Gå til innhold

Hvordan slutte å være så hard med seg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere! Det er sikkert mange av dere som kjenner dere igjen med det jeg skriver nå, da samfunnet vi har i dag forlanger at vi skal være både perfekte og nærmest best i alt, og yte alt vi har til enten studier, karriere, vennskap eller forhold. Jeg føler veldig på det, i hvert fall.

Jeg har alltid vært en perfeksjonist til det ekstreme. Jeg vokste opp i et hjem hvor det ikke var mye rom for ros, men heller kritikk. Dette var sjeldent konstruktiv kritikk, og personen som utsatte meg for det trengte å få ut frustrasjon på grunn av egne følelser. Dette er noe jeg har tatt med meg videre, og jeg er klar over at den indre kritikeren min stammer derifra. Jeg gikk lenge i terapi for å få bearbeide årene som barn og tenåring, men jeg merker at jeg i perioder sliter veldig med å få denne indre kritikeren til å holde kjeft. Dette er en sånn periode. Jeg vil si at det har blitt såpass ille at det har begynt å tære på den selvverdien og selvtilliten jeg har klart å bygge opp siste året. Jeg føler seriøst på at ingenting jeg er gjør er godt nok eller perfekt.

Anonymkode: f3594...02b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nok starte i det små. Noe så enkelt og teit som å stå og smile til seg selv i speilet og si "Du er god nok" vil hjelpe på langsikt. Du må ENDRE hjernen sitt mønster. Og endre ett mønster tar tid, og du må ikke gi deg etter 2 dager.

Ett triks jeg brukte for noen år siden var å ha på alarm på mobilen til faste klokkeslett om dagen, og gjorde disse små tingene som gjorde at jeg etterhvert klarte å tenke mer positivt om meg selv. Etter en stund kan du kanskje begynne med andre små endringer, som når du prøver klær, istedenfor å si "æsj, så feit jeg ser ut, off jeg blir aldri bra nok", så si "Oi, her passet ikke BUKSEN meg, så jeg må hente en annen størrelse". 

Snu tankemønsteret til at det ikke er noe galt med deg. som sagt, dette tar tid. 

• Liker 3
Skrevet
anon01 skrev (22 minutter siden):

Du må nok starte i det små. Noe så enkelt og teit som å stå og smile til seg selv i speilet og si "Du er god nok" vil hjelpe på langsikt. Du må ENDRE hjernen sitt mønster. Og endre ett mønster tar tid, og du må ikke gi deg etter 2 dager.

Ett triks jeg brukte for noen år siden var å ha på alarm på mobilen til faste klokkeslett om dagen, og gjorde disse små tingene som gjorde at jeg etterhvert klarte å tenke mer positivt om meg selv. Etter en stund kan du kanskje begynne med andre små endringer, som når du prøver klær, istedenfor å si "æsj, så feit jeg ser ut, off jeg blir aldri bra nok", så si "Oi, her passet ikke BUKSEN meg, så jeg må hente en annen størrelse". 

Snu tankemønsteret til at det ikke er noe galt med deg. som sagt, dette tar tid. 

Det er helt riktig det du skriver. Jeg har jo fått gjort litt grunnarbeid, da jeg som sagt gikk i terapi lenge for å bearbeide de verste traumene fra oppveksten.

Jeg regner med at det tipset om f.eks buksa også gjeldet som man er som person, hvis du skjønner? At samme prinsippet gjelder hvis man tenker at man er en dårlig person som ikke er verdt noe. Jeg sliter ikke med det fysiske selvbildet mitt, men heller hvordan jeg ser på meg selv som et menneske. Jeg skjønner det ikke helt, de rundt meg liker meg genuint og synes jeg er et godt menneske, men jeg føler virkelig ikke på det.

Anonymkode: f3594...02b

Skrevet

Vet du, for meg hjelper det faktisk å skille litt på hvem jeg er inni meg. Vet ikke om du har hørt om den indre elefanten? Du finner det langt mer velforklart om du googler inner elephant. Men uansett, det er det underbevisste, det automatiske, følelsesdrevne, alt vi tenker og gjør uten å tenke. Mens elefantrytteren er den bevisste delen av oss, logikken, beslutningstakeren. Og elefantrytteren er mye mindre og svakere enn elefanten, noen ganger taper den. 

Jeg synes det er lettere å ha sympati med meg selv og mine dårlige sider hvis jeg tenker på min indre elefant. Den er et vilt dyr, noen ganger reagerer den teit eller overilt, kanskje rytteren strever med å kontrollere den til tider. Elefanten er ikke slem, den gjør jo veldig mye nødvendig arbeid. Men noen ganger er elefanten og rytteren uenige og elefanten vinner fordi den er sterkere. Da tenker jeg at ok, rytteren må prøve en annen taktikk neste gang det problemet her dukker opp, for dette funka ikke. Kanskje neste gang så går det fint.

Anonymkode: ba2f5...21a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...