Gå til innhold

Jeg blir ikke sånn berørt av menneskelige tragedier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Entern skrev (1 minutt siden):

Fordi vi er mennesker

Og hva sier det om vår/menneskets empati og forståelse for andre levende vesener, natur og deres verdi? 

Anonymkode: 6d026...228

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maatte_ha_konto
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kunne ikke vært mer uenig.

Jeg setter alltid mennesker forran dyr.

Anonymkode: 8d165...cdd

Det gjør jeg og selv om jeg er glad i dyr og alt. Men det er vi som regjerer nå, ikke dinosaurene om man er med på den tanken.

trist med både mennesker og dyr som det går dårlig for, tenker på alle og enhver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Eller at man har gitt opp hele menneskeheten og føler derfra.

Anonymkode: e6888...b6a

Det ene bør/trenger ikke utelate det andre. Tenk om det var din mamma, pappa, søster eller ditt nyfødte barn som lå der i ruinene. Man hører rop fra folk som ligger der levende begravet. Det er helt skrekkelig å tenke på😌♥️Ja, dyr er skjønne skapninger og ganske så forsvarsløse. De må selvsagt også få god hjelp/ivaretagelse , men menneskene er første prioritering😌♥️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rører meg mye sterkere når jeg tenker på alle dyrene som er fanget i ruiner etter jordskjelvet i Tyrkia å Syria.  Hvem hjelper dyrene ut. Sikkert ingen . Alt handler om mennesker , dyr burde også reddes ut. Vi er overbefolket og vi gjør så mye skadde på jorda. Om mange dør så er det like greit på en måte for da blir det mindre mennesker. Jeg burde ikke tenke sånn men gjør det. Disse tankene er selvfølgelig ikke noe man kan si høyt. Men hjertet mitt er hos alle dyr som lider . 

Anonymkode: 14737...8ae

Jeg er helt enig med deg.

Anonymkode: b2240...60e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sette dyr foran mennesker, har dere barn? 🤔 Spør av nysgjerrighet, for jeg klarer virkelig ikke å se for meg hvordan det er mulig å ha et såpass fraværende syn på menneskeverd.  

Anonymkode: 5cc3a...47a

Men samtlige mennesker jeg har møtt som har barn snakker om «morsinstinktet» og om følelsene for barnet som skapes av graviditet og fødsel. Rene hormonelle, instinktive prosesser som ikke avhenger av intellekt - med andre ord - morskjærlighet er en dyrisk sak. 

Altså kan vi med sikkerhet anta at absolutt alle dyr i verden - fra menneske og hund til ku og gris og mus - elsker sine barn slik du elsker dine. 

Så da lurer jo jeg litt på hva som er galt med de som synes mer synd på mennesker enn på dyr. På hva som er galt med bønder som rutinemessig tar fra mødre ungene sine bare fordi de nevnte mødrene er kyr eller sauer.

Så dette kan snues begge veier. Jeg tenker at endt menneske med normalt utviklede empatiske evner fint klarer å se at det er synd på både mennesker og dyr. Og ikke mer synd på mennesker enn på dyr. Og at empati med dyr ikke på noe vis konkurrerer med empati med mennesker. Heller er det motsatt - mennesker uten empati med dyr er farlige også for folk.

Anonymkode: 1f07b...f62

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke noe svar på spørsmålet. Hvorfor er det en selvfølge at mennesker er mer verdt enn dyr?

Fordi de fleste mennesker identifiserer seg lettere med andre mennesker. Derfor vil det nok for mange, kanskje de fleste, være en selvfølge å mene at mennesker er mer verdt enn dyr når du må prioritere i en krisesituasjon. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig med deg.

Mener selvfølgelig at barn er viktige, og skal reddes ut. De har jo hele livet foran seg. Men gamle mennesker, eller godt voksne folk. Jeg har rett og slett ikke medlidenhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men samtlige mennesker jeg har møtt som har barn snakker om «morsinstinktet» og om følelsene for barnet som skapes av graviditet og fødsel. Rene hormonelle, instinktive prosesser som ikke avhenger av intellekt - med andre ord - morskjærlighet er en dyrisk sak. 

Altså kan vi med sikkerhet anta at absolutt alle dyr i verden - fra menneske og hund til ku og gris og mus - elsker sine barn slik du elsker dine. 

Så da lurer jo jeg litt på hva som er galt med de som synes mer synd på mennesker enn på dyr. På hva som er galt med bønder som rutinemessig tar fra mødre ungene sine bare fordi de nevnte mødrene er kyr eller sauer.

Så dette kan snues begge veier. Jeg tenker at endt menneske med normalt utviklede empatiske evner fint klarer å se at det er synd på både mennesker og dyr. Og ikke mer synd på mennesker enn på dyr. Og at empati med dyr ikke på noe vis konkurrerer med empati med mennesker. Heller er det motsatt - mennesker uten empati med dyr er farlige også for folk.

Anonymkode: 1f07b...f62

Det er selvfølgelig veldig synd i dyrene, men de fleste redder vel mennesker foran dyr om de må prioritere? 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det rører meg mye sterkere når jeg tenker på alle dyrene som er fanget i ruiner etter jordskjelvet i Tyrkia å Syria.  Hvem hjelper dyrene ut. Sikkert ingen . Alt handler om mennesker , dyr burde også reddes ut. Vi er overbefolket og vi gjør så mye skadde på jorda. Om mange dør så er det like greit på en måte for da blir det mindre mennesker. Jeg burde ikke tenke sånn men gjør det. Disse tankene er selvfølgelig ikke noe man kan si høyt. Men hjertet mitt er hos alle dyr som lider . 

Hva med babyene da? Stakkars små babyene er mye mer verdt enn dyrene! Ha litt mer empati for menneskene du. Siden mennesker ikke har empati og kjærlighet for hverandre tar mennesker det ut mot dyr! Mennesker først så dyr!

Anonymkode: 51d87...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi de fleste mennesker identifiserer seg lettere med andre mennesker. Derfor vil det nok for mange, kanskje de fleste, være en selvfølge å mene at mennesker er mer verdt enn dyr når du må prioritere i en krisesituasjon. 

En plausibel forklaring. Men om man ser seg rundt i verden så er det en generell holdning om at mennesker er mer verdt enn dyr- og det sier jo noe om menneskets empati og forståelse mener jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En plausibel forklaring. Men om man ser seg rundt i verden så er det en generell holdning om at mennesker er mer verdt enn dyr- og det sier jo noe om menneskets empati og forståelse mener jeg

Helt enig. Vi tenker at dyr er annen rangs . Da er det greit å torturere de. Behandle de dårlig som vi gjør i dag. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (26 minutter siden):

Også barnløs, ville også reddet barn først. Tilmed før vakre kvinner!

Selvsagt. Jeg hjelper selvfølgelig et dyr i nød, men hvis det sto mellom et menneske og et dyr, hadde jeg reddet mennesket. Og hvis det var en voksen og et barn, så hadde jeg reddet barnet.

Anonymkode: b5333...821

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig. Vi tenker at dyr er annen rangs . Da er det greit å torturere de. Behandle de dårlig som vi gjør i dag. 

Hvem er «vi» i denne kommentaren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg hadde reddet dyret mitt først. Det er letemanskaper ute og søker etter skadete. Derfor prioriterer jeg dyret mitt.

Anonymkode: 6ae8c...e6a

Hvis datteren din på tre år, hun lille søte med det lange lyse håret og de store blå øynene lå fastklemt i pysjen sin, så ville du reddet bikkja først.....ok...

Anonymkode: 0997d...625

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei noen blir bare berørte av noe som angår/rammer dem  selv sånn er det bare 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke si at jeg er helt enig.

Men noen steder kan ikke mennesker ai sin mening osv mer enn dyr kan, mennesker kan heller ikke alltid be om hjelp om de trenger det, eller har ingen til å lete etter dem i ruiner. I noen land blir noen mennesker behandlet som dyr omtrent 

Husk, alle mennesker er ikke så heldige med folk som hører på dem, bryr seg om dem, osv, ts. Ikke alle mennesker får hjelpen de trenger, som dyr.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

jeg forventer ikke at et ukjent menneske skal ofre sitt dyr for mitt barn nei, men jeg synes selvsagt at mitt barn er viktigere enn alle andre. Jeg hadde også LETT ofret en million ukjente barn for å redde mitt eget. Sikkert en milliard også. men det vil jo aldri skje, heldigvis, for jeg tenker jo ikke at det er fornuftig, det er mine egoistiske følelser.

veganere ofrer vel ikke mennesker for dyr? Hvilke mennesker er det som. lider over at de ikke vil spise animalsk - bortsett fra dem selv og evt deres egne barn?

Ikke meg du spurte, men jo jeg spiser kjøtt. Dog ikke kjøtt fra industrilandbruk. Og en ku er helt klart like mye verdt som en hund, men nå spiser jeg ikke dyr på grunnlag av om jeg synes de er mye eller lite verdt. Jeg synes de skal lide minst mulig før de dør. Det samme gjelder mennesker, men dem ønsker jeg ikke å spise, både fordi mennesker er litt "ekle", og fordi det er veldig unaturlig å spise sin egen art, så da hadde jeg heller vært veganer selv om det ikke er ønskelig i utgangspunktet.

Jeg ser ikke for meg en situasjon der jeg må velge mellom å redde et fremmed barn eller min egen hund  ut av et brennende hus, hvorfor var et fremmed barn i mitt hus? Hvorfor kan jeg ikke kaste begge ut vinduet før jeg hopper etter selv? Derimot kan jeg se for meg at vi flykter, fra krig eller flom eller noe, og nei da ville jeg ikke kastet fra meg dyret mitt for å hjelpe en ukjent familie med å bære deres barn, mest sannsynlig ville jeg vært så fokusert på min egen familie at jeg ikke engang hadde sett disse andre.

Mest sannsynlig hadde jeg uansett reddet et ukjent barn foran mitt eget dyr, hvis det var en syk situasjon der jeg måtte velge (ala gissel-situasjon) men neppe en ukjent voksen, og definitivt ikke en person jeg mislikte. Kommer forresten an på dyrene også. ene katten min er en katt, der hadde jeg sikkert reddet mennesket. Det vil være trist men ikke knusende om den katten døde. Den andre katten er min sjelevenn, den kommer foran de fleste utenfor mine nærmeste venner og familie.

Anonymkode: e1f5e...5a6

Kan jo være et fremmed barn i huset ditt fordi at barnet ditt har besøk… du kaster jo i tilfelle ut begge barna FØR du tar dyret?

Om det er behov for å flykte og jeg har en ledig arm, tar jeg heller et fremmed barn enn å tviholde på kjæledyret, skulle bare mangle. 
Har forresten en gammel hund, men hun greier å gå selv. En person som velger å redde veskehunden i en slik potensiell situasjon fremfor et fremmed småbarn, ser jeg virkelig ned på sorry.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

De er ikke onde.

Anonymkode: 6ae8c...e6a

Definer "ond", da ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (3 minutter siden):

Definer "ond", da ;) 

Forskell på å ikke bli veldig lei seg, og på å faktisk ønske noen noe vondt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...