Gå til innhold

Lånte penger til venninne som så sender snap fra tannbleking…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt irritert, lånt henne 5000kr siden hun var (ifølge seg selv) tom på konto og mange viktige regninger.

For å være snill sa jeg hun kunne betale meg tilbake når de passet best.

Da er det litt irriterende at hun sender snap fra tannlegen… nødvendig luksus liksom?😏

Har hele samtalen på melding og Vipps. 

Anonymkode: 1ac36...cf2

• Liker 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri lån penger til venner. Det har en tendens til å ødelegge vennskap. 

• Liker 32
  • Nyttig 7
Skrevet

Da har du i alle fall lært å aldri låne bort så mye penger igjen. Spesielt ikke til en person som ikke klarer å betale regningene sine, det er jo fullstendig risikosport.

Anonymkode: 01f41...022

• Liker 9
Skrevet

Jeg hadde nok svart «åh, så gøy, har du fått gavekort eller noe?» bare for å gjøre henne bevisst på oppførselen (evt bare få svar på hvordan hun kan ta seg råd til noe slikt).

Så låner du henne aldri penger igjen.

Anonymkode: 5004b...b35

• Liker 21
  • Nyttig 5
Skrevet

Samme det vel så lenge hun betaler tilbake snart? 

Anonymkode: 3afb6...6e3

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da har du i alle fall lært å aldri låne bort så mye penger igjen. Spesielt ikke til en person som ikke klarer å betale regningene sine, det er jo fullstendig risikosport.

Joda, men ikke fått inntrykket av at det har vært rot i økonomien før.  

Skrevet

Hadde latt som ingenting men hun hadde aldri mer fått låne av meg

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men burde man ikke betale tilbake det man skylder FØR man tar seg råd til sånt?

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Joda, men ikke fått inntrykket av at det har vært rot i økonomien før.  

Hun fortalte deg jo at hun har rotete økonomi. Hvis man har mange ubetalte viktige regninger, så er det rot i økonomien.

Kjipt for deg og dårlig oppførsel av henne.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Man låner faen ikke penger til «viktige regninger» for deretter å bestille seg tannbleking eller dra på unødvendig shopping før lånet er betalt. Det er elendig gjort og viser null respekt.

• Liker 17
  • Nyttig 7
Skrevet
Kalikalinka skrev (2 minutter siden):

Nei. Man låner faen ikke penger til «viktige regninger» for deretter å bestille seg tannbleking eller dra på unødvendig shopping før lånet er betalt. Det er elendig gjort og viser null respekt.

Det er vel forskjellig hva man mener med viktig regning da. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Litt irritert, lånt henne 5000kr siden hun var (ifølge seg selv) tom på konto og mange viktige regninger.

For å være snill sa jeg hun kunne betale meg tilbake når de passet best.

Da er det litt irriterende at hun sender snap fra tannlegen… nødvendig luksus liksom?😏

Har hele samtalen på melding og Vipps. 

Det er jo ikke din sak hva hun bruker pengene på. Men enig med deg, veldig ufornuftig bruk av dem.  Det kan være/bli litt ugreit å låne bort penger til venner. Det kan jo ta vinter og vår til du får de tilbake når hun velger å prioritere på den måten. Og dermed bli et irritasjonsmoment for deg. Dersom du si: nei beklager,  neste gang gjør du henne ‘’egentlig en tjeneste’’. Kanskje hun da tenker  litt over hva hun skulle brukt de på og kanskje finner ut at hun likevel ikke skal låne Kr fra noen. Man kan jo håpe!🙃

• Liker 3
Skrevet
Muskath skrev (23 minutter siden):

Aldri lån penger til venner. Det har en tendens til å ødelegge vennskap. 

Jo, du kan låne penger til venner. Men kun til de som du vet at de betaler tilbake og holder avtaler og er til å stole på.

Skrevet

Jeg hadde krevd pengene tilbake allerede nå! Sagt noe om at siden hun har råd til tannbleking får hun ta seg råd til å betale deg tilbake umiddelbart!

Anonymkode: 1a2dd...a78

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Just now, Serafin said:

Jo, du kan låne penger til venner. Men kun til de som du vet at de betaler tilbake og holder avtaler og er til å stole på.

Min mening er at hvis man skal låne penger til venner, så bør man ha råd til å anse pengene som en gave. Det kan fort bli problemer av det. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Nå bare spekulerer du. Det kan godt hende hun har fått tannblekingen i gave, eller det kan hende hun kjøpte den på LetsDeal billig og har betalt den lenge før hun spurte deg om å få låne penger.

Anonymkode: c4fd2...40e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Å låne penger til venner er å gjøre dem en bjørnetjeneste. Gi dem et kurs i personlig økonomi i stedetfor. 

Anonymkode: aa354...c7e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå bare spekulerer du. Det kan godt hende hun har fått tannblekingen i gave, eller det kan hende hun kjøpte den på LetsDeal billig og har betalt den lenge før hun spurte deg om å få låne penger.

Anonymkode: c4fd2...40e

Men da bør hun fortsatt betale tilbake, noe av det idet minste, før hun bruker penger på sånt.

• Liker 1
Skrevet
Muskath skrev (3 timer siden):

Min mening er at hvis man skal låne penger til venner, så bør man ha råd til å anse pengene som en gave. Det kan fort bli problemer av det. 

Akkurat her er jeg uenig med deg. Det er ikke uvanlig at en venn kan spørre om å låne penger. Men da betaler man tilbake. Jeg har aldri hørt om at man i Norge gir bort penger man låner bort. Man låner penger for å hjelpe vedkommende og så få tilbake pengene på et senere tidspunkt. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Serafin skrev (48 minutter siden):

Akkurat her er jeg uenig med deg. Det er ikke uvanlig at en venn kan spørre om å låne penger. Men da betaler man tilbake. Jeg har aldri hørt om at man i Norge gir bort penger man låner bort. Man låner penger for å hjelpe vedkommende og så få tilbake pengene på et senere tidspunkt. 

Greia her er vel ikke at det skal være en gave, men at en skal ha råd til å kunne tape dem. Vennskap kan ryke når en låner bort penger. Jeg låner normalt ikke bort, men lånte bort 500kr i sommer til en venninne. Jeg tenkte for meg selv at vennskapet var viktigere enn de 500 kronene og om jeg ikke fikk de igjen så hadde jeg råd til å tape de. Fikk de igjen med en gang lønna kom, så ble ikke noe problem, men en vet ikke. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...