Gå til innhold

Hvordan vet man etter intervjuet at man IKKE får jobben? 🤔 Hvilke tegn skal man se etter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg synes egentlig at du burde latt være å snakke om dette med lederen, og spesielt rett etter intervjuet. Jeg synes det var litt dårlig gjort, og du satte leder i en vanskelig posisjon. For du hintet vel egentlig etter å få høre om du var aktuell for jobben?

Det ville være uproft av leder å kommentere intervjuet eller ansettelsesprosessen når du er kandidat. Alle er ikke intervjuet ennå engang, og hvis de er flere i ansettelsesutvalget har de neppe satt seg ned sammen å bli enige. Leder kan jo hverken si hverken om du er aktuell eller om du ikke er det. Hvis h*n hadde svart «vent til du får svar på denne» så hadde du jo fått forventninger og kanskje droppet de andre søknadene - og det hadde også blitt feil. 

Synes vedkommende svarte greit nok, men h*n ble sikkert overrasket over at du fortalte at du søker andre stillinger rett etter intervjuet der - jeg tror ikke du skal legge så mye i svaret egentlig. Det er helt vanlig å søke ulike stillinger samtidig, men det er rart å snakke om det rett etter intervju. Jeg hadde også blitt satt ut. 

Anonymkode: 746ab...5a7

Skjønner hva du mener. Jeg mente jo ikke noe vondt med det, bare var ærlig. Jeg trives her, jeg vil jobbe her, men må se hva som finnes der ute i tilfelle jeg ikke får jobben. 

Anonymkode: 71ece...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt rart å nevne at du søker andre jobber. Hadde du hatt andre intervjuer derimot, da er det verd å nevne. Det viser at man er ettertraktet. 

Har leder sagt noe om at de ønsker å beholde deg? Oppfordret deg til å søke?

Anonymkode: 356f6...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Litt rart å nevne at du søker andre jobber. Hadde du hatt andre intervjuer derimot, da er det verd å nevne. Det viser at man er ettertraktet. 

Har leder sagt noe om at de ønsker å beholde deg? Oppfordret deg til å søke?

Det er jo cirka det samme, det med å søke jobber / intervju, eller? 

Ja, jeg ble oppfordret til å søke, men det er sikkert vanlig og alle interne og interesserte oppfordres til å søke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er intern og var på intervju i forrige uke. De har flere som de skal intervjue i løpet av denne uka.

Men! Etter intervjuet snakket jeg med lederen og sa at jeg også søker på andre stillinger siden jeg vil ha noe permanent...og da svarte han "jeg skjønner at du gjør det, siden vi ikke klarer å tilby noe permanent her...". Betyr det at han allerede nå vet at jeg ikke får jobben?? 😕

Nei, her synes jeg du trekker merkelige konklusjoner. Han måtte jo svare noe når du sa at du søkte andre jobber, og forsøkte nok bare å vise forståelse. Det er ikke vanlig å informere om at man søker andre jobber. Da kan arbeidsgiver tvile på om du virkelig er motivert for akkurat den jobben. Det eneste som er vanlig å informere om er dersom man er i andre prosesser hvor man er nær å få et jobbtilbud. For da kan det haste litt å tilby deg stilling. 

Anonymkode: fd9c5...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, her synes jeg du trekker merkelige konklusjoner. Han måtte jo svare noe når du sa at du søkte andre jobber, og forsøkte nok bare å vise forståelse. Det er ikke vanlig å informere om at man søker andre jobber. Da kan arbeidsgiver tvile på om du virkelig er motivert for akkurat den jobben. Det eneste som er vanlig å informere om er dersom man er i andre prosesser hvor man er nær å få et jobbtilbud. For da kan det haste litt å tilby deg stilling. 

Anonymkode: fd9c5...bee

Så om jeg hadde jobbintervju, ville det vært ok å nevne det? 

Jeg tror ikke at han tviler på min motivasjon, men han vet hvordan jeg er. Jeg er på jakt etter noe fast og får man det ikke ett sted....😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så om jeg hadde jobbintervju, ville det vært ok å nevne det? 

Jeg tror ikke at han tviler på min motivasjon, men han vet hvordan jeg er. Jeg er på jakt etter noe fast og får man det ikke ett sted....😀 

Ja, dersom du var i andre prosesser så burde du nevnt det. Når du nevner at du søker andre jobber. så fremstår det som om du ikke er spesielt motivert for å jobbe der - altså at du tar «hva som helst». Det er ikke attraktivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo cirka det samme, det med å søke jobber / intervju, eller? 

Ja, jeg ble oppfordret til å søke, men det er sikkert vanlig og alle interne og interesserte oppfordres til å søke. 

«Problemet» når man blir oppfordret til å søke er jo at den oppfordringen som regel alltid kommer før man vet hvem andre som søker. Jeg har selv blitt oppfordret til å søke en stilling, der jeg straks skjønte at en annen kandidat ville få jobben da jeg så søkerlisten. Det betyr ikke at jeg ikke kunne fått jobben med en annen søkermasse - tror at den som oppfordret meg til å søke oppriktig mente jeg hadde en sjanse. Men det kommer jo alltid an på hvem andre som er i bunken når søknadsfristen utløper. 

Så når noen oppfordrer deg til å søke, så er jo det hyggelig og en tillitserklæring - men det er ikke et løfte om noe som helst. 

Anonymkode: 746ab...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...