servitrise&suppe Skrevet 8. februar 2023 #1 Skrevet 8. februar 2023 Jeg ser at det er gjentagende her på forumet. Det er ekser som ikke vil la barn bo hos faren og ny familie eller samboer. Det er barn med ulike utfordringer og ekser som blir oppfattet som den som bestemmer, lager problemer for faren eller som har oppdratt barna feil. Faren har ingenting han skulle sagt fordi barnas mor og altså eks ikke vil samarbeide. Det er problemer som ofte går igjen her ettersom jeg leser her. Og det kan godt være at det er reelle problemstillinger også. Det jeg lurer på er hvorfor stemødre ser det som sin oppgave å løse disse problemene? De går inn for det ved å prøve et samarbeid med eksen/ moren til barna, diskutere med faren og å få råd og tips til å løse alt mulig. Hvorfor? Er det noen som har noen fornuftige svar eller innspill her? 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #2 Skrevet 8. februar 2023 Selvutslettende og medavhengige. Anonymkode: 4e46a...66e 4
Ginny Skrevet 8. februar 2023 #3 Skrevet 8. februar 2023 Fordi de ser at mannen de elsker sliter med en eks som ikke vil samarbeide. Og de vil så gjerne at ting skal fungere så mannen får det bra. 10 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #4 Skrevet 8. februar 2023 Ginny skrev (1 minutt siden): Fordi de ser at mannen de elsker sliter med en eks som ikke vil samarbeide. Og de vil så gjerne at ting skal fungere så mannen får det bra. Eventuelt er de så forelsket at de ser på det som helt utenkelig at det kan være noe å utsette på mannen. Ergo er det eksen hans som har skylden for alt som er vanskelig og galt. Anonymkode: cabc9...589 15 4
servitrise&suppe Skrevet 8. februar 2023 Forfatter #5 Skrevet 8. februar 2023 Ginny skrev (1 minutt siden): Fordi de ser at mannen de elsker sliter med en eks som ikke vil samarbeide. Og de vil så gjerne at ting skal fungere så mannen får det bra. Så mannen må ha en slags verge, støttekontakt eller en som forteller ham sitt eget beste og også barnas beste? 9 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #6 Skrevet 8. februar 2023 Noen ganger slått deg at stemødre evner å se en manns svake sider og kan vurdere ting dit hen at far, som gjerne har mange andre gode sider, ikke er så god far at han bør ha 50%? Der man videre vurderer mor som bedre skikket til å veie opp for hans shortcomings, frem for å selv forsøke fylle de skoene. Stemødre er ikke nødvendigvis en fiende. Anonymkode: d85c6...96c 5 1
servitrise&suppe Skrevet 8. februar 2023 Forfatter #7 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Noen ganger slått deg at stemødre evner å se en manns svake sider og kan vurdere ting dit hen at far, som gjerne har mange andre gode sider, ikke er så god far at han bør ha 50%? Der man videre vurderer mor som bedre skikket til å veie opp for hans shortcomings, frem for å selv forsøke fylle de skoene. Stemødre er ikke nødvendigvis en fiende. Anonymkode: d85c6...96c Se en manns svake sider? Det ser vel ikke stemødre bedre enn mannens eks regner jeg med. Så hun ser at mannen ikke er istand til å være god far, og så bestemmer hun at barna ikke skal være der så mye? Vet ikke helt om jeg skjønte det du skriver her. Dessuten har jeg ikke skrevet at stemødre er noen fiende og jeg skjønner ikke hvordan du tolket det sånn heller. 2
Ginny Skrevet 8. februar 2023 #8 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Eventuelt er de så forelsket at de ser på det som helt utenkelig at det kan være noe å utsette på mannen. Ergo er det eksen hans som har skylden for alt som er vanskelig og galt. Anonymkode: cabc9...589 Absolutt mulig. En annen mulighet er at mannen faktisk ikke er så ille som mor skal ha det til, men at hun er sur fordi han gikk eller at han fant en annen dame eller at hun ikke vil at ungene hennes skal få en ny familie. Det finnes ikke ett svar på hvem av foreldrene som faktisk er dårlige, om så noen av dem, jeg bare tror mitt forslag er svaret på hvorfor stemødrene blander seg. servitrise&suppe skrev (21 minutter siden): Så mannen må ha en slags verge, støttekontakt eller en som forteller ham sitt eget beste og også barnas beste? Det var kanskje å ta det litt langt 😛 Men på samme måte som at jeg støtter min mann med de store og små problemene han måtte støte på i sin hverdag, så vil jeg tro at en stemor vil gjøre det samme. Hvorfor skulle hun ikke ville det? Ville ikke du gjort det du kunne for at mannen din skulle fått det bedre? 2
Nymerïa Skrevet 8. februar 2023 #9 Skrevet 8. februar 2023 Det er jo tydeligvis noen innarbeidede kjønnsmønstre i sving her ettersom det omtrent ikke eksisterer tråder her hvor en stefar styrer slik med eksen til dama. 5 4
servitrise&suppe Skrevet 8. februar 2023 Forfatter #10 Skrevet 8. februar 2023 (endret) Ginny skrev (8 minutter siden): Absolutt mulig. En annen mulighet er at mannen faktisk ikke er så ille som mor skal ha det til, men at hun er sur fordi han gikk eller at han fant en annen dame eller at hun ikke vil at ungene hennes skal få en ny familie. Det finnes ikke ett svar på hvem av foreldrene som faktisk er dårlige, om så noen av dem, jeg bare tror mitt forslag er svaret på hvorfor stemødrene blander seg. Det var kanskje å ta det litt langt 😛 Men på samme måte som at jeg støtter min mann med de store og små problemene han måtte støte på i sin hverdag, så vil jeg tro at en stemor vil gjøre det samme. Hvorfor skulle hun ikke ville det? Ville ikke du gjort det du kunne for at mannen din skulle fått det bedre? Jeg har vært stemor, og det var et noe konfliktfylt forhold mellom moren til barnet og eksen min. Jeg la meg aldri bort i det, og sa også fra til mannen at det ikke var min sak. Han klandret meg ikke akkurat for det, tvert imot. Barn har to foreldre, og en som har fått barn må løse problemene med den andre forelderen. Jo jeg vil at partneren skal ha det bra, men jeg ser helst at han ikke er avhengig av min hjelp til å fungere greit. Endret 8. februar 2023 av servitrise&suppe 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #11 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Noen ganger slått deg at stemødre evner å se en manns svake sider og kan vurdere ting dit hen at far, som gjerne har mange andre gode sider, ikke er så god far at han bør ha 50%? Der man videre vurderer mor som bedre skikket til å veie opp for hans shortcomings, frem for å selv forsøke fylle de skoene. Stemødre er ikke nødvendigvis en fiende. Anonymkode: d85c6...96c Det kalles medavhengighet og kontrollering når man tror man vet det beste for noen, og så lever livet for dem slik man mener det burde vært levd. Anonymkode: 4e46a...66e 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #12 Skrevet 8. februar 2023 Virker som det er et problem som bare oppstår hos kvinner. Kvinner er som kjent problem/dramaskapere. Anonymkode: 36d85...1c3 1
Tanuki Skrevet 8. februar 2023 #13 Skrevet 8. februar 2023 Men om stemor gir helt faen så er jo det feil og. 7
servitrise&suppe Skrevet 8. februar 2023 Forfatter #14 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Virker som det er et problem som bare oppstår hos kvinner. Kvinner er som kjent problem/dramaskapere. Anonymkode: 36d85...1c3 Ja, det ser ut til å være kvinner som vil løse slike ting. Det er ikke alltid fordi de vil skape problemer og drama. Det kan like godt være fordi de av en eller annen grunn velger menn som som trenger noen fremfor å ønske noen. Noen kvinners overdrevne omsorgsevne kanskje. 1 2
servitrise&suppe Skrevet 8. februar 2023 Forfatter #15 Skrevet 8. februar 2023 Tanuki skrev (2 minutter siden): Men om stemor gir helt faen så er jo det feil og. Så det er enten å løse andres problem eller gi faen?
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #16 Skrevet 8. februar 2023 En annen side av saken: Jeg (mor) spør gjerne om noe som har skjedd hjemme hos han, eller noe som er glemt. Nei, da er det stemor sin feil, i følge min "perfekte" eks. Hvis stemor tar opp noe med eksen min. Nei, da er det MIN feil. Jeg som er vanskelig . Selv om mange av disse problemene kommer av at han lover og lyger og glemmer avtaler og henting. Han er "full i adhd", men det innrømmer han aldri, for det er alltid min eller stemor sin feil når han ikke møter opp på foreldresamtaler etc Anonymkode: e8037...822 2
servitrise&suppe Skrevet 8. februar 2023 Forfatter #17 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En annen side av saken: Jeg (mor) spør gjerne om noe som har skjedd hjemme hos han, eller noe som er glemt. Nei, da er det stemor sin feil, i følge min "perfekte" eks. Hvis stemor tar opp noe med eksen min. Nei, da er det MIN feil. Jeg som er vanskelig . Selv om mange av disse problemene kommer av at han lover og lyger og glemmer avtaler og henting. Han er "full i adhd", men det innrømmer han aldri, for det er alltid min eller stemor sin feil når han ikke møter opp på foreldresamtaler etc Anonymkode: e8037...822 Det er jo ikke mennene som forandrer seg. De får bare forskjellige kvinner i livet sitt. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #18 Skrevet 8. februar 2023 1 hour ago, servitrise&suppe said: Og det kan godt være at det er reelle problemstillinger også. Ja, hvorfor skulle det ikke være det? Selv om man er noe så fælt og grusomt som en stemor, er det jo mulig å ha følelser? Å ville at hjemmet man bygger skal fungere? At forholdet skal være bra? At mannen man elsker har det bra? At det fungerer med barna? Hvorfor er det så rart at stemødre også ønsker råd om hjemmet sitt og livet sitt? Tenker du de er en egen rase? Roboter? Hekser? Anonymkode: 35317...cd2 2
servitrise&suppe Skrevet 8. februar 2023 Forfatter #19 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, hvorfor skulle det ikke være det? Selv om man er noe så fælt og grusomt som en stemor, er det jo mulig å ha følelser? Å ville at hjemmet man bygger skal fungere? At forholdet skal være bra? At mannen man elsker har det bra? At det fungerer med barna? Hvorfor er det så rart at stemødre også ønsker råd om hjemmet sitt og livet sitt? Tenker du de er en egen rase? Roboter? Hekser? Anonymkode: 35317...cd2 Nå har jeg som nevnt vært stemor selv. Jeg forholder meg også til mine barns stemor. Jeg ser på ingen måte at stemødre er grusomme, fæle eller ufllsomme. Det som jo forundrer meg er at punktene du ramser opp skal være stemors oppgave. Spesielt angående det som er mannen og eksens oppgave og ansvar, nemlig barna deres.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #20 Skrevet 8. februar 2023 18 minutter siden, servitrise&suppe said: Nå har jeg som nevnt vært stemor selv. Jeg forholder meg også til mine barns stemor. Jeg ser på ingen måte at stemødre er grusomme, fæle eller ufllsomme. Det som jo forundrer meg er at punktene du ramser opp skal være stemors oppgave. Spesielt angående det som er mannen og eksens oppgave og ansvar, nemlig barna deres. Det sier seg selv at ting som skjer i eget hjem, med noen man er glad i, kan gjøre folk frustrerte. Anonymkode: 35317...cd2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå