AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #1 Skrevet 8. februar 2023 Jeg var hos fastlegen pga mistanke om Sjøgrens sykdom men blodprøvene var helt normale, så jeg ble henvist til sykehuset for å gjennomføre test av spytt og tåreproduksjonen. Jeg hadde 0 i både spytt og tåreproduksjonen. Legen på sykehuset sa om jeg ønsket kunne jeg bli henvist for å ta en spyttkjertelbiopsi som er den som gir det endelige svaret på om det er Sjøgrens eller ikke. Hun sa også at selv om det skulle være sjøgrens så er behandlingen forsatt den samme, at jeg må bruke kunstig tåreveske daglig osv. Hun sa også at det kan ofte være komplikasjoner ved denne biopsien da det er mange som får et arr som kan være irriterende, men det var opp til meg om jeg ville gjøre dette eller ikke. Jeg klarte ikke bestemme meg der og da så jeg skulle ringe sykehuset senere engang om jeg ønsket dette. Noen som har erfaringer med denne biopsien? Har dere fått et irriterende arr etterpå, og var det verdt det? Anonymkode: 8872d...814
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #2 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg var hos fastlegen pga mistanke om Sjøgrens sykdom men blodprøvene var helt normale, så jeg ble henvist til sykehuset for å gjennomføre test av spytt og tåreproduksjonen. Jeg hadde 0 i både spytt og tåreproduksjonen. Legen på sykehuset sa om jeg ønsket kunne jeg bli henvist for å ta en spyttkjertelbiopsi som er den som gir det endelige svaret på om det er Sjøgrens eller ikke. Hun sa også at selv om det skulle være sjøgrens så er behandlingen forsatt den samme, at jeg må bruke kunstig tåreveske daglig osv. Hun sa også at det kan ofte være komplikasjoner ved denne biopsien da det er mange som får et arr som kan være irriterende, men det var opp til meg om jeg ville gjøre dette eller ikke. Jeg klarte ikke bestemme meg der og da så jeg skulle ringe sykehuset senere engang om jeg ønsket dette. Noen som har erfaringer med denne biopsien? Har dere fått et irriterende arr etterpå, og var det verdt det? Anonymkode: 8872d...814 Har operert vekk spyttkjertel pga godartet svulst jeg var mye plaget med. Ja jeg har stort arr. Bryr meg ikke for jeg ble bra! Det er viktigst for meg. Er du redd for å få arr så la vær! Vil tro en biopsi ikke lager mye arr. Ring og spør! Anonymkode: 0eeb4...351 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #3 Skrevet 8. februar 2023 Jeg var til utredning for noen år siden, og valgte å ikke ta biopsi siden det var en liten sjanse for at man kunne få nerveskader og bli plaget med nummenhet etter biopsi av spyttkjertler i leppa. Vet ikke om de fortsatt gjør det på den måten. Da jeg var hos ønh fortalte han at det var vanligere å ta det fra kinnet i andre land, men at Norge hang etter. Anonymkode: 34b2a...2fa
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #4 Skrevet 12. mars 2023 Jeg tok biopsi av spyttkjertler for 2 mnd siden. Null problem, bortsett fra at det av og til floker seg litt mår jeg snakker, fordi leppen ikke henger helt med. Tar litt tid før alle nerver har grodd skikkelig. Operasjonen var overraskende lite smertefull, og jeg hadde gjort det igjen uten å nøle. Anonymkode: ee3e6...0a2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #5 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 8.2.2023 den 19.17): Har operert vekk spyttkjertel pga godartet svulst jeg var mye plaget med. Ja jeg har stort arr. Bryr meg ikke for jeg ble bra! Det er viktigst for meg. Er du redd for å få arr så la vær! Vil tro en biopsi ikke lager mye arr. Ring og spør! Anonymkode: 0eeb4...351 Helt enig! Operert vekk og. Stort arr men bryr meg ikke. Har det mye bedre. Driter i arret! En biopsi lager vel ett veldig lite arr. Ville ringt å spurt om ts var så redd for det. Anonymkode: 0eeb4...351
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #6 Skrevet 13. mars 2023 Tok aldri den biopsien jeg for så viktig var det ikke å ha diagnose Sjøgrens. Både revmatolog og fastlege anbefalte å IKKE ta biopsi for behandlingen er jo den samme enten du har den eller ikke-. Anonymkode: 2b3a0...bb6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #7 Skrevet 30. november 2023 Hvordan gikk det TS? Tok du biopsi? Anonymkode: 6df89...602
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #8 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (På 13.3.2023 den 13.24): Tok aldri den biopsien jeg for så viktig var det ikke å ha diagnose Sjøgrens. Både revmatolog og fastlege anbefalte å IKKE ta biopsi for behandlingen er jo den samme enten du har den eller ikke-. Anonymkode: 2b3a0...bb6 Tja. Jeg er under utredning nå, og man får jo ikke diagnosen uten biopsi, virker det som. Siden jeg sliter med fatigue, hadde det vært veldig greit å kunne si: "Jeg sov halve dagen i går, for jeg har en autoimmun sykdom som gjør meg unormalt trøtt". Nå fremstår det som om jeg bare er lat. Anonymkode: 6df89...602
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #9 Skrevet 30. november 2023 Hei ts, jeg tok den biopsien for 13 år siden. Hadde ingen problemer i etterkant. Men i og med at det ikke finnes behandling(utover å behandle øyner og munn så det ikke blir for tørt-er det vel ikke så mye å gjøre?). I dag er jeg enda sykere, og fikk ME diagnose(blant annet). Tror faktisk jeg hadde droppet biopsi i dag🧐 Anonymkode: b9fe6...f9a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå