Gå til innhold

Jeg er så redd for å bli syk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært plaget med luftveiene siden jeg var barn (er 19 nå). Jeg får luftveisinfeksjoner hyppig (8-9 ganger i året ca), og blir veldig dårlig når jeg blir syk. Da er jeg sengeliggende 4-5 dager, klarer ikke få i meg fast føde på grunn av vondt svelg og får ekstrem hodepine. Bruker også en liten uke på å komme meg skikkelig etter jeg har vært syk - så det tar mye tid fra meg.  Jeg har aldri vært småsnufs, og litt forkjøla - blir alltid skikkelig, skikkelig dårlig.

Legen min sier at det er genetisk, og at det eneste jeg kan gjøre er å prøve unngå ting som kan gjøre meg syk.

Problemet nå er at jeg er så redd for å bli syk, at det hemmer meg i hverdagen. Nå f.eks. er jeg hjemme fra skolen, fordi jeg kjenner bittelitt "kribling" bakerst i halsen og har bittelitt hodepine - som er klassisk at jeg kjenner før jeg blir syk. Jeg hadde jo helt fint klart å være på skolen sånn som jeg er nå, men på grunn av at jeg er redd for å bli syk til en ferie jeg skal på om 2 uker tørr jeg ikke gå ut av senga.

Jeg har legeerklæring, og gjør skolearbeidet mitt hjemmefra. Vi har ingen prøver eller noe, så det påvirker ikke annet enn det sosiale (og oppfølging fra lærer) for min del.

Dette er med alt. Jeg unngår å dra ut med venner, tørr ikke dra på trening, kan ikke bli med på ditt og datt i helgene - fordi "hva om det forårsaker at jeg blir syk og ikke kan gjøre diverse". Det blir en ond sirkel, fordi jeg får ikke gjort noen ting - uavhengig om jeg er syk eller ikke.

Jeg lurer både på hvordan jeg kan unngå å bli syk, men også hvordan jeg kan unngå å være så redd for luftveisinnfeksjonene og ikke holder meg isolert bare på grunn av det minste symptom.

Anonymkode: 53a2a...58d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har du snakket med helsesøster om dette?

Endret av sstinemor
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

for min del.

Sånn med tanke på skolen, skulle jeg presisert.

ts

Anonymkode: 53a2a...58d

Skrevet

Hjelper det egentlig å holde seg hjemme når du først har fått symptomer?

Anonymkode: ed650...9f1

• Liker 1
Skrevet

Når du er så mye syk bør du som et minimum sjekke hvordan du ligger an med d vitamin. Du bør ligge minst 75 mnol, og ikke bare 50. Jeg tar i tillegg sink for godt immunforsvar, sunt kosthold med mye grønt (hver dag), og normalt god håndhygiene. 

Mosjon er også viktig for godt immunforsvar. Daglige gåturer f.eks, få opp pulsen litt. 

Anonymkode: bfbca...718

Skrevet

Har du fått angst? Angst kan gi deg masse symptomer på at du blir eller syk.

Om du vil prøve å holde den unna tenker jeg vitaminer og maske når du er ute. Og hode hånd hygiene 

Skrevet

Bruker du astmamedisin og forebyggende nesespray (som dreper virus)? Det har hjulpet meg og jeg har også sånn genetisk nedsatt immunforsvar.. også tar jeg alle vaksiner og lungebetennelsesvaksine. Har hjulpet mye.

Anonymkode: e8a0f...b16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...