Gjest Gjest_Julia_* Skrevet 21. desember 2005 #1 Skrevet 21. desember 2005 OKAY, så er det snart jul, og jeg spør: Har du brukt mer penger enn du har råd til på jula, eller har du råd til å leve i januar også? Og har du kjøpt varer på kreditt som må betales over nyttår, eller har du grei økonomi, eller har du gjort andre "håndgrep" for å strekke økonomien best mulig?
Gjest gjest1 Skrevet 21. desember 2005 #2 Skrevet 21. desember 2005 Jeg har brukt mye penger nå i disse juletider(gjør man ikke alltid det?), men jeg bruker ikke mer enn det jeg har. Jeg har ikke, og har ikke tenkt, å kjøpe noe på kreditt, siden det ikke er noe jeg vil ha hengende over meg med mindre det er absolutt krise. Ser man at pengene ikke kommer til å strekke til er det sikkert ett eller annet sted man kan skjære ned. De fleste overlever jula uten den ekstra cognacflaska, ribba eller hva det nå måtte være. Man er ikke nødt til å kjøpe de aller dyreste julegavene heller. Personlig så synes jeg at det er mer koselig å få noe hjemmelaget i stedet for noe som er plukket tilfeldig ut av ei butikkhylle.
Arkana Skrevet 21. desember 2005 #3 Skrevet 21. desember 2005 Jeg har ikke brukt mer penger enn jeg har, har ikke kjøpt noe på kreditt og klarer fint å leve som normalt i januar også uten problemer. Klart vi har brukt mer penger enn normalt, gaver og slikt koster jo, men vi har god økonomi, så det går fint.
Gjest Gjest_Julia_* Skrevet 21. desember 2005 #4 Skrevet 21. desember 2005 Jeg har dårlig råd, men har jenket på kravene litt i forhold til pris og mengde på julesnop og julegaver (er desto mer kreativ og får ofte skryt for gaveideene mine). Hadde ikke brukt kredittkortet om jeg hadde hatt et. Jeg greier meg fint gjennom januar også, men så er jeg vant med å være økonomisk også...
Gjest Melk Skrevet 21. desember 2005 #5 Skrevet 21. desember 2005 Har aldri hatt problemer med januar. Bruker mer penger, men klarer meg alltid fint.
Nabodama Skrevet 22. desember 2005 #6 Skrevet 22. desember 2005 Har ikke brukt så mye i år. Reiser bort i jula, og trenger ikke kjøpe inn så mye som om vi skulle hatt familie her. Vi bidrar med matinnkjøp der vi er på besøk. Julegaver er til de samme hvert år, og med liten familie, blir ikke det så store beløp. Fått utbetalt "bonus" begge to, og det gjør at vi kan sette av litt penger. Holder på med husbygging, og der trengs hver krone.
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2005 #7 Skrevet 22. desember 2005 Jeg har ikke brukt mer penger enn jeg har, har ikke kjøpt noe på kreditt og klarer fint å leve som normalt i januar også uten problemer. Klart vi har brukt mer penger enn normalt, gaver og slikt koster jo, men vi har god økonomi, så det går fint. ← Er ikke du student? Hvordan kan du ha så god økonomi?
Gjest Dalwhinnie Skrevet 22. desember 2005 #8 Skrevet 22. desember 2005 Bruker mer penger enn vanlig i desember, men har også mer penger å rutte med, så det går greit.
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2005 #9 Skrevet 22. desember 2005 Er ikke du student? Hvordan kan du ha så god økonomi? ← For alt du vet kan hun jo ha vunnet i Lotto.
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2005 #10 Skrevet 22. desember 2005 For alt du vet kan hun jo ha vunnet i Lotto. ← Du er observant, du! Det er jo derfor jeg spør.
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2005 #11 Skrevet 22. desember 2005 Noen lever med velstående menn, vet du, Gjest. Jeg har brukt mer i jula. Klarer meg likevel greit i januar. Tar ikke opp lån for å kjøpe noe i desember.
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2005 #12 Skrevet 22. desember 2005 Du er observant, du! Det er jo derfor jeg spør. ← Hun har en rik onkel! Har du fått stillet nysgjerrigheten nå?
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2005 #13 Skrevet 22. desember 2005 Hun har en rik onkel! Har du fått stillet nysgjerrigheten nå? ← Jeg spurte ikke deg, jeg spurte Arkana.
*Ariel* Skrevet 22. desember 2005 #14 Skrevet 22. desember 2005 Vi har brukt mer penger enn vi har gjort tidligere juler. Ungene har bl.a. fått ganske mye dyrere gave enn de er vant til. I år er imidlertid første året begge har hatt inntekt og vi har klart å holde orden på økonomien. Det at man fordeler utgiftene for julen over flere lønninger bidrar jo også til at man har penger igjen til januar.
nat26 Skrevet 23. desember 2005 #15 Skrevet 23. desember 2005 Har aldri hatt problemer med januar. Bruker mer penger, men klarer meg alltid fint. ← Samme her
Annie Skrevet 24. desember 2005 #16 Skrevet 24. desember 2005 Jeg har brukt mer enn jeg burde, og må nok ty til mannen i januar. Men det er ingen krise her i huset.
Tusseline Skrevet 25. desember 2005 #17 Skrevet 25. desember 2005 Har selvsagt brukt mer penger, men det er ikke slik at jeg kommer til å merke det ut i januar.
Gjest Gjest_jane how_* Skrevet 25. desember 2005 #18 Skrevet 25. desember 2005 Begynte med gaver for mange mnd siden fordi jeg ikke har så mye penger hver mnd. Hvis ikke hadde det nok blitt litt stusselig framover. Nå merker jeg ikke at jeg har kjøpt gaver. Det som plager meg mest er at jeg får mye mer enn jeg gir! (men får trøste meg med at mine foreldre har endel mer penger enn meg)
Gjest Hilde Skrevet 25. desember 2005 #19 Skrevet 25. desember 2005 Jo, som vanlig har jeg brukt altfor mye penger i desember. Ikke mer enn jeg klarer å betale, selvsagt - men mye mer enn jeg egentlig ønsker å bruke på julen.
Gjest Spacegirl Skrevet 27. desember 2005 #20 Skrevet 27. desember 2005 Har brukt mer penger enn jeg burde, så de neste 2 ukene må jeg leve på nudler og det jeg finner i kjøkkenskap og fryser. Men har ikke kjøpt noe på kreditt, hadde aldri gjort det uten at det var helt nødvendig. Og julehandel ser jeg ikke på som så nødvendig at jeg vil sette meg i gjeld.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå