AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #21 Del Skrevet 11. februar 2023 Det går helt fint an å ta en økonomi, administrasjon, ingeniør, osv -utdanning på en mindre høyskole i Norge og få en helt ok, god eller veldig bra jobb. Du får kanskje ikke jobben i EY rett fra studiet, men spesielt flinke folk kan gjøre det bra uansett. I de fleste land i verden vil det være helt utenkelig for en enslig mor å få tatt utdanning i det hele tatt. Det finnes også masