Gå til innhold

Går ikke tur med valpen min, er det virkelig så galt av meg? ​😳 ​

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en valp på 13 uker (Nesten 3 måneder). Jeg går ikke tur-tur med valpen og ei venninne mener det er dyreplageri. Stemmer det?

Vi er ute i 2-5 minutter i oppkjørselen for å gå på do, alt fra 4 til 8 ganger i løpet av dagen. Alt etter behov og antall uhell inne. Da hilser vi på barn, voksne og hunder nesten hver dag. Leker litt i snøen, får snuse og utforske til han gjør ifra seg. Hovedfokuset er dotrening. Vi går ikke lengre til oppkjørselen/husveggen. 

Vi er ute å kjører ukentlig og har naturlig miljøtrening, nye steder, nye folk og nye opplevelser. 

Han får mer enn nok aktivitet og mosjon i løpet av dagen. Jeg ser virkelig ikke behov for tur. Lek og å kaste ball og leker inne, mental trening, nese-arbeid, hjernetrim, lickimat og kong. Han aktiviserer seg selv ved å leke, herje og å løpe frem og tilbake, hoppe og danse med leker og zoomies på egenhånd. Får brukt opp alt av fysisk og mental energi i løpet av en dag og alle behov er møtt. 

Tanken og planen er å starte med faste turer til faste tider, en fast rute til alders-riktig lengde når han har mer blærekontroll og forstår at man skal på do ute og ikke inne. Så tenker å starte rundt 6-8 måneder. Spørs når han begynner å bli litt mer husren. 
Er jeg helt ute å kjøre? Må jeg gå tur på 10+ minutter flere ganger om dagen når han er så liten?

Anonymkode: c2d57...e8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal vel helst ikke gå så langt med valper, høres ut som du gjør alt etter boka!

• Liker 8
Skrevet

Dyreplageri er vel strengt tatt litt hardt å ta i, men det er vel anbefalt 2 stk 10-15 minutters turer hver dag pluss x antall ganger ut å gjøre fra seg når de er så små. Men ville gått lenger fra huset på de 2 turene, det er viktig å la de få utforske utenfor hagen/innkjørselen å. Da får du også sett om den etterhvert har behov for lengre turer tidligere. Ene hunden min trengte ikke mer enn det, mens den andre hadde ett større behov for lengre og flere ordentlige turer når den var valp. Det er veldig individuelt fra valp til valp. Og du er den som kjenner valpen din best. Men ville innført de 2 turene bort fra huset allerede nå, og begynt tidligere enn 6-8 mnd med litt lengre turer. Faste turer vil kanskje ikke være helt ideelt, er ikke alltid de må på do på den tiden (men de blir gjerne litt for flinke til å holde seg når de blir eldre).  Jeg kan gå en times tur med hundene, de bæsjer ikke og en halvtime etter at vi har kommet inn igjen sier de ifra at de må ut å gjøre fra seg. Men at den venner seg til en morgentur før jobb, en tur med engang etter jobb og fleksibilitet etter det er jo bare bra 😊 

Anonymkode: 31066...5a4

Skrevet

Det er ikke nødvendig med turer når de er så små. Jeg går heller ikke tur med min. Det som derimot er mer viktig er at de får nye lukter, mennesker og omgivelser å bli kjent med litt etter litt. Du lar den oppleve det så du gjør det rette og ingenting feil her. 

• Liker 4
Skrevet

Vi har en unghund på 1 1/2 år, og vi er ikke på tur hver dag. Vi er mye ute, og han ELSKER å tusle rundt alene på gårdsplassen, sitte på en stor stein og observere verden osv.  
Han er ikke mer "stressa" eller utilpass på dager uten tur. Han er såre fornøyd. 
Så mye utetid, men ikke så mye tur-tid nå på vinteren. Vår og høst er annerledes. På sommeren kunne han bodd i vannkanten tror jeg. *ler* 

Anonymkode: 6e79c...ae0

Skrevet

Ved 13 uker så er det på tide å komme seg litt bort fra huset på tur også, men det må jo ikke være 4 x 15 min tur gjennom dagen hvis den får annen stimuli også. Valper blir også overstimulert.

Man kan strengt tatt gå tur fra man får valpen i hus, så lenge det er hunden som styrer turen og tempoet. Valper er redde for å bli forlatt, så den vil naturligvis overanstrenge seg  følge og følge etter hvis eieren peiser på i front. 

Ellers sier de vel at man kan gå med valpen maks 5 min per måned av hundens alder, men at man kan gjøre det flere ganger om dagen. 

Anonymkode: 2c711...d3a

• Liker 3
Skrevet

Du sier valpen får sosialisert utenfor, og at dere også kjører til andre plasser for sosialisering og miljøtrening. Jeg synes det høres helt greit ut. I naturlig tilstand vil ikke valper bevege seg langt fra "hjemmet", og i hvertfall ikke vandre. Å bevege og leke på seg på gress, i skog etc er langt viktigere for kroppen enn å gå i samme tempo på asfalt i 10 minutter hver dag. 

