Gå til innhold

Jeg blir ikke sånn berørt av menneskelige tragedier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Til dels enig med trådstarter.

I mitt hode og hjerte, i ren automatikk, er barn og dyr sidestilt i sånne situasjoner. Det er selvsagt veldig trist og fælt og grusomt at unge voksne, voksne eller eldre mennesker ligger i ruiner (kanskje spesielt eldre, da de ofte er like skrøpelig som små barn). Men det er hakket verre at små barn og dyr ligger i ruiner. Hverken dyr eller små barn har mulighet til å rope om hjelp (annet enn å lage generelle lyder), og ingen av de valgte selv å bo i en (potensielt) skrøpelig bygning, på et sted der jordskjelv og lignende kan skje.

For meg tror jeg det er der det ligger. De har ikke valgt noe av dette selv, og kan heller ikke be om hjelp like effektivt som voksne mennesker kan.

Samme når det er snakk om andre forferdelige ulykker og katastrofer. Sultkatastrofer, f.eks. Trist med alle som sliter, men enda tristere for de som selv ikke har valgt å være i den situasjonen. Hus som brenner ned? Trist at mennesker går tapt, men hakket tristere at små barn og dyr går tapt i brannen. De har ikke valgt å være i den situasjonen selv. Det er vi voksne mennesker som velger det. Og når de lider, har vi som oftest feilet dem på en eller annen måte.

Og ingen kan forandre min mening der.

Og for å svare på et av de dummeste innleggene jeg har sett inne i tråden her:
Jeg mistenker at folk som ikke klarer å akseptere at andre har en annen mening enn dem selv lider av noe. Idioti, kanskje.

Anonymkode: 0ff1c...547

100% enig. 

Jeg tenker også at dyr og små barn ikke forstår hva som skjer og at de er reddere, samt at de trenger hjelp til å ta de rette valgene. Dyr handler mer på instinkt, men å gjemme seg feks er ikke det smarteste i ruiner eller i brann. 

Det er enklere for Ola 44 år å overleve et jordskjelv eller en brann enn Matias på 3 eller Nero som er en labrador. Tenker jeg da. 

Jeg er også en sånn som tenker på dyrene i slike situasjoner. Jeg liker dyr bedre enn menneskeheten, men jeg elsker enkeltmennesker mer enn dyr. Hvis det gir mening. 

Anonymkode: 507a7...b58

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om det er relevant, men jeg tenkte sånn før. I bunn og grunn likte jeg ikke mennesker særlig godt fordi jeg hadde sosial angst uten at jeg egentlig var klar over det. Det ga slike "bivirkninger". 

Ellers får man mer følelser for noe som skjer nært der en selv bor. Det er en kjensgjerning.

Anonymkode: 6f045...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for krenkende utsagn, brukerangrep og svar til dette, samt bilde uten kildehenvisning. Lomvi, mod

Endret av Lomvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...