Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er selvstendig næringsdrivende. Jeg tjener helt ok på dette, 300k-400k spørs veldig hvor bra det har gått.

Problemet er at mamma også hjelper til litt i ny og ned å dette fører til at når kunder er hos oss, og vi skal signere og fikse penger så sier min mor «ja, du kan egt bare overføre til min konto» og jeg kan ikke akkurat starte å krangle med min mor når kundene er der. Dette ender med at hun tar alt, og jeg får bare et forskudds depositum som er 15% av hele summen. Dette har hun holdt på med i 6 år og jeg kjenner jeg begynner å bli lei. Nå som hun også ser det går bedre å jeg vil de neste årene tjene mer enn hva jeg har gjort. Så skal hun begynne å krangle med meg om pengene, jeg har fortalt at jeg synes det er ugreit og det er min inntekt hun tar fra, som ender med at jeg har dårlig råd og samboeren min må forsørge meg og våre to barn og vi ser nå at det ikke går lengre. Vi bor på samme adresse, og hun forteller meg «ja men alt går til dere til slutt» mtp gården osv. Men det er jo mine penger? hvis hun tenker noe burde bli gjort så kan hun ta dette opp med meg? så kan vi bli enige, om jeg mener det er aktuelt å fikse ditt og datt som hun ønsker så er det jo en sakt vi burde bli enige om - ikke bare noe hun tar seg til rette å gjøre. Jeg vil gjerne spare litt opp penger før vi gjør noe, så vi ikke sitter helt i 0 og noe blir «halvferdig» men hun skal absolutt gjøre alt så fort pengene kommer inn…

hva synes dere?

Anonymkode: 484de...d75

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er selvstendig næringsdrivende. Jeg tjener helt ok på dette, 300k-400k spørs veldig hvor bra det har gått.

Problemet er at mamma også hjelper til litt i ny og ned å dette fører til at når kunder er hos oss, og vi skal signere og fikse penger så sier min mor «ja, du kan egt bare overføre til min konto» og jeg kan ikke akkurat starte å krangle med min mor når kundene er der. Dette ender med at hun tar alt, og jeg får bare et forskudds depositum som er 15% av hele summen. Dette har hun holdt på med i 6 år og jeg kjenner jeg begynner å bli lei. Nå som hun også ser det går bedre å jeg vil de neste årene tjene mer enn hva jeg har gjort. Så skal hun begynne å krangle med meg om pengene, jeg har fortalt at jeg synes det er ugreit og det er min inntekt hun tar fra, som ender med at jeg har dårlig råd og samboeren min må forsørge meg og våre to barn og vi ser nå at det ikke går lengre. Vi bor på samme adresse, og hun forteller meg «ja men alt går til dere til slutt» mtp gården osv. Men det er jo mine penger? hvis hun tenker noe burde bli gjort så kan hun ta dette opp med meg? så kan vi bli enige, om jeg mener det er aktuelt å fikse ditt og datt som hun ønsker så er det jo en sakt vi burde bli enige om - ikke bare noe hun tar seg til rette å gjøre. Jeg vil gjerne spare litt opp penger før vi gjør noe, så vi ikke sitter helt i 0 og noe blir «halvferdig» men hun skal absolutt gjøre alt så fort pengene kommer inn…

hva synes dere?

Anonymkode: 484de...d75

Du driver jo en bedrift, som med tanke på omsetningens størrelse åpenbart er mva-pliktig.

Det din mor driver med er i praksis underslag fra bedriften. Med andre skal du 1. gi kundene dine beskjed om å utelukkende betale til bedriftens konto og/eller utstede faktura direkte til dem og 2. fortelle din mor om at underslagene må opphøre omgående. 

Konsekvensene om du får bokettersyn eller lignende kan jo, slik du fremlegger det, få konsekvenser både for din mor og deg selv. 

• Liker 7
Skrevet
Grandidosa83 skrev (1 minutt siden):

Du driver jo en bedrift, som med tanke på omsetningens størrelse åpenbart er mva-pliktig.

Det din mor driver med er i praksis underslag fra bedriften. Med andre skal du 1. gi kundene dine beskjed om å utelukkende betale til bedriftens konto og/eller utstede faktura direkte til dem og 2. fortelle din mor om at underslagene må opphøre omgående. 

Konsekvensene om du får bokettersyn eller lignende kan jo, slik du fremlegger det, få konsekvenser både for din mor og deg selv. 

Om det er mva-pliktig avhenger av hvilke varer eller tjenester ts selger.

Anonymkode: 89421...4da

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er uansett en bedrift, og betalinger skal gå til bedriftens konto og inntektsføres via kasse eller faktura.

Anonymkode: 9a394...e6f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Spark mamma, og ansett noen til å hjelpe deg. Og neste gang mamma sier at en kunde skal overføre til henne, så flirer du godt, og sier «mamma, du er nå fæl til å tulle!». Og så ber du kunden betale til rett kontonummer.

Du må tørre å være litt tøffere, også overfor egen mor, om du skal drive egen bedrift.

Og sørg for å ha orden i regnskapene!

Anonymkode: a84e7...ba4

• Liker 4
Skrevet

1. Du skal utstede salgsdokument til kundene med bl.a. navn, org.nr. og kontonr. Har du kontant-omsetning og fast driftssted er det mulig du er pliktig til å ha kassaapparat.

2. Inntektene skal du ta med på din skattemelding og evt. registrere deg i merverdiavgiftsregisteret hvis omsetningen er avgiftspliktig.

3. Hvis din mor skal jobbe for deg må du ansette henne og betale lønn.

4. Slutt å la deg overkjøre av din mor.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er uansett en bedrift, og betalinger skal gå til bedriftens konto og inntektsføres via kasse eller faktura.

Anonymkode: 9a394...e6f

Jeg har heller ikke skrevet det - jeg svarte på kommentaren om at det var åpenbart at det er mva-pliktig.

Nei, det er ikke åpenbart så lenge ts ikke har opplyst om hvilke varer eller tjenester h*n selger.

Skrevet

Nettopp derfor burde man egentlig unngått å arbeide på samme sted som nære familie-medlemmer. 

I alle fall hvis man forsøker å drive sin egen bedrift, og av en eller annen grunn velger å ansette familie-medlemmer der. Blir dessverre bare rot og tull av sånne ting.      

Anonymkode: c2c9f...418

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, det har du rett i. I praksis er det likevel relativt få tjenester som ikke er mva-pliktig , så sannsynligvis mva-pliktig kan vi vel da si.

Skrevet

Hvis du er mva-pliktig så stikker jo din mor av med penger du skal betale til skatteetaten. 

Her må du bare sette ned foten og ikke la deg overkjøre av din mor lenger.

• Liker 1
Skrevet
Grandidosa83 skrev (12 minutter siden):

Ja, det har du rett i. I praksis er det likevel relativt få tjenester som ikke er mva-pliktig , så sannsynligvis mva-pliktig kan vi vel da si.

det blir jo bare gjetting. Jeg har tidligere hatt et ikke moms-pliktig enkeltmannsforetak, med ca samme omsetning som ts.

Men hadde selvsagt egen bedriftkonto og sendte ut fakturaer, ikke noe useriøs «bare sett inn penger på denne kontoen».

Anonymkode: d3059...b5f

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

det blir jo bare gjetting. Jeg har tidligere hatt et ikke moms-pliktig enkeltmannsforetak, med ca samme omsetning som ts.

Men hadde selvsagt egen bedriftkonto og sendte ut fakturaer, ikke noe useriøs «bare sett inn penger på denne kontoen».

Anonymkode: d3059...b5f

Joda, det blir gjetting, men poenget var å få fram at TS, som eier av bedriften, har plikter som må følges opp. Måten moren oppfører seg på og TS lar henne oppføre seg på kan ha store konsekvenser. Mao er det ikke "internfamiliær" sak, men en sak hvor det kan få relativt store konsekvenser for hhv bedriften og TS om det blir bokettersyn eller lignende.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...