Gå til innhold

Kommer det til å bli utdannet altfor mange jurister?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som UiS og UiA har fått godkjent sine masterutdanningene i rettsvitenskap, så blir det totalt 6 institusjoner man kan få juristtittelen fra. Med tanke på at Norge er et nokså lite land med begrenset antall utlyste stillinger, kommer ikke konkurransen om jobbene skjerpe seg?

Anonymkode: db715...40e

Skrevet

Vi trenger jo en til hver politiker

Anonymkode: e8eb7...3ba

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Mange kommuner mangler jurister, så det trengs flere.

Anonymkode: 3ae27...035

Skrevet

Jo, det gjør det nok. Spørsmålet er om det er en dårlig ting.

Hvor mye konkurransen kommer til å skjerpe seg er en annen ting. Slik jeg har skjønt det kommer ikke kullene ved UiA eller UiS til å være så store. Ved UiS snakkes det om et kull på ca 30 stykk på mastergraden 😊

UiS skal også ha en mer forretningsjuridisk profil, hvor blant annet selskapsrett og skatt ol er obligatoriske fag. Jeg tror dette er valgfag ved andre institusjoner? Mao vil det utdannes jurister med innsikt i litt andre fagområder, og det er jo bare bra 😊

Anonymkode: d9f08...4d8

Skrevet

Ihvertfall når AI tar over disse jobbene, eller ihvertfall store deler av disse jobbe e

• Liker 1
Skrevet
Rucula skrev (1 minutt siden):

Ihvertfall når AI tar over disse jobbene, eller ihvertfall store deler av disse jobbe e

Det er lenge til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er lenge til.

10 år så er vi der

Skrevet

Kommer til å ende opp på NAV. Som ansatt riktignok. ( klipp/lim og & paragrafer som gjør at NAV har ryggen fri når de kommer med møkkasvar til klientene sine.)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo, det gjør det nok. Spørsmålet er om det er en dårlig ting.

Hvor mye konkurransen kommer til å skjerpe seg er en annen ting. Slik jeg har skjønt det kommer ikke kullene ved UiA eller UiS til å være så store. Ved UiS snakkes det om et kull på ca 30 stykk på mastergraden 😊

UiS skal også ha en mer forretningsjuridisk profil, hvor blant annet selskapsrett og skatt ol er obligatoriske fag. Jeg tror dette er valgfag ved andre institusjoner? Mao vil det utdannes jurister med innsikt i litt andre fagområder, og det er jo bare bra 😊

Anonymkode: d9f08...4d

Spennende 😊

Skrevet
Rucula skrev (1 minutt siden):

10 år så er vi der

Det var litt vel optimistisk 😄 Norges lover er basert på tolkning, AI kommer ikke til å klare det om ti år.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var litt vel optimistisk 😄 Norges lover er basert på tolkning, AI kommer ikke til å klare det om ti år.

Nei, men de vil kunne gjøre juristenes jobb så mye enklere at man trenger mange færre av dem. 

• Liker 2
Skrevet
Rucula skrev (5 minutter siden):

Nei, men de vil kunne gjøre juristenes jobb så mye enklere at man trenger mange færre av dem. 

Jeg er nysgjerrig, hvordan?

• Liker 2
Skrevet
Rucula skrev (Akkurat nå):

Du får google. 
Det er helt innlysende at det vil skje. Fortere enn du aner

Når du uttaler deg så bastant så forventer jeg andre svar enn at jeg må Google. Jeg jobber med dette og kan ikke tenke på noe AI kan hjelpe på. Tolke reguleringsplaner fra 1916? Vurdere dispensasjoner? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror ikke jussen er der AI kommer til å gjøre inntog med det første. Med en gang en eller annen riking får en avgjørelse mot seg han misliker, så vil AI robotens algoritmer anklages for å være rigget i mot ham, datainputtet er feil, eller så er greia hacket osv osv. 

Men at en AI robot kunne overtatt typiske enkle saksbehandler oppgaver, som å vurdere inntak til ulike utdanninger osv tror jeg nok stemmer 😊

Skrevet

Utrolig bra at UiS og UiA får masteren. Snittet for å komme inn ved de tradisjonelle institusjonene er blitt altfor høyt. Det er bra at flere får muligheten.

• Liker 2
Skrevet

Angående kunstig intelligens og jurister. Her er et leser innlegg fra en forsvarsadvokat hvor han skriver hva han gjorde i løpet av en arbeidsdag: https://www.advokatbladet.no/aksjon2021/mot-kanten-av-stupet/170030  Om man ser på arbeidsoppgaven så er det enormt mye som aldri vil kunne automatiseres med kunstig intelligens uansett hvor bra den skulle bli. Mye av jobben krever menneskelig kontakt. En unge som skal vitne mot sine foreldre trenger et menneske til å forsikre henne om at det er trygt, det holder ikke at en datamaskin forteller at det er trygt. Mange av de best betalte advokatene er best betalt fordi de er fremragende selgere. Ingen ville heller godtatt at kunstig intelligens avgjorde om man skulle bli dømt til fengsel. 

Anonymkode: fc0fe...5cb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Men at en AI robot kunne overtatt typiske enkle saksbehandler oppgaver, som å vurdere inntak til ulike utdanninger osv tror jeg nok stemmer 😊

Der brukes det allerede, og har gjort det i åresvis.

Anonymkode: a638d...55a

• Liker 3
Skrevet

Språkmodeller tar allerede arbeid fra jurister/etc, dog i liten grad enda. Men det bare snakk om tid før dette fagfeltet i lag med flere andre kommer til å endres totalt. Mange jobber forsvinner, men noen nye vil tilkomme.

Jurister med datafaglig bakgrunn og kompetanse kommer nok til å bli mer ettertraktet.

Skrevet

Veldig skeptisk. Tviler sterkt på at AI roboter for eksempel får lov til å avgjøre barnevernssaker osv.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...