Gjest Desperat Skrevet 21. desember 2005 #1 Del Skrevet 21. desember 2005 Jeg har eksamensangst. Holder på med en hjemmeeksamen jeg snart skal levere. Trenger hjelp til hva jeg kan gjøre for å komme ut av dette helvetet. Jeg sliter med å sette meg ned å skrive, for jeg er så redd for st det ikke skal bli bra. Har på en måte en innstilling om at det ikke er noe poeng for det blir dårlig likevel. Jeg vet jo at det er bedre å prøve enn å ikke gjøre det, men skrekken tar meg. Det føles bedre å ikke skrive og lese for da får jeg det litt på avstand. men jeg kan ikke utsette det, og jo mer man jobber med noe, jo bedre blir det. Hva skal jeg gjøre? Det gjør så vondt og jeg blir deperimert av å ha det sånn. Hilsen Desperat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 22. desember 2005 #2 Del Skrevet 22. desember 2005 Lag en disposisjon (hvis du vet litt om det du skal skrive om). Ikke noe fikst, bare en grov skisse. Begynn på noe enkelt. Si til deg selv at du bare skal kladde litt, og derfor trenger det ikke å være rett eller bra eller fint formulert. Bruk litt tid på dette, skriv litt her og litt der. Vær bevisst på at dette kun er kladd for deg selv, kanskje bare stikkort eller asossiasjoner. Når du så er kommet litt i gang, kommer det alltid ut noe som er brukbart, men ikke tenk på det på forhånd. Det aller viktigste du kan gjøre nå er å være streng med deg selv. Du SKAL sitte ved pulten det antall timer du har bestemt deg for på forhånd. Du skal IKKE gjøre morsomme ting som tar oppmerksomheten din. Du belønner deg selv når du når delmål (en side, et avsnitt, el.l.) Tenk at dette går over ganske fort, du trenger ikke å lide så lenge! Dette er det lureste jeg kan komme på, og tro meg, jeg har vært der! Jeg er dronningen av det reaksjonsmønsteret! (Det tok meg flere år å bli ferdig med en stor oppgave på grunn av dette.) Du må bare bli så bestemt at du tar deg selv i nakken og setter deg ned og bare GJØR et eller annet! Samme hva, så lenge du sitter der så går det fremover! Masse, masse lykke til! Det finnes eksamensangstkurs på UiO i alle fall, kanskje det kunne være noe å tenke på til siden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2005 #3 Del Skrevet 22. desember 2005 Tusen takk for svar! Jeg er student ved UIO, så det skal jeg sjekke ut. Har en grov plan for hva jeg skal skrive, og det hjelper. Synes det er anskelig å finne forskning jeg kan bruke, og det må jeg jo ha med. Men jeg får bare begynne med det jeg har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 22. desember 2005 #4 Del Skrevet 22. desember 2005 Men jeg får bare begynne med det jeg har. ← Gjør det! Alltid lurt å bare gjøre et eller annet! Jeg satt med en oppgave der det var nesten umulig å finne kildemateriale (og en veileder som sendte meg rundt i alle mulige arkiver for å lete...). Endte opp med å bytte veileder og konsentrere meg om det jeg hadde. Det ble mindre primærkilder og mer sekundærlitteratur enn planlagt, men det var veldig lærerikt likevel. Kunne du fått deg en prat med en lærer el.l. som kan gi deg noen tips om hvor du skal lete? Eller en medstudent? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2005 #5 Del Skrevet 22. desember 2005 Snakker mye med medstudentene mine, tror nesten de begynner å bli lei. Lærerne har ikke tid. Vi får nesten ikke veiledning heller (1 time). Har primærlitteratur jeg også, men pga liten tid har jeg ikke mulighet til å bruke det. Blir derfor sekundærlittertur her ogs, men tror ikke det er så avgjørende. Det viktige er å avgrense temaet og finne forskning og støtte meg på, og det er der jeg sliter. Har 1000 bøker, men rekker ikke lese alle. Drittoppgave :-( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2005 #6 Del Skrevet 22. desember 2005 Du og jeg har samme problem (?); Vi er så perfeksjonistiske når det kommer til stykket, selv om vi kanskje har slurvet med forberedelsene (jfr primærlitteratur du ikke rekker å bruke - hvorfor ikke?) Og når alvoret endelig slår ned i oss, klandrer vi oss så enormt for ikke å ha benyttet tiden/evnene våre bedre før eksamen. Hvis du er som jeg, er dette noe du må ta tak i etter eksamen og virkelig jobbe med. Du må endre innstilling til skippertaksjobbing? Det må ihvertfall jeg, men det er kjempevanskelig å innse det overfor meg selv. Hva tror du om det jeg har sagt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 22. desember 2005 #7 Del Skrevet 22. desember 2005 Det viktige er å avgrense temaet og finne forskning og støtte meg på Avgrens alt du klarer, det er nesten ikke mulig å gjøre det for snevert! Hvis du klarer det, kan du jo finne forskningen først og så lage problemstillingen etterpå? (Hvis det tillates innenfor de rammene du jobber under da, vet ikke hvor fritt du står med hensyn til oppgaveformulering.) Jeg er av den typen student som aldri helt visste hva oppgven handlet om før den var helt ferdig...Da snekret jeg en problemstilling som passet på det jeg hadde gjort (selv om det ærlige hadde vært å skrive: "Jeg velger å avgrense denne oppgaven til å gjelde dette og dette, fordi jeg ikke har lest noen av de andre bøkene" ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2005 #8 Del Skrevet 22. desember 2005 Jeg er ikke skippertaksstudent. Dette er en hjemmeeksamen, så det er ikke sånn at jeg ikke har gjort noe tidligere. Men at jeg er perfeksjonist, det stemmer. Grunnen til at jeg ikke kan lese primærlitteratur er fordi jeg har så kort tid til levering og fordi det er annen litteratur som også må leses. I dag har jeg gjort en god del, nå vet jeg mer hva jeg skal ta tak i, har fått satt noen ord på papiret og lest. Men jeg vet det kommer dager hvor alt ser svart ut igjen. Det er så slitsomt å ha det sånn. Har prøvd din teknikk med å finne forskning først, Elle Melle, men det er vanskelig fordi temaet er så stort. Må derfor avgrense det først, ellers ender jeg opp med alt for mye rart (det har jeg jo gjort nå). Kom gjerne med flere tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 22. desember 2005 #9 Del Skrevet 22. desember 2005 Det høres ut som om du er på rett vei og godt i gang! Når du i tillegg faktisk har gjort noe i løpet av semesteret er det klart at du kommer til å fikse dette! Det eneste jeg tenker om avgrensning er å være knallhard med seg selv. Gjør det halvparten så omfattende som det du har lyst til, og det blir mest sansynlig mer enn nok. Det er sjelden man tar med for lite! Skulle du få god tid kan du alltids utvide litt på slutten eller finpusse på et eller annet, bare gjør det enkelt nå slik at det virker overkommelig og du får nervene under kontroll. Dette går så bra så! (Ble veldig optimistisk på dine vegne når du sa du ikke er skippertaksstudent.) Bare jobb jevnt og trutt, så blir det alltids noe å levere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2005 #10 Del Skrevet 22. desember 2005 Takk, Elle Melle! Kommer sikkert innom denne tråden hvis jeg står fast igjen og trenger litt oppmuntring. Og så kan jeg jo si hvordan det går til slutt også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #11 Del Skrevet 25. januar 2006 Har fått karakter og jeg fikk B! Hurra for meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 26. januar 2006 #12 Del Skrevet 26. januar 2006 Hurra, det var kjempebra! Men hvis du er student på UiO vil jeg anbefale deg å snakke med noen fra sosionomtjenesten eller noe, så du kanskje kan få litt hjelp mot eksamensangsten. Kjedelig å måtte ha det sånn hver gang (selv om det går bra når det er over)! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 26. januar 2006 #13 Del Skrevet 26. januar 2006 GRATULERER! Jeg satt akkurat og tenkte på deg i går og lurte på hvordan det hadde gått. Så flott at du klarte deg så bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #14 Del Skrevet 26. januar 2006 Tusen takk! Studerer ved UiO og skal sjekke muligheter for hjelp. Hyggelig å høre at du tenkte på meg, Elle Melle! Og igjen takk for alle tips. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå