritmer anklages for å være rigget i mot ham, datainputtet er feil, eller så er greia hacket osv osv. Men at en AI robot kunne overtatt typiske enkle saksbehandler oppgaver, som å vurdere inntak til ulike utdanninger osv tror jeg nok stemmer 😊 Anonymkode: d9f08...4d8 Har jobbet med opptak og det er så feil i systemene at jeg ikke helt stoler på AI. Har manuelt gått gjennom tusenvis av søknader og vitnemålsdatabasen/fs er ekstremt mangelfull. Helt skremmende hvor mange udugelige administrativt personell som har fått rapportere inn resultat og generere vitnemål som finnes. Anonymkode: f3850...ee8 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #28 Skrevet 11. februar 2023 Norge vil ha enorm mangel på arbeidskraft etterhvert, så jeg tror ikke at det vil bli noe problem for juristene å finne jobb. Jeg tror nok mange av forretningsjuristene for eksempel vil kunne ta en del jobber tradisjonelt tatt av økonomer. Norge vil etterhvert bli tvunget til å bruke kompetanse mer fleksibelt enn i dag og ikke være så firkantede. Flott at studentene får mulighet til å ta master, i stedet for at de må bruke flere år på å forbedre vgs-karakterer etter de har fått bachelor. Det var jo helt tullete!! Anonymkode: bfc5e...cdd
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #29 Skrevet 11. februar 2023 On 2/8/2023 at 11:23 PM, AnonymBruker said: Jeg tror det blir for mange. Jurister kan brukes til mye og vil få jobb, men tror de vil måtte ha jobber som man egentlig ikke trenger å være jurist i. Synes ikke det er lurt å åpne for jus flere steder i landet. Trodde det var viktig å utdanne den kompetansen man trenger. Tror en hovedbegrunnelse er at det er en veldig billig utdanning (lite individuell veiledning, ikke noe praksis osv). Å utdanne sykepleiere er mye dyrere og komplisert, men det er det samfunnet trenger. For ikke å snakke om leger, men der mistenker jeg legeforeningen for å holde kraftig i igjen, for å beholde eksklusiviteten. Synes det er rart at juristforbundet tilsynelatende ikke jobber på samme måte i det hele tatt. Anonymkode: 23841...36e Men samfunnet kan faktisk ikke overleve på å pleie gamle og syke. Vi trenger helsepersonell, ja, men vi trenger også verdiskaping. Vi kan ikke bare dra ingeniører, økonomer, jurister, it-folk osv ut av bedrifter og sette de inn i helsevesenet og tro at det vil gå bra. Norske bedrifter trenger fortsatt arbeidskraft og se trenger NY arbeidskraft etterhvert som veldig mange nå pensjonerer seg. Det er ikke bare helsepersonell som mangler i dette landet! Vi trenger sånn ca alt! Anonymkode: bfc5e...cdd
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #30 Skrevet 11. februar 2023 Mulig noen kan finne frem lenker, jeg orker ikke. Men da det ble diskutert å fjerne gradsforskriften og opprette masterprogram i rettsvitenskap på flere univrsiteter sa Kunnskapsdepartementet at det ikke var behov for flere jurister. Dette var basert på prognoser fra Statistisk sentralbyrå. Når Kunnskapsdepartementet likevel lot universitetene opprtte masterprogram så var det fordi de mente at univeristetene burde få lov til å opprette masterprogram også for utdanninger det ikke er behov for flere utdannet til. Det vil også være regionale forskjeller. Det vil være lettere å få jobb job jurist i distriktene enn i en by som utdanner jurister. Anonymkode: fc0fe...5cb
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #31 Skrevet 11. februar 2023 Jeg går for øyeblikket ved UiS og tar bachelorgraden i jus der nå. I vårt kull var det 60-ish stykker som begynte på bachelorgraden, og nå på andre året er vi ca 45 igjen. Jeg tror flere planlegger å droppe ut. Masteren er også bare forbeholdt 30 stykker. Det er vel ikke planlagt så mye større kull ved UiA tror jeg. Næringslivet i Stavanger kommer nok til hanke inn jurister utdannet herifra ASAP. Min plan er å forhåpentligvis ta både masteren i rettsvitenskap, og masteren i regnskap (denne kan jeg ta på 1 år, siden jeg allerede har jus-delen inne). Jeg har hørt om flere som har lyst til det. Så tror vi vil være et supplement til A4 advokatene utdannet andre steder. Anonymkode: d9f08...4d8
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #32 Skrevet 12. februar 2023 Rettsvitenskap-master til UiS – Dagsavisen Anonymkode: d9f08...4d8
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #33 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 11.2.2023 den 18.40): Jeg går for øyeblikket ved UiS og tar bachelorgraden i jus der nå. I vårt kull var det 60-ish stykker som begynte på bachelorgraden, og nå på andre året er vi ca 45 igjen. Jeg tror flere planlegger å droppe ut. Masteren er også bare forbeholdt 30 stykker. Det er vel ikke planlagt så mye større kull ved UiA tror jeg. Næringslivet i Stavanger kommer nok til hanke inn jurister utdannet herifra ASAP. Min plan er å forhåpentligvis ta både masteren i rettsvitenskap, og masteren i regnskap (denne kan jeg ta på 1 år, siden jeg allerede har jus-delen inne). Jeg har hørt om flere som har lyst til det. Så tror vi vil være et supplement til A4 advokatene utdannet andre steder. Anonymkode: d9f08...4d8 Jeg ble direkte frarådet å ta MRR fra en rekke advokater da jeg vurderte det en gang i tiden. Både av de som hadde tatt en selv, og de som ikke hadde gjort det. Bortkastet tid. Men så kom jeg uansett på bedre tanker og droppet hele skattejussen, til fordel for langt mer spennende legal tech. Anonymkode: 25d70...ddf
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #34 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg ble direkte frarådet å ta MRR fra en rekke advokater da jeg vurderte det en gang i tiden. Både av de som hadde tatt en selv, og de som ikke hadde gjort det. Bortkastet tid. Men så kom jeg uansett på bedre tanker og droppet hele skattejussen, til fordel for langt mer spennende legal tech. Anonymkode: 25d70...ddf Legal tech? Hvor tok du det/hva går det i? Anonymkode: d9f08...4d8
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #35 Skrevet 15. februar 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Legal tech? Hvor tok du det/hva går det i? Anonymkode: d9f08...4d8 Ikke meg du sitterer, men de har Legal tech som 10 svalgemne både på UiO og UiB. https://www.uib.no/emne/JUS295-2-A https://www.uio.no/studier/emner/jus/jus/JUS5671/ Anonymkode: fc0fe...5cb
herzeleid Skrevet 16. februar 2023 #36 Skrevet 16. februar 2023 Sitat Kommer det til å bli utdannet altfor mange jurister? Dette blir kanskje et "ja men nei"-svar, men jeg tror på den ene siden at vi fort kan ende opp med overproduksjon i forhold til antallet det strengt talt er behov for. Samtidig ser vi på enkelte områder at overproduksjon av samfunnsvitere og humanister fører til at en del prioriterer eller krever lengre utdannelser for jobber som ikke nødvendigvis forutsetter det for å gjøre en god jobb. Så vi kan nok fort ende opp med at det utdannes flere jurister enn samfunnet egentlig trenger, men at de fleste likevel får halvrelevant jobb, med begrenset utbytte for både seg selv om omgivelsene.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #37 Skrevet 16. februar 2023 herzeleid skrev (4 minutter siden): Dette blir kanskje et "ja men nei"-svar, men jeg tror på den ene siden at vi fort kan ende opp med overproduksjon i forhold til antallet det strengt talt er behov for. Samtidig ser vi på enkelte områder at overproduksjon av samfunnsvitere og humanister fører til at en del prioriterer eller krever lengre utdannelser for jobber som ikke nødvendigvis forutsetter det for å gjøre en god jobb. Så vi kan nok fort ende opp med at det utdannes flere jurister enn samfunnet egentlig trenger, men at de fleste likevel får halvrelevant jobb, med begrenset utbytte for både seg selv om omgivelsene. Du glemmer å ta inn i betraktning at det mangler jurister både på nav og i kommuner. Ja det finnes faktisk nav kontor uten jurister, er jo helt koko igrunn. Kommuner også. Det er en fare for rettssikkerheten. Anonymkode: 94dd0...4aa
herzeleid Skrevet 16. februar 2023 #38 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du glemmer å ta inn i betraktning at det mangler jurister både på nav og i kommuner. Ja det finnes faktisk nav kontor uten jurister, er jo helt koko igrunn. Kommuner også. Det er en fare for rettssikkerheten. Anonymkode: 94dd0...4aa Ja som sagt tviler jeg ikke på at det vil stå, eller etableres, store mengder saksbehandler/byråkrat-stillinger som disse vil kunne gå rett inn i.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #39 Skrevet 16. februar 2023 herzeleid skrev (9 minutter siden): Ja som sagt tviler jeg ikke på at det vil stå, eller etableres, store mengder saksbehandler/byråkrat-stillinger som disse vil kunne gå rett inn i. Men du skriver også at det vil utdannes flere enn nødvendig. Tror ikke du egentlig da helt forstår hva jurister gjør. At det skal være jurister på nav er jo igrunn en selvfølge og hårreisende at det ikke er det alle streder. Er ikke unødvendig byråkrati akkurat. Anonymkode: 94dd0...4aa
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #40 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du glemmer å ta inn i betraktning at det mangler jurister både på nav og i kommuner. Ja det finnes faktisk nav kontor uten jurister, er jo helt koko igrunn. Kommuner også. Det er en fare for rettssikkerheten. Anonymkode: 94dd0...4aa Ja, jeg behandler klager på vedtak fattet i kommuner, og de færreste vedtak er fattet av jurister. På mitt område, plan- og bygningsloven, tror jeg det er gjort en undersøkelse om at halvparten av kommunene i Norge mangler jurister. Det er et komplisert rettsområde vi som er jurister synes er vanskelig, og så sitter det ingeniører og biologer og skal tolke loven. Og de er jo gode på sitt felt, men litt ymse når det gjelder jussen. Blir fort mye feil. Anonymkode: 3ae27...035 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå