Gå til innhold

Flere par som har ulik kosthold og livsstil? Hvordan fungerer det for dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg led av spisevegring da jeg og min samboer ble sammen for mange år siden, og hadde da hverken energi til å være aktiv, eller et forhold til mat. Jeg lå mye på sofaen og det lille jeg fikk i meg i løpet av en dag var ofte ferdigmat.

Så ble jeg frisk fra spiseforstyrrelsen, gikk gjennom en livsstilsendring, og trener i dag jevnlig og er opptatt av å spise ganske sunt. Min samboer spiser ikke bare godteri og snacks hver dag, men har generelt et mye mer usunt kosthold, i tillegg til at vi liker veldig ulik mat. Han spiser for eksempel nesten ikke fisk/sjømat, som gjør at vi innimellom lager ulike middager for å få noe begge vi ha (jeg blir lei av å bare spise kjøtt), noe som jo er litt tungtvindt.

Vi spiser også ulikt til andre måltider. Han kan gjerne spise boller til lunsj, mens jeg lager meg kanskje havregrøt eller noe han mener er middag. Hjemmelaget suppe e.l. Har jeg spist dette til lunsj, mener han det er unødvendig å lage middag senere på dagen, og vil da heller steke en ferdigpizza eller noe, men jeg mener man fint kan spise to varmmåltider på en dag. Varm lunsj + middag på kvelden er jo veldig vanlig i mange andre land. Jeg betaler selvfølgelig selv for det jeg spiser «ekstra».

En annen ting er om vi skal ut og gjøre ærender. På Ikea og kjøpe et møbel, på et kjøpesenter å kjøpe en bursdagsgave, på kino på en hverdag… da må han alltid en eller annen plass å kjøpe seg mat. Burger King, McDonalds osv. Dette passer meg og min livsstil veldig dårlig å gjøre mer enn en gang i blant. Jeg spiser før vi drar ut, ellers har jeg med meg noe å spise på farta. Grunnet dette synes jeg det er litt slitsomt å dra ut med han og gjøre ting som i utgangspunktet kunne vært hyggelig. Jeg synes ikke engang det er hyggelig å dra på matbutikken sammen fordi han kjøper så mye dritt som vi ikke trenger.

Vi har også et barn sammen på 5 år, som elsker alt av søtsaker/usunnheter faren har liggende rundt. 

Dere som er i forhold og har ulike kosthold? Hvordan får dere det til å funke?

Anonymkode: ce6e2...8c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ulikt kosthold, ja. Men det er mer basert på smak. Vi kommer fra veldig forskjellige kulturer. Ofte lager vi hver vår middag, for å få det vi selv har lyst på.

Det fungerer helt greit, og ikke noe jeg har tenkt på som et problem, egentlig.

Anonymkode: a9935...1bd

Skrevet

Vi får det ikke til å funke, så det er en av flere gunner til at vi kommer til å gå fra hverandre (les: jeg går fra han). Han er arbeidsnarkoman (kontor i det private, altså mye stillesitting), junkfood-avhengig og sofagris på nesten 200kg, mens jeg er litt i overkant av 50kg og liker å være aktiv og spise sundt.

Nå er jeg lei og gidder ikke mer av å se på det usunne livet han lever.

Anonymkode: 386f9...216

• Liker 3
Skrevet

Det første som slår meg her, er at en ting er at dere i utgangspunktet er ulike når det gjelder mat, men det mest spesielle synes jeg er at det virker som at ingen av dere er villige til å inngå kompromiss?

Det vanlige i en hvilken som helst relasjon er jo at man gir og tar, enten det gjelder mat eller andre ting. Jeg mener at det mest naturlige i deres situasjon ville være at den ene dagen får det du som du vil, og den andre dagen får han sin favoritt, man må jo møtes på halvveien. 

Hvordan skal dere gjøre det hvis dere får (flere) kresne unger, lage fire-fem ulike retter til hvert måltid, slik at alle får sin favoritt til enhver tid?

Skrevet

Det er vel like mange svar på det, som det er familier. 

Jeg spiser ikke frokost. Her foretrekker han brødmat. Så han lager og spiser alene.

Lunsj ukedagene; jeg lager sunne varmretter/salater etc. Han har større kaloribehov, og spiser skiver eller mat i kantine. I går (vi er begge litt på hjemmekontor) lagde jeg omelett og restegrønnsaker, han spiste en frossenpizza (ikke standard, altså). 

Lunsj helg; vi spiser det samme 

Middag hele uka; vi spiser det samme. Men han spiser mer. Og der jeg spiser grønnsaker velger han gjerne å ta mer av pastaretter, poteter og slikt. Lager jeg suppe tar han en skive med smør, etc. 

Snop; jeg spiser ikke noe. Han kjøper seg innimellom en potetgullpose. 

Men viktigst av alt; vi legger oss ikke opp i den andres valg, vi kritiserer ikke. Og; vi tar ansvar for oss selv, om jeg ikke vil spise chips er det ikke hans ansvar å ikke komme hjem med den posen, eller ta en pizza til lunsj. 

Han er forresten bedre trent enn meg, så kaloribehovet er reellt. Og jeg må jo ta hensyn til at jeg er mer stillesittende. 

Anonymkode: 6c112...fdf

• Liker 3
Skrevet

Han mener du ikke skal ha varmmat til middag hvis du spiser suppe til lunch, og vil da steke frossenpizza? Er ikke pizza varmmat, da? Og vil han på McDonald's, så kan du vel ta deg en appelsinjuice eller salat? Eller gå i butikker mens han er der?

Vi har ulike arbeidstider og lager dermed middag hver for oss. Sparer på rester om vi lager en gryte el.l. Jeg spiser ikke snop, men har ingen problemer med at han spiser det i helgen. Spiser vi ute sammen, så blir vi enige om et sted med mat begge vil ha.

Anonymkode: 61156...603

Skrevet

Syns begge virker sta, vanskelig og lite løsningsorientert. Dere burde møte hverandre på halvveien og ha fellesmåltider der dere og ungen spiser samme mat, basert på kompromisser mellom dere voksne. 

Du er heller ikke frisk fra din spiseforstyrrelse når du fremdeles bannlyser så mye mat. 

Det hadde vært sunt for din psyke å spise frossen pizza og fast food i blant. 

Anonymkode: bd327...5d2

Skrevet

Mannen spiser 1-2 måltider om dagen, og liker best kjøtt og brød og sånn. 

Barna spiser 3-4 ganger om dagen, den ene liker få grønnsaker og er undervektig og må passe på kalorimessig, den andre er tynn, vegitarianer og tåler ikke melkeprodukter.

Jeg forsøker å spise råvarebasert med mye grønt og frukt.

Vi forsøker å finne på mat alle kan ha glede av, men det er ikke lett.

Når alt kommer til alt må man bare tilpasse der det trengs og ta det deretter, men barn lar seg påvirke så jeg ville nok lagt energien i å hindre  han i å gi barnet uvaner.

Da får han heller kose seg i smug eller på kvelden og ikke lære småen at man spiser burger hver  gang man går forbi en McDonalds. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Syns begge virker sta, vanskelig og lite løsningsorientert. Dere burde møte hverandre på halvveien og ha fellesmåltider der dere og ungen spiser samme mat, basert på kompromisser mellom dere voksne. 

Du er heller ikke frisk fra din spiseforstyrrelse når du fremdeles bannlyser så mye mat. 

Det hadde vært sunt for din psyke å spise frossen pizza og fast food i blant. 

Anonymkode: bd327...5d2

Vi spiser stort sett samme middag, men om jeg plutselig vil ha fisk en dag, lager vi hver vår mat.

Nå har jeg ikke den type spiseforstyrrelse du tenker på. Jeg har aldri unngått å spise i frykt for å legge på meg, men fordi jeg har slitt med å få ned mat. Har vært mye kvalm osv i forbindelse med måltider. Måtte derfor lære meg å spise «på nytt». 

Jeg spiser junkfood og andre usunnheter ukentlig, men er ikke interessert i å spise usunt jevnt over. Det er ikke sunt for noen.

Ts

• Liker 1
Skrevet
ti10 skrev (5 timer siden):

Det første som slår meg her, er at en ting er at dere i utgangspunktet er ulike når det gjelder mat, men det mest spesielle synes jeg er at det virker som at ingen av dere er villige til å inngå kompromiss?

Det vanlige i en hvilken som helst relasjon er jo at man gir og tar, enten det gjelder mat eller andre ting. Jeg mener at det mest naturlige i deres situasjon ville være at den ene dagen får det du som du vil, og den andre dagen får han sin favoritt, man må jo møtes på halvveien. 

Hvordan skal dere gjøre det hvis dere får (flere) kresne unger, lage fire-fem ulike retter til hvert måltid, slik at alle får sin favoritt til enhver tid?

Jeg møter han ofte på halvveien og har middager som jeg ikke er særlig begeistret for, men han liker. Andre veien går det sjeldent fordi jeg er mye mindre kresen enn han, og han ikke kan ha fisk eller sjømat enn dag fordi han ikke spiser det i det hele tatt. Da må han lage seg annen mat, for eksempel ferdigpizza.

Barnet spiser det meste, men det er klart, om pappaen ordner seg ferdigpizza, ville barnet gjerne ha det. Ingen risiko for flere kresne rundt matbordet, da vi ikke skal ha flere barn.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Han mener du ikke skal ha varmmat til middag hvis du spiser suppe til lunch, og vil da steke frossenpizza? Er ikke pizza varmmat, da? Og vil han på McDonald's, så kan du vel ta deg en appelsinjuice eller salat? Eller gå i butikker mens han er der?

Vi har ulike arbeidstider og lager dermed middag hver for oss. Sparer på rester om vi lager en gryte el.l. Jeg spiser ikke snop, men har ingen problemer med at han spiser det i helgen. Spiser vi ute sammen, så blir vi enige om et sted med mat begge vil ha.

Ja, frossenpizza fordi det går fort og lager seg selv. Han mener at om jeg har laget hjemmelaget suppe til lunsj, er det helt unødvendig å måtte lage annen varmmat (middag) senere på dagen i tillegg. 

Selvfølgelig hans valg om han vil sitte og gomle i seg potetgull og godteri hver kveld, men det irriterer meg at han ukentlig kommer hjem med disse tingene så barnet får det med seg. Ekstremt mye mas fra barnet om å få det og det, fordi det har pappa kjøpt.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og joda, ofte skjedd at jeg går i butikker mens han drar på McDonalds. Problemet er at han omtrent ikke kan dra ut uten å måtte innom en junkfoodsjappe eller bensinstasjon. Hender seg han og barnet ender opp på McDonalds 2-3 ganger i uken på det verste - for skal han ha, skal selvfølgelig barnet ha også. Samme med ferdigpizza. I perioder går det ekstremt mye av det også.

Ts

Skrevet

I tillegg blir samboer oppgitt over meg fordi jeg bruker «mye» penger på mat (sunn mat = koster mer), dette til tross for at jeg betaler det selv. Han blir også sur om jeg sender handleliste med mer enn det han mener er nødvendig (prøver å handle mest mulig selv, men enklest for han da han kjører bil), så det er definitivt et irritasjonsmoment i hverdagen. Da blir jeg bare sjukt oppgitt over han som skal kommentere mitt pengebruk når det kommer til mat, når han selv bruker mye penger på nikotin, godteri og junkfood. 

Ts

Skrevet

Så...

Han har usunne vaner og spiser både forssenpizza og chips foran et barn daglig, samtidig som barnet bør lære seg å spiske fisk, grønnsaker, med mer. 

Han har sterke meninger om hva du bør og ikke bør bruke tiden på når det kommer til matlaging, fordi varmmat en gang om dagen er nok, med mindre det er frossenpizza.

Han legger seg opp i din pengebruk på mat, selv om dere har separat økonomi. Og han selv bruker mer, på ting han mener er riktig (nikotin og junk)

Han røyker, med barn i hus. 

Du. Problemet ditt er ikke at dere har ulikt kosthold. Problemet ditt er at mannen du har valgt å få barn med svikter både som far og samboer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så...

Han har usunne vaner og spiser både forssenpizza og chips foran et barn daglig, samtidig som barnet bør lære seg å spiske fisk, grønnsaker, med mer. 

Han har sterke meninger om hva du bør og ikke bør bruke tiden på når det kommer til matlaging, fordi varmmat en gang om dagen er nok, med mindre det er frossenpizza.

Han legger seg opp i din pengebruk på mat, selv om dere har separat økonomi. Og han selv bruker mer, på ting han mener er riktig (nikotin og junk)

Han røyker, med barn i hus. 

Du. Problemet ditt er ikke at dere har ulikt kosthold. Problemet ditt er at mannen du har valgt å få barn med svikter både som far og samboer. 

Godteri og potetgull i ukedagene spiser han som regel på kveldene eller i smug på dagtid. Men hender seg barnet oppdager det, og da får hun jo en smakebit hun også. Hun ser også gjerne at det ligger igjen godteripapir og tomme potetgullposer fra kvelden før og generelt rundt omkring, så hun er nok helt klar over at pappa spiser mye godteri og potetgull. Ikke bare i helgene, som egentlig er regelen her hjemme.

Ja, jeg vet ikke hvor sterke meninger han egentlig har om mitt forbruk. Hadde du spurt han, hadde han sannsynligvis sagt at han ikke brydde seg. Men han kommenterer det likevel støtt og stadig. Blir oppgitt over at jeg må ha hjemmelaget middag om jeg har spist varmmat til lunsj, da han selv spiser mange færre måltider enn meg. Jeg trener mye, og trenger dermed mer mat. To måltider om dagen holder ikke for han. Og han er mye «enklere» i matveien enn meg. Kjøper seg gjerne en pølse på bensinstasjonen eller slenger inn en pizza.

Han bruker snus, ja, men det er det jo mange med barn som gjør. Det som irriterer meg er at han har et høyt pengeforbruk på den slags, mens jeg bruker null penger på blant annet nikotin, men mer på næringsrik mat. Sender jeg han på butikken for å kjøpe en boks peanøttsmør til 80-90 kr, blir han oppgitt over det, mens han selv kjøper snus (som varer mye kortere) til samme pris.

Sorry, litt avsporing, men ja, sånne små irritasjonsmoment oss i mellom.

Ts

Skrevet

Jeg er den kresne i matveien og den som spiser mest dritt. Typen er motsatt, han spiser nesten alt men er opptatt av å spise sunt. Han trener litt og liker å gå på fjellet, gå turer og slikt. Jeg hater det. 

Vi bor ikke sammen, men har avstandsforhold som gjør at vi alltids overnatter til hverandre. Vi blir enige om middager og spiser det samme. Noen ganger blir jeg med han på tur, fordi det er koselig å tilbringe tid med han på en annen plass enn hjemme. Han er også med meg når jeg vil ha sofakveld, se på serie, drikke brus og spise potetgull. 

Han vet hvem han er sammen med, og han vet at jeg ikke er så opptatt av trening og kosthold som han. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...