Gå til innhold

Keisersnitt og barn på 15 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid og skal utføre et planlagt keisersnitt. I den forbindelse så lurer jeg på hvordan jeg skal gjøre det med jenta på 15 mnd? Min mann jobber offshore og jeg har ikke familie som kan hjelpe meg i det daglige da alle er i jobb. Jeg er jo ikke i stand til å løfte eldste når den tid kommer. Jeg kan ikke løfte henne inn/ut av sengen, opp/ned trapper i huset, inn/ut av bilsetet feks ved levering/henting i barnehagen, inn/ut av stol ved måltidet osv. Hvordan løser folk dette i praksis? Prøver å Google og en rekke tråder sier at mor kan sykemeldes og at far overtar permisjon. Men så mener jeg på at man ikke får sykemelding i forbindelse med keisersnitt. Hvordan løser man dette?

Anonymkode: b3e03...9e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far tar ferie og ulønnet permisjon.

Anonymkode: 74acd...6bd

Skrevet

Jeg hadde ei jente på 13 måneder da jeg fikk keisersnitt med nestemann, mannen min var hjemme sammen med oss i 2 uker og etter det gikk det fint for meg å løfte henne iallefall, var forsiktig med å løfte "rett" og bruke beinmusklene mest mulig. 

Far har jo rett på 2 uker permisjon rett etter fødsel, så du trenger uansett ikke å begynne å bekymre deg før de 2 ukene nærmer seg slutten og du eventuelt ser at det overhodet ikke går - da kan dere kontakte lege DA og få lurt inn en form for permisjon. "Syk barnepasser", "omsorgspermisjone" eller noe sånt. 

Anonymkode: d7ab4...0dd

Skrevet

Tenk, keisersnitt er en stor operasjon men det er liksom ingen big deal, det forventes at man skal være oppe og hoppe og klare alt selv kort tid etterpå. Ganske sprøtt egentlig.

Anonymkode: fa066...59e

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenk, keisersnitt er en stor operasjon men det er liksom ingen big deal, det forventes at man skal være oppe og hoppe og klare alt selv kort tid etterpå. Ganske sprøtt egentlig.

Anonymkode: fa066...59e

Enig. Men ingen problem å få sykemelding dersom man må fjerne en tånegl eller trekke en tann derimot. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er gravid og skal utføre et planlagt keisersnitt. I den forbindelse så lurer jeg på hvordan jeg skal gjøre det med jenta på 15 mnd? Min mann jobber offshore og jeg har ikke familie som kan hjelpe meg i det daglige da alle er i jobb. Jeg er jo ikke i stand til å løfte eldste når den tid kommer. Jeg kan ikke løfte henne inn/ut av sengen, opp/ned trapper i huset, inn/ut av bilsetet feks ved levering/henting i barnehagen, inn/ut av stol ved måltidet osv. Hvordan løser folk dette i praksis? Prøver å Google og en rekke tråder sier at mor kan sykemeldes og at far overtar permisjon. Men så mener jeg på at man ikke får sykemelding i forbindelse med keisersnitt. Hvordan løser man dette?

Jeg hadde ks på begge mine. Den eldste var 14 mnd da nummer to ble født. Jeg hadde far hjemme de første 14 dagene, men etter det måtte han i jobb igjen. Dette snakket jeg med jordmor om og hun sa det gikk fint å løfte eldste feks opp på stellebord, i Tripp trapp stolen. Jeg skulle bare ikke bære mer enn nødevendig. Det gikk veldig fint.

Den nyfødte hang jo i armene på meg hele tiden, den var kronisk koblet til puppen 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig. Men ingen problem å få sykemelding dersom man må fjerne en tånegl eller trekke en tann derimot. 

Enig med dere, har aldri født barn engang. Men det høres jo ut som en kjempe stor operasjon, og Norge vil jo liksom ha flere barn født?? Så får man ikke en liten sykemelding engang i de tilfellene man trenger litt å komme seg på? Helt på trynet. Syntes jo i grunn at begge foreldrene burde få flere ukers fri rett etter fødsel, skal man ikke liksom få være en familie i starten? Bli kjent, lære nye rutiner??

