AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #1 Skrevet 8. februar 2023 Er det slik at barn som ikke gråter når foreldrene drar første dagen har utrygg tilknytning til foreldrene? Anonymkode: 08697...ec9
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #2 Skrevet 8. februar 2023 Er ikke trygge barn mer robuste? Altså nesten motsatt? Anonymkode: 0e4ec...0d2 8 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #3 Skrevet 8. februar 2023 Hvis ungen ikke griner har den det helt fint! Helt sinnsykt hva enkelte greier å lage til ett problem.. Anonymkode: cc366...e7a 16 5
servitrise&suppe Skrevet 8. februar 2023 #4 Skrevet 8. februar 2023 Nei. Det er det ingen grunn til å tenke. Noen barn er mer tillitsfulle og trygge på nye omgivelser, og det kan være både positivt og negativt. Men at de ikke har normal tilknytning til foreldre er det ikke noen grunn til å tro ut fra det alene nei. 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #5 Skrevet 8. februar 2023 Tenker ut fra studien om den fremmede i rommet. Var det Einsworth eller noe som hadde denne studien. Anonymkode: 08697...ec9
Tradegy Skrevet 8. februar 2023 #6 Skrevet 8. februar 2023 Absolutt ikke. Begge deler er ok. Noen kan også få en forsinket reaksjon. Også dèt, helt normalt. 🧒 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #7 Skrevet 8. februar 2023 Absolutt ikke. Ingen av våre har grått, men vist glede når vi henter. Veldig trygge og harmoniske barn:) Anonymkode: 55bbb...243 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #8 Skrevet 8. februar 2023 Min sønn var 10 mnd når han begynte i barnehagen. Nå er han 2 år og har aldri grått en eneste gang ved levering. Jeg tenker at det er flott at han er såpass trygg og tillitsfull til de ansatte. Anonymkode: 3fdf9...c48
RockyRose Skrevet 8. februar 2023 #9 Skrevet 8. februar 2023 Absolutt ikkje! Vår gråt ikkje ved barnehagestart før fleire veker etterpå, då skjønte han sikkert at dette var nye kvardagen. Ved henting ville han knapt reise derifrå. Og vi har veldig sterk og trygg tilknyting, og han har aldri tilbringt tid aleine med andre enn foreldra før barnehagestart. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #10 Skrevet 8. februar 2023 Alle barn er forskjellige og har ulike behov. Mine gråter ikke ved levering, og elsker å utforske alene, stikker stadig av i nye rom, og er ikke opptatt av å se meg eller far, helsesøster forklarte hvordan barn utforsker mer og mer, men alltid ser tilbake mot foreldre for å se om det går bra, men dette har ikke mine gjort, yngste er 14 mnd nå, og kan finne på å gå inn på andre rom å leke der kjempe lenge, uten å høre eller se meg, men han er også veldig kosete når han vil ha nærhet. Anonymkode: 0a4ff...c00
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #11 Skrevet 8. februar 2023 Min gråt ikke i hele tatt ved tilvenning. Gråt forsåvidt ikke noe særlig ved levering første året. På andre året begynte barnet å gråte en del ved levering. Og nå tredje året er det lite gråt. Jeg vil si jeg har ett trygt og tillitsfullt barn. Barnet er også ofte glad for å se meg når jeg henter. Men det er jo ikke hver dag man får velkomstklem heller da. Barn har ulike dager. Tenk hvor stresset barn hadde blitt om de visste hvor vurdert de ble hele tiden av voksne? " Oi, i dag så hun likegyldig ut når forelder hentet". " Oi, barnet mitt hadde ikke like stort smil i dag som i går"... pust 🙄 Anonymkode: 5fe41...fc7 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #12 Skrevet 8. februar 2023 Noen gråter mye og lenge, noen gråter litt, noen gråter ikke, noen begynner å gråte senere, en stund etter tilvenningen. Og forskjellene her kommer først og fremst av ulikheter i temperament og personlighet, og antagelig litt om tidligere erfaringer (f.eks. å være kjent i barnehagen fra før pga. eldre søsken eller erfaringer fra "åpen barnehage"). Av mine to barn, var det ingen som gråt ved levering under og rett etter tilvenningen. Den ene hadde en periode et par måneder senere. Den andre har aldri grått ved levering. Men hun som ikke har grått ved levering, er likevel den som er minst glad i å være i barnehagen. Nå som hun er større og kan snakke, gleder hun seg til dager jeg eller faren har fri på dagtid, så vi kan være hjemme sammen, og hun sier alltid at hun ikke vil i barnehagen mandag morgen. Anonymkode: 91820...c3c 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #13 Skrevet 8. februar 2023 Ikke nødvendigvis. Da har dere jo sannsynligvis hatt en god tilvenningsperiode hvor barnet føler seg trygg (nok) i sine nye omgivelser. Anonymkode: 07aaa...495
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #14 Skrevet 8. februar 2023 Mine gråt ikke i det hele tatt, bare løp av gårde for å leke. Nå var de riktignok hhv. 2 og 3 år da de begynte. All logikk tilsier vel det motsatte enn påstanden i tittel. Anonymkode: f34d6...993
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #15 Skrevet 8. februar 2023 Mine gråt aldri ved levering, men eldstemann ville noen ganger hjem etter at yngste ble født, men gråt ikke. Vi bodde 100m fra barnehagen så han visste hvor vi var og stakk av en gang (var 2,5 år) Var oftere de ikke ville hjem så vi planla ofte veldig god tid ved henting for å gjøre seg ferdig med leken. (vi hentet gjerne før 16) Anonymkode: a6e31...02c
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #16 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis ungen ikke griner har den det helt fint! Helt sinnsykt hva enkelte greier å lage til ett problem.. Anonymkode: cc366...e7a Det er vel utifra den greia med at utrygge barn resignerer og bare slutter å vise at de ikke har det bra. Eller noe sånt. Anonymkode: cb296...fed
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #17 Skrevet 8. februar 2023 Min gutt gråt ikke ved barnehagestart. Han hadde veldig trygg tilknytning ifølge barnehage, helsesøster og andre fagpersoner. Barnehagestarten gikk som en drøm, og tilvenningen ble kuttet fra fem til fire dager. Etter en del måneder hadde han en periode der han gråt ved levering. Det stoppet alltid så snart vi var ute av syne. Vi hadde senere en periode hvor levering var vanskelig, men da var det klassisk toåring med mye vilje og lite språk. Anonymkode: e42e7...99f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #18 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Tenker ut fra studien om den fremmede i rommet. Var det Einsworth eller noe som hadde denne studien. Anonymkode: 08697...ec9 En tullete studie fra 50-tallet. Den er eldgammel og svak faglig sett. Anonymkode: 16ae4...74d 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #19 Skrevet 9. februar 2023 Vår gråt ikke, ble omtalt som trygg og noe positivt fra barnehagens side. Aldri tenkt på at det er noe galt med det. Har hatt perioder i etterkant når det forsto at nå dro vi faktisk og ble borte, men det er som sagt en periode som går over. Anonymkode: c1c56...c18
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #20 Skrevet 9. februar 2023 Man må se på helheten. Er barnet ukritisk eller likegyldig til hvem det oppsøker for kontakt, viser glede eller innesluttet, leker barnet eller apatisk. Det er naturlig at enkelte bruker tid til å observere før de selv deltar i lek og at de i starten ikke spiser fordi det er mye nytt å oppleve og se på under måltidet. Barn som aldri gråter, ikke engang når de slår seg er bekymringsverdig. Eller barn som ikke lar seg trøste kan også vekke uro. Man ser et stort spekter av hva som er normalt i begynnelsen. Men hvis barnet er tilvent og utfordringer vedvarer så kan det være grunn til bekymring. Man bleike bekymrede seg over utelukkende at barn ikke gråter når foreldre går. Anonymkode: faa4d...2a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå