Gå til innhold

Klarer ikke livet uten godteri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver desperat å gå ned i vekt (har fedme). Problemet er at jeg MÅ ha godteri hver dag for å orke en travel hverdag med påfølgende over-tenkning og utmattelse. Hvordan løser dere andre livets utfordringer? Etter en kjip dag på jobb, en nedslående beskjed, osv? 

Anonymkode: c5dc8...582

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men høres ut som om du bruker sukker/godteri som trøst? Det virker jo som om det er på det mentale planet dette ligger hos deg, som hos mange andre, når det kommer til mat. Er jo det som kan gjøre det veldig vanskelig, og det er nok er mer omfattende og langvarig prosess å komme helt ut av det enn et knips med fingrene. Jeg har ingen kvikk-fix dessverre annet enn å jobbe med deg selv for å klare å snu tankegangen fra at du "må" ha sukker og godteri som belønning eller trøst og heller jobbe mot å belønne/trøste deg selv på andre måter. Er jo litt som å slutte å røyke eller snuse dette vil jeg tro. Man må ofte ha en substitutt og en god dose selvdisiplin for å klare det. Har du forsøkt sånne krom-tabletter? Det skal jo dempe søtsuget noe visst nok. Ellers er det jo å forsøke å snu trenden med å lage seg en kopp te, spise noe frukt eller sukkerfri pastiller når det verste søtsuget kommer. 

For min egen del er ikke godteri verken belønning eller trøst, men noe som hører helgekosen til, så jeg spiser ikke søtsaker annet enn i helgene, men hadde nok aldri klart å kutte det helt ut. For meg kan belønning eller trøst være så mangt, alt fra å kunne ta meg en halvtime i sofaen med favorittserien og en kopp god te eller kaffe (alt etter som når på døgnet det er 😉 ) til å løpe eller gå meg en lang tur med en god podcast på øret. For meg tok det tid å komme dit at fysisk aktivitet ble min trøst/belønning, men nå er det min "husmorpause" som jeg ser frem til og nyter.

Anonymkode: 852b5...5c0

• Nyttig 2
Skrevet

Sjekk ut healthy Emmie på YouTube. Om en generelt ikke vil spise som henne er helt greit, men hun har en del tips for det å trøstespise, eller ha ulike vaner, og hva en kan bytte det med. Ofte har en gjerne spist for lite i løpet av dagen, også sprekker en på kvelden, og hun har tips ifht det også. 

Finnes garantert mange andre også, men første som slo meg. 

Skrevet

Psykolog. Du bruker mat som trøst. Du må jobbe med følelsene dine sammen med en profesjonell.

Anonymkode: aedce...ac6

Skrevet
Lars1009 skrev (24 minutter siden):

Alkohol.

?

Anonymkode: a662b...af5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Prøver desperat å gå ned i vekt (har fedme). Problemet er at jeg MÅ ha godteri hver dag for å orke en travel hverdag med påfølgende over-tenkning og utmattelse. Hvordan løser dere andre livets utfordringer? Etter en kjip dag på jobb, en nedslående beskjed, osv? 

Anonymkode: c5dc8...582

Bruk en converter og regn om målvekten din i kg, til ibs, gang så dette tallet med 15 for å finne vedlikeholds kcal’ene dine og med 11 eller trekk fra 500 for totalt energibehov for å være i deficit. 

Så hvis målvekten din er 60 kg bør du innta 1450 kcal daglig. Mitt eneste tips er velg kalorifri drikke og spis mindre snop, f. eks. 50 gram melkesjokolade som kan ligge på ca. 270 kcal.

Anonymkode: 14a64...cba

Skrevet

Svaret er egentlig veldig enkelt; jeg har ikke det båndet mellom mat og avslapning/belønning/trøst/kos. 

Mat er noe jeg spiser til måltidene. Ofte god mat som gir meg noe der og da. Men er jeg mett har jeg ikke behov for noe. 

Dette er et psykisk bånd du har skapt. 

Så til spørsmålet ditt, hva gjør jeg når jeg er utslitt? Da ser jeg gjerne en god serie, eller henger litt her. Hva gjør jeg hvis jeg har hatt en dårlig dag eller noe er vondt? Da trenger jeg å prate, og jeg snakker med mannen, eller ringer familie/venner. Hva gjør jeg om jeg overtenker og graver meg ned i vonde følelser? Da plugger jeg i airpods og setter på en podcast, så tar jeg tak i et prosjekt i huset, eller løper en tur. 

Eller, jeg aksepterer rett og slett at akkurat nå er livet crap. Og det blir i alle fall ikke mindre crap av at jeg begynner å dytte i meg unødvendige kalorier, eller tyr til rusmidler eller andre uvaner. 

Anonymkode: 595ad...f36

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mitt eneste tips er velg kalorifri drikke og spis mindre snop, f. eks. 50 gram melkesjokolade som kan ligge på ca. 270 kcal.

Glemte å legge til, spis skikkelig mat som metter. Poteter og mye proteiner. Kyllingkjøttdeig er perfekt.

Skrevet

Alternativt får du gjøre plass til godter i kaloribudsjettet ditt, altså spise mindre mat så du har kalorier til overs for godter. 

Anonymkode: 94f72...ac3

• Liker 1
Skrevet

Jeg er normalvektig men spiser likevel godteri hver dag. Har prøvd å kutte ut, men det senker livskvaliteten betraktelig. Men alt handler jo om mengde. Både på mat og godteri. Kutt der det er lettest å kutte først. Feks, kun lov med godteri mellom kl 20 og 21. Dropp all drikke med kalorier. Kun en posjon middag. 

Anonymkode: e3f84...fe1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...