Anonymkode: 06e02...ca4

Skrevet

Har ikke tatt KS selv, men synes det er spesielt at man ikke blir sykemeldt slik at far kan ta permisjon de første ukene.

Jeg hadde kikkhull etter en exu og fjernet en eggleder, og gikk ut derfra med en ukes sykemelding på automatikk. Jeg fikk jo også beskjed om å ikke løfte eller trene på en stund, men ser for meg at et KS er en litt større greie som burde utløst en sykemelding😅

Anonymkode: 985b7...590

Skrevet

Tror ikke du kan få sykmelding av denne grunn, dessverre. Enig i at man burde fått sykmelding minst et par uker slik at mannen fikk være hjemme i 4 uker i stedet for to, jeg har tatt ks med komplikasjoner selv. Men du klarer å ta deg av babyen, og da er det ikke rom for sykmelding. 

Anonymkode: eec00...011

Skrevet

Far tar ferien sin i måneden jeg har termin her.

Anonymkode: 41a56...646

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Far tar ferien sin i måneden jeg har termin her.

Anonymkode: 41a56...646

Offshorearbeidere har ikke ferie, det er innarbeidet i turnusen deres. 

Anonymkode: eec00...011

Skrevet

2 uker permisjon fra arbeidsgiver og nav har endret reglene slik at far kan ta 2 uker permisjon samtidig som mor tar sin. Da får dere 4 uker sammen i det minste :) 

Anonymkode: fc2cf...7e6

Skrevet

15 måneder mellom mine. Jeg ga opp sprinkelseng,han sov i en storseng. Jeg var med babyen i en annen rom. Han kunne klatre opp på storsenga alene,vi lærte ham rett vei å klatre opp og nei så snart han begynte å krabbe, ved 8 måneder. Rompa først. Jeg skiftet bleier på senga. Vi brukte vogn for alt den er verdt i hjemme. 

Anonymkode: 78fde...8e0

Skrevet

Har 3 små! 
To KS og en vaginal. En HKS og ett PKS.
PKS er en planlagt operasjon. Det er den desidert beste fødselen jeg har hatt. 

Var oppe å nikket etter 12 timer på begge keisersnitt men under PKS følte jeg meg også 100% ivaretatt, i kontroll og helt med hele veien. 

Kunne fint løfte barnet etterpå. Var forøvrig 3 blank. 

Etter vaginal fødsel derimot måtte jeg ha 1,5 mnd sykemelding da systemet revnet fra hverandre. Brukte kateter i 3 uker og bleie i 3 mnd. To operasjoner i narkose etter fødselen for å få orden der nede.

Hvis ikke du har hatt PKS før så tror jeg du vil bli positivt overrasket. Er så klart vondt og sårt i etterkant! Men kan ikke sammenlignes med HKS eller 120 sting i underlivet 😊

Anonymkode: a01a2...0f2

Skrevet

Jeg var i veldig god form etter ks. Hadde ingen problemer med å løfte toåringen opp i fanget, for eksempel. 

Du bør jo øve med eldste på forhånd, på å klatre inn og ut av bilen selv, og andre situasjoner der du ellers løfter. Jeg ville også vurdert å bytte bort sprinkelseng dersom dere fortsatt bruker det. 

Anonymkode: 5099e...4a8

Skrevet

Jeg kunne løfte ganske mye etter mitt KS i 2016, var ingen problem Å ta seg av babyen og storebror. Mulig jeg var heldig, men kom kjapt i god form. Husk at far kan ta ut 2 uker i forbindelse med fødsel, men det må ikke være akkurat når fødselen skjer. Så de ukene kan brukes til å stå over en tur, og da er jo far plutselig hjemme i 10 uker (om han går 2-4). Avhengig av å ha lønn de ukene da, men det tror jeg de fleste arbeidsgivere i privat sektor har nå? Broren min jobber i Equinor og fikk gjøre dette ☺️ Jeg har jobbet i annet oljeselskap, og der gjorde flere nybakte fedre dette.

Skrevet

Han kan ta sine 14 dager med permisjon også har han vel friperiode på noen uker ? 

Anonymkode: c2ab9...cd3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...