Gå til innhold

Jeg blir ikke sånn berørt av menneskelige tragedier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det rører meg mye sterkere når jeg tenker på alle dyrene som er fanget i ruiner etter jordskjelvet i Tyrkia å Syria.  Hvem hjelper dyrene ut. Sikkert ingen . Alt handler om mennesker , dyr burde også reddes ut. Vi er overbefolket og vi gjør så mye skadde på jorda. Om mange dør så er det like greit på en måte for da blir det mindre mennesker. Jeg burde ikke tenke sånn men gjør det. Disse tankene er selvfølgelig ikke noe man kan si høyt. Men hjertet mitt er hos alle dyr som lider . 

Anonymkode: 14737...8ae

• Liker 19
  • Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så enig med deg. Det er dyrene jeg tenker på og ikke menneskene.

Anonymkode: 6ae8c...e6a

• Liker 13
  • Hjerte 5
Skrevet

Kunne ikke vært mer uenig.

Jeg setter alltid mennesker forran dyr.

Anonymkode: 8d165...cdd

• Liker 14
  • Nyttig 6
Skrevet

Ganske kvalme tanker å sette dyr foran barn og andre mennesker, men men ok.

Anonymkode: 9a92e...3dd

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt. 

Anonymkode: 21af5...07a

• Liker 3
Skrevet

Dere som sette dyr foran mennesker, har dere barn? 🤔 Spør av nysgjerrighet, for jeg klarer virkelig ikke å se for meg hvordan det er mulig å ha et såpass fraværende syn på menneskeverd.  

Anonymkode: 5cc3a...47a

• Liker 11
Skrevet

Ja, spørs om tonen var annerledes enn om det var ditt barn, din forelder, ditt søsken eller kjæreste som lå klemt i ruinene da. Eller hadde du kanskje sagt "nei, ikke prioriter å hjelpe mamma, let fram undulaten til naboen".

Anonymkode: 8c59d...bd8

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nettopp. 

Er kun på Kvinneguiden jeg leser om folk som heller hadde reddet katten sin fremfor babyen til naboen, hvis valget måtte tas. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Synd på dem selvsagt, men generelt er det jo bra for jorden at mange mennesker dør. Synd at de lider, men mennesker lider og dør hele tiden. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere som sette dyr foran mennesker, har dere barn? 🤔 Spør av nysgjerrighet, for jeg klarer virkelig ikke å se for meg hvordan det er mulig å ha et såpass fraværende syn på menneskeverd.  

ja. At jeg har barn betyr ikke at jeg synes menneskeheten som helhet er fantastisk og bør fortsette å oversvømme jordkloden. Tvert i mot har det at jeg har barn forsterket mine bekymringer for overbefolkning.

Mine dyr betyr selvsagt mer for meg enn andre, ukjente mennesker gjør. Det samme gjelder egentlig alle som har dyr, ellers ville man jo kvittet seg med dyrene og heller gitt alle de ekstra pengene til bistand. Alle som gnager i vei om stakkarene som lider andre steder i verden er bare hyklere dersom de selv ikke lever på minimum av komfort og gir absolutt alt de tjener over det som må til for å overleve, til bistand. Men de fleste synes at "Norge" skal hjelpe - ikke de selv 🙄

Anonymkode: e1f5e...5a6

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan forstå litt hvor slike tanker kommer fra. Det er noe med at dyra ikke kan kommunisere. Men det kan ikke små barn heller. Så det blir for dumt å tenke "stakkars hund", når en forelder bærer ut et døende barn :trist:

Vips kan en tragedie skje en selv eller noen man kjenner. Vi vet ikke hvor godt vi har det :hjerter_rundt:

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Empati og selektiv empati er ganske vanlig blant mennesker da. Det finnest ein god del folk diverre som er slem mot dyr og sover heilt greitt om natta. Eg synest det er skummelt å dela planet med sånne folk, spesielt når man ikkje veit kven dei er heller. Vi høyre jo daglig om folk som dumpe dyr i kassar ute i skogen, eg skjønner ikkje at folk klarer å gjera noko så brutalt. Blir heilt dårlig.

Sjølv har eg ikkje greidd å sjå på nyheiter av barn som blir dradd ut av ruiner. Det minner meg for mykje om dotter mi. Klarer ikkje...

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg. Synd på dem selvsagt, men generelt er det jo bra for jorden at mange mennesker dør. Synd at de lider, men mennesker lider og dør hele tiden. 

ja. At jeg har barn betyr ikke at jeg synes menneskeheten som helhet er fantastisk og bør fortsette å oversvømme jordkloden. Tvert i mot har det at jeg har barn forsterket mine bekymringer for overbefolkning.

Mine dyr betyr selvsagt mer for meg enn andre, ukjente mennesker gjør. Det samme gjelder egentlig alle som har dyr, ellers ville man jo kvittet seg med dyrene og heller gitt alle de ekstra pengene til bistand. Alle som gnager i vei om stakkarene som lider andre steder i verden er bare hyklere dersom de selv ikke lever på minimum av komfort og gir absolutt alt de tjener over det som må til for å overleve, til bistand. Men de fleste synes at "Norge" skal hjelpe - ikke de selv 🙄

Anonymkode: e1f5e...5a6

Jeg klarer fremdeles ikke å sette meg inn i denne tankegangen. 
En katt vil aldri, i mine øyne, være viktigere å redde enn et menneske. 

Man er ikke en hykler fordi man hadde valgt å redde mennesker fremfor dyr i en krisesituasjon, slik den situasjonen med jordskjelvet er. 
Man kan mene at Norge skal hjelpe som land, ved å sende trent personell og utstyr, fordi man ikke har kompetansen til å selv gjøre det. Jeg tror faktisk veldig mange hadde hjulpet til der dersom de hadde fått muligheten. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Så enig med deg. Det er dyrene jeg tenker på og ikke menneskene.

Det høres helt vanvittig ut! Å ikke tenke på små barn som ligger alene, kalde og hardt skadd i ruiner?! Fader meg det sjukeste jeg har lest på lenge. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg føler dette er avsporing. Skal jeg redde mennesker eller dyr.  ?? Det er fælt selvfølgelig. Men det ødlegger ikke hverdagen min. Jeg har hatt utallige våkenetter hvor jeg tenker på bilder videoer av forsøksdyr. Som plager meg hver eneste dag. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Hannah80 skrev (36 minutter siden):

Nettopp. 

Er kun på Kvinneguiden jeg leser om folk som heller hadde reddet katten sin fremfor babyen til naboen, hvis valget måtte tas. 

Jeg har møtt sånne i det virkelige liv...

• Liker 1
Skrevet
Entern skrev (Akkurat nå):

Jeg har møtt sånne i det virkelige liv...

Har du? Det har jeg heldigvis til gode. :)

Skrevet
Hannah80 skrev (7 minutter siden):

Jeg har hatt dyr, som jeg har vært vanvittig glad i. Hadde en hund i nesten femten år, og ble nesten knust av sorg da den døde. Men likevel, så hadde jeg (selvsagt) reddet et fremmed barn fremfor min egen hund, hvis jeg kun kunne berge ut èn av dem fra et brennende hus. 

Jeg regner med at du ikke spiser noe form for kjøtt? En kylling/gris/ku burde vel være like mye verdt som en hund eller katt? 

Jeg hadde reddet dyret mitt først. Det er letemanskaper ute og søker etter skadete. Derfor prioriterer jeg dyret mitt.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Hannah80 skrev (1 minutt siden):

Har du? Det har jeg heldigvis til gode. :)

Du kan prise deg lykkelig 😊

Vi snakker folk med begrensede antenner som foretrekker dyr fordi dyr gir dem ubegrenset kjærlighet og ikke stiller så mange krav🤪

Vel de jeg har kjent IRL altså, vil ikke uttale meg om folk i denne tråden 😅

• Nyttig 1
Skrevet
Hannah80 skrev (37 minutter siden):

Nettopp. 

Ja, slik som den tråden om mannen som mishandlet kone og barn og sparket hunden. KG-svar: " hva?!! SPARKET han hunden, for en grusom fyr" 

Anonymkode: 45663...59b

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...