Gå til innhold

Mekling, tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal i mekling i morgen med eks. Er andre gangen vi skal dit da vi ikke vart enige første gangen. Jeg ønsker å ha barna mest da det er jeg som har tatt meg av alt opp igjennom hele oppveksten deres og far bare har stått på sidelinja og prioritert seg selv og sine hobbyer. Han mener vi skal ha delt 50/50 samvær men det ønsker jeg ikke å gå med på.
Vi skal først snakke individuelt med mekler før vi skal ha siste del av timen sammen. Har dere tips til hvordan jeg skal forberede meg? Burde jeg skrive ned ting jeg ønsker å si til mekleren når vi snakker alene? 

Anonymkode: e51df...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal i mekling i morgen med eks. Er andre gangen vi skal dit da vi ikke vart enige første gangen. Jeg ønsker å ha barna mest da det er jeg som har tatt meg av alt opp igjennom hele oppveksten deres og far bare har stått på sidelinja og prioritert seg selv og sine hobbyer. Han mener vi skal ha delt 50/50 samvær men det ønsker jeg ikke å gå med på.
Vi skal først snakke individuelt med mekler før vi skal ha siste del av timen sammen. Har dere tips til hvordan jeg skal forberede meg? Burde jeg skrive ned ting jeg ønsker å si til mekleren når vi snakker alene? 

mulig jeg tar feil her, men logikken sier meg at så lenge dere begge er egnet, så blir det 50/50

Anonymkode: ebefb...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å sette barna foran deg selv og håpe den andre parten gjør det samme. Dere skal være foreldre sammen resten av livet.

Ved hver forhandling må man være forberedt på å gi noe. Bestem deg for hva som er prinsippene dine og hva du kan fire på.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan gi ham sjansen til å stille opp mer? 

Anonymkode: 79c34...c44

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er barna? Er de gamle nok skal vel deres ønsker tas i betraktning?

Anonymkode: 558e2...2b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor vil han ha 50%? Er det pga gjensidig bidrag? Da kan du evt foreslå at han slipper å betale eller evt at du betaler han.

Såfremt det er der skoen trykker.

Eller vil du ikke fordi du er redd for å miste kjærligheten fra barna. Det vil du nemlig aldri gjøre. Ingen kan noen sinne ta fra mor det båndet hun har med barna.

Eller vil du ikke fordi du mener at du er mer skikket til å ta deg av barna. Men er du egentlig det? Kanskje du må gå noen runder med deg selv på det punktet der?

Hilsen (nå beste)mor som betalte far for at han i det hele tatt skulle gidde å ta seg av sine egne barn. Jeg hadde vært overlykkelig hvis jeg hadde vært i din situasjon. 

Anonymkode: a5c3f...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke nekte uten videre. Hvor stor samværsprosent har far i dag og hvordan fungerer det? Klarer far å følge opp alt rundt barna når de er hos han, eller ikke? Klarer han ikke, så er det et argument mot at han får 50 prosent. Men du kan som sagt ikke bare slå i bordet og si at sånn skal det være. Om han virkelig vil ha 50 prosent, så kan det gå til retten om dere ikke blir enige. En annen løsning er å være villig til å forsøke 50-50 feks frem til sommeren, for å se hvordan det fungerer. 

Her har far 40 prosent siden skilsmissen og har aldri hørt han ytre et ønske om å ha ungene mer.. tror det er fordi han synes det er for mye å følge opp. Har han hatt de en uke i ferietid feks er han helt utslitt 🙄 Jeg må fortsatt minne på ting han må huske på når ungene er der enda jeg har tatt det opp mange ganger at han må følge med på informasjon fra skole, barnehage og fritidsaktiviteter han også. Gått to år nå og han evner det fortsatt ikke. Jeg passer på at noen av foreldresamtalene, legeavtaler, tannlege osv faller på hans dager så han er delaktig i dette rundt barna. Det sagt så er han en god far ellers og ungene er glad i sin pappa, så 40 prosent synes jeg er minimum. 

Så, det du må få frem er hva det er som ikke fungerer som tilsier at du bør ha hovedomsorgen og far må få muligheten til å gjøre de endringene som eventuelt er nødvendig for at barna skal ha det godt i begge hjem. 

Anonymkode: 33e54...cad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

mulig jeg tar feil her, men logikken sier meg at så lenge dere begge er egnet, så blir det 50/50

Anonymkode: ebefb...835

Vel han har blant annet litt sinneproblemer. Jeg har måtte gå mellom han og barna flere ganger når de var mindre for at han ikke skulle ta tak i de…

Han har store utfordringer selv med at han ikke kan lese og skrive, han klarer ikke ordne ting i sitt eget liv så han kan ikke følge de opp slik sett. Han er ikke huslig, kan ikke lage mat/middag, ikke vet han hvordan han vasker klær, gulv, bad og slikt.

Han har aldri brydd seg med feks å følge på trening, ikke engasjert seg i livene deres. Har vært mer opptatt av seg og sitt liv. Sitter og trykker på mobilen istede for å gidde å være med de. 

Jeg tror ikke han klarer å ha de en hel uke av gangen… 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vel han har blant annet litt sinneproblemer. Jeg har måtte gå mellom han og barna flere ganger når de var mindre for at han ikke skulle ta tak i de…

Han har store utfordringer selv med at han ikke kan lese og skrive, han klarer ikke ordne ting i sitt eget liv så han kan ikke følge de opp slik sett. Han er ikke huslig, kan ikke lage mat/middag, ikke vet han hvordan han vasker klær, gulv, bad og slikt.

Han har aldri brydd seg med feks å følge på trening, ikke engasjert seg i livene deres. Har vært mer opptatt av seg og sitt liv. Sitter og trykker på mobilen istede for å gidde å være med de. 

ts

Dette hadde vært relativt relevant i HI... 

Anonymkode: 79c34...c44

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ts

Han kan ikke lese eller skrive...? Eller har han dysleksi? 

Vel det høres jo ut som helgesamvær er mer enn nok for han å takle. Du får notere punktvis, men helt ærlig om dere ikke blir enig i mekling hadde jeg tatt rettslige skritt selv. Han har mye å jobbe med for å kunne følge opp og tilby barna et godt hjem. Jeg hadde likevel vært åpen for kontakt med ungene, feks om han vil se de på trening eller ta de med på kino eller lignende selv om du eventuelt får hovedomsorgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han kan ikke lese eller skrive...? Eller har han dysleksi? 

Vel det høres jo ut som helgesamvær er mer enn nok for han å takle. Du får notere punktvis, men helt ærlig om dere ikke blir enig i mekling hadde jeg tatt rettslige skritt selv. Han har mye å jobbe med for å kunne følge opp og tilby barna et godt hjem. Jeg hadde likevel vært åpen for kontakt med ungene, feks om han vil se de på trening eller ta de med på kino eller lignende selv om du eventuelt får hovedomsorgen. 

Han har diagnosen dysleksi og kan ikke lese eller skrive ja. Han trenger hjelp til alt selv i det daglige. Er jeg som har hjulpet han med alt hele tiden vi har vært i lag. Nå får han hjelp av andre. 

Jeg har sagt til han at jeg ønsker prøve 70/30 fordeling der han da har barna feks fra fredag til mandag morgen eller noe slikt. Men han er veldig sta. Har sagt at han kan ha kontakt med de så mye han ønsker og gjerne ta de med på ting utenom de helgene han har de uansett, men at jeg mener det er best at de bor hos meg som klarer å følge de opp. Men han mener han må få lov å prøve og at det ikke er mitt problem om han støter på utfordringer. Han kan feks ikke hjelpe med lekser… ikke kan han lese beskjeder, han må få de muntlig. 

Har og sagt at det går an å endre på senere, må ikke være for alltid. Barna er forøvrig 7, 14 og 15. minste har sagt hun ønsker å bo hos meg mest, mellomste har også ytret ønske om det…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vil legge til at vi fortsatt bor ilag da vi heller ikke har blitt enige om det. Jeg ønsker å kjøpe han ut men får ikke lov av han… har vært slutt litt over 1 mnd. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han har diagnosen dysleksi og kan ikke lese eller skrive ja. Han trenger hjelp til alt selv i det daglige. Er jeg som har hjulpet han med alt hele tiden vi har vært i lag. Nå får han hjelp av andre. 

Jeg har sagt til han at jeg ønsker prøve 70/30 fordeling der han da har barna feks fra fredag til mandag morgen eller noe slikt. Men han er veldig sta. Har sagt at han kan ha kontakt med de så mye han ønsker og gjerne ta de med på ting utenom de helgene han har de uansett, men at jeg mener det er best at de bor hos meg som klarer å følge de opp. Men han mener han må få lov å prøve og at det ikke er mitt problem om han støter på utfordringer. Han kan feks ikke hjelpe med lekser… ikke kan han lese beskjeder, han må få de muntlig. 

Har og sagt at det går an å endre på senere, må ikke være for alltid. Barna er forøvrig 7, 14 og 15. minste har sagt hun ønsker å bo hos meg mest, mellomste har også ytret ønske om det…

Glemte å skrive ts 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke godtatt å prøve 50/50 med de utfordringene du sier han har. Jeg hadde stått på mitt og bedt om at barna har egne samtaler. De har rett til å bli hørt! Men du må være forberedt på at de kanskje ønsker en annen bo situasjonen enn de sier til deg.

Jeg hadde også forberedt meg på rettsak og kontaktet advokat. På den måten kan du få gode råd, så du har mye dokumentasjon som belyser saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det trygt for barna å være hos ham alene, eller burde det helst vært samvær under tilsyn? Var jeg deg ville jeg rådført ,eg med barnevernet og spurt om de har mulighet til å bistå. 

Anonymkode: 95173...c76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at familievernkontoret ikke kan tvinge dere til noe, dere må bli enige. Det er ikke sikkert at det blir 50/50 selv om dere må til retten. Familievernkontoret vil forsøke å få dere til å bli enige ved at begge gir litt og møtes på midten, det er derfor viktig at du ikke starter med det lengste du kan strekke deg til, pass på at du har noe å «gi».

Anonymkode: 48c4d...ab1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste trikset i boka er å hevde at han har sinneproblem pluss voldelig. 

Anonymkode: 36abf...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

ts

Hvorfor sprer man ben for slikt uvesen!? 

Anonymkode: dd872...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Eldste trikset i boka er å hevde at han har sinneproblem pluss voldelig. 

Anonymkode: 36abf...a2a

Sier du at jeg lyver? Har bevis så… hvorfor skulle jeg lyve om det uansett? Er en av grunnene til at jeg ikke ønsker at han skal ha de så mye som en hel uke i gangen… når han blir sliten blir han fort sint. Og han har ALDRI hatt ungene alene, og iallfall ikke så lenge av gangen. Om jeg har villet dra på tur har jeg måtte ordne barnevakt fordi han ikke ville ha alle sammen alene…

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...