Gå til innhold

Dårlig ånde etter et par timer søvn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg sovner og våkner etter et par timer kan jeg kjenne jeg allerede har dårlig ånde. Er det normalt? 

Er nøye men både puss, tanntråd og munnskyllevann. 

Anonymkode: 709a2...58b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg opplever det samme, tror det er helt normalt. Regner med det varierer i forhold til mat man spiser før man legger seg?

Skrevet

Er du plaget med munntørrhet kanskje? Det kan gi dårlig ånde.

Anonymkode: eb1ce...015

• Liker 1
Skrevet

Du sover med åpen munn

Anonymkode: 7a43d...62a

Skrevet

Tannpuss og munnskyllevann kan drepe bakterier og dempe dårlig ånde, men det gjør ikke noe med årsaken.

Dårlig ånde (halitose) kommer av for mye bakterier i munnhulen. Det er normalt immunforsvaret (immunceller i slimhinnene i munnhulen) som sørger for å holde disse under kontroll.

Dårlig ånde kan derfor være et signal om at immunforsvaret sliter. Årsaken til det er som regel at immuncellene mangler råvarene de trenger for å formere seg.

Råvarene immunforsvaret oftest mangler er mineraler og vitaminer. Sink og D-vitamin blir ofte nevnt. Mangel på C-vitamin og jern påvirker også biokjemien i munnhulen negativt.

At immunforsvaret ikke greier å holde munnhulen ren for bakterier kan også komme av at det prioriterer knappe ressurser til å bekjempe underliggende sykdommer andre steder i kroppen. Sjøgrens er nevnt som en mulig underliggende årsak til dårlig ånde.

Det er lite info om dette på norsk. Vitenskapelige artikler (også norske) publiseres på engelsk. Søker du opp halitosis+vitamin+deficiency på Google, finner du mye vitenskapelig litteratur som kan gjøres tilgjengelig på norsk med Google translate.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...