Bare fortsett som du gjør. Det viktigste er at valpen føler seg trygg og komfortabel og får brukt musklene i kroppen. 

Anonymkode: 04a24...6ac

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en valp på 13 uker (Nesten 3 måneder). Jeg går ikke tur-tur med valpen og ei venninne mener det er dyreplageri. Stemmer det?

Vi er ute i 2-5 minutter i oppkjørselen for å gå på do, alt fra 4 til 8 ganger i løpet av dagen. Alt etter behov og antall uhell inne. Da hilser vi på barn, voksne og hunder nesten hver dag. Leker litt i snøen, får snuse og utforske til han gjør ifra seg. Hovedfokuset er dotrening. Vi går ikke lengre til oppkjørselen/husveggen. 

Vi er ute å kjører ukentlig og har naturlig miljøtrening, nye steder, nye folk og nye opplevelser. 

Han får mer enn nok aktivitet og mosjon i løpet av dagen. Jeg ser virkelig ikke behov for tur. Lek og å kaste ball og leker inne, mental trening, nese-arbeid, hjernetrim, lickimat og kong. Han aktiviserer seg selv ved å leke, herje og å løpe frem og tilbake, hoppe og danse med leker og zoomies på egenhånd. Får brukt opp alt av fysisk og mental energi i løpet av en dag og alle behov er møtt. 

Tanken og planen er å starte med faste turer til faste tider, en fast rute til alders-riktig lengde når han har mer blærekontroll og forstår at man skal på do ute og ikke inne. Så tenker å starte rundt 6-8 måneder. Spørs når han begynner å bli litt mer husren. 
Er jeg helt ute å kjøre? Må jeg gå tur på 10+ minutter flere ganger om dagen når han er så liten?

Anonymkode: c2d57...e8d

Hvor blir det av sosial trening? 

Skal du ta hunden opp i fanget hver gang du treffer på andre hunder senere? 

Anonymkode: ff738...912

Skrevet

En på 18 uker her, går fortsatt ikke tur. 

Anonymkode: 835ff...78b

• Liker 1
Skrevet

Noen hunderaser krever mer trim enn andre. Som folk forøvrig bør undersøke før de skaffer seg hund.

Anonymkode: c6949...51e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi går tur med vår, noen ganger i gågata, langs veien der det er trafikk, steder hvor hun får god miljøtrening. Av og til går vi i skogen, da får hun løpe fritt. Vi trener på ting som er viktig for at vi og valpen skal leve greit sammen resten av valpens liv. Vi har en gammel hund hjemme som ikke var utenfor oppdretters tomt før den kom til oss. Da var hunden 4,5 måneder og livredd for absolutt alt. Fortsatt kan vi ikke gå i bysentrum med den gamle hunden, det er veldig upraktisk å ikke kunne ha den med der vi ferdes. Feks blir feriene amputert, vi kan ikke ta med hunden til datteren vår i Oslo bla.

Anonymkode: d40d9...8b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen hunderaser krever mer trim enn andre. Som folk forøvrig bør undersøke før de skaffer seg hund.

Riktig, og hunder som krever mer trim bør man være ekstra forsiktig med å ta med på turer som liten valp. Ofte overaktiviserer folk rasene med "stort behov for trim" og det resulterer i en heller hyperaktiv hund som blir stresset på grunn av overstimulering.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Valper skal ikke ha lange turer. Og får ofte nok stimuli bare ved å bli dullet med innendørs. Pass bare på at dere ikke overstimulerer hunden innendørs også. En hund må lære seg å være i ro. En hund, og særlig valp, har stort behov for hvile. 

Noen raser bør du vente ekstra lenge med før du tar den ut, andre ikke. 

Men å ikke gå tur på 13 uker er helt innenfor det. Du kan vel sånn smått begynne nå, antar jeg, men ikke så mye i gangen. 

Høres ut som om at du både gjør og tenker riktig. 

Det jeg ikke ville gjort er å gå "faste turer til faste tidspunkt", for hunder er vanedyr de lux og har nærmest døgnklokka innstilt i kroppen. Særlig min kar. Så det som vennes til må også følges, nærmest uansett, ellers blir han rastløs, urolig og i verstefall frustrert. Da er det bedre å venne han til at ting skjer spontant. Mener jeg. Sikkert mange som er uenige da, men.. 

Endret av Bombasi
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og noen individer trenger mere enn andre. Det er en enorm forskjell på de to sheltiene jeg har hatt, første var veldig rolig og andre har ett enormt behov og det mere enn harehunden vi har.

• Liker 1
Skrevet
Bombasi skrev (4 minutter siden):

Valper skal ikke ha lange turer. Og får ofte nok stimuli bare ved å bli dullet med innendørs. Pass bare på at dere ikke overstimulerer hunden innendørs også. En hund må også lære seg å være i ro. En hund, og særlig valp, har også stort behov for hvile. 

Men å ikke gå tur på 13 uker er helt innenfor det. Du kan vel sånn smått begynne nå, antar jeg, men ikke så mye i gangen. 

Det jeg ikke ville gjort er å gå "faste turer til faste tidspunkt", for hunder er vanedyr de lux og har nærmest døgnklokka innstilt i kroppen. Særlig min kar. Så det som vennes til må også følges, nærmest uansett, ellers blir han rastløs, urolig og i verstefall frustrert. Da er det bedre å venne han til at ting skjer spontant. Mener jeg. Sikkert mange som er uenige da, men.. 

Helt enig.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Bombasi skrev (54 minutter siden):

Valper skal ikke ha lange turer. Og får ofte nok stimuli bare ved å bli dullet med innendørs. Pass bare på at dere ikke overstimulerer hunden innendørs også. En hund må lære seg å være i ro. En hund, og særlig valp, har stort behov for hvile. 

Angående det med faste turer til faste tidspunkt. Jeg kommer sikkert til å få refs nå, men: 

Jeg for min del går ikke tur med hunden hver dag. Enkelte dager er hunden i dårlig dagsform, jeg i dårlig dagsform, jobb forhindrer, uvær, det er høytider, reiser... eventuelt. Jeg synes det er en fordel å ha en hund som ikke er vant til å må ut på tur hver dag, og det fordi jeg har lært han det. Vi tisser og bæsjer i hagen flere ganger om dag disse dagene. Null problem.

Siden hunden hater regn og uvær, der han løper rundt med halen mellom beina og prøver å gjemme seg, så gjør jeg han en tjeneste med å holde han inne disse dagene. Å ta han ut på tur da er vel mer dyreplageri enn å la han være inne. 

Det er heller ikke om å gjøre å gjøre en hund utslitt hele tiden. Noen ganger er det fint å slite hunden ut, men ikke hver dag. En hund må også lære seg å ta det med ro. Og hvile. Tenk på oss som mennesker. Vi liker å ta det med ro innimellom. Bare ha en dag eller to hvor vi henter oss inn, slapper av, "leker" og koser oss. 

For øvrig er hunden min liten av rase, og har ikke dèt behovet for tur som mange andre har.

Så... "dyreplageri" vs tur. Drit i hva andre mener og sier om det. Bruk fornuft. Kjenn din hund, og la din hund kjenne deg, og la livet ta dere dit dere ønsker det. Sammen.

Endret av Bombasi
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Slipper bikkja i hagen, har stor hage. Går tur på tre kvarter annenhverdag, men han er 4 år. Og er shih tzu.

Anonymkode: 4d9ab...3de

Skrevet

Spørs vel hva man mener med tur da. For noen er tur kun langtur, mens andre synes tisseturen rundt kvartalet også er tur.

Vår valp har vært på tur fra dagen vi fikk den i hus. Har ikke hage, så har gått turer i gata og rundt kvartalet etc. Har ikke gått lengre enn valpen har ønsket, det viktige har vært å undersøke alt, tisse/bæsje, leke, sosialisere etc.  Har brukt betydelig mye mer tid ute enn de minuttene ts andtyer at hun bruker. Synes det er i seneste laget å begynne med tur og all trening som hører med rundt det når hunden er 6-8 måneder. 

SÅ ja, jeg synes vel at ts burde gå mer småturer utenfor oppkjørselen sin daglig. Og kanskje det er bedre å lære valpen at lek av typen kastelek, herjing og zoomies er noe man gjør ute...

Anonymkode: d0799...a1a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har en som er 15 uker. Vi rusler rundt ute i valpens tempo. Hun liker å sitte å kikke på folk som går forbi og hilse på folk og hunder som kommer bort. Hun liker også godt å snuse rundt eller bare tygge på pinne. Vi er ute en halvtime men kunne gått strekningen på 5-10min. John har litt problemer med å finne roen inne så vi prøver å ikke spille henne opp med leker. Hun får tygge på leker/ben, eller snuse opp godbiter, eller hun får kong med vom. 

Anonymkode: 7fb91...ba1

Skrevet

Selvfølgelig MÅ du ikke gå tur med hunden din, men jeg syns det er rart å vente til den er 6-8 mnd med å gå turer. Det er ingen forskning som sier at man må begrense hunden til et vist antall minutter tur som ung, det er en tommelfingerregel noen har kommet opp med, og som jeg opplever flere går bort fra. Derimot er det jo slik at valpen bygger en sterk kropp gjennom gradvis økende mosjon, og eks sener styrkes mest fram til de er ferdig utvokst. Og jeg personlig mener at en valp bør gå løs(langline) i ulent terreng både for å bygge balanse og sterk kropp. 

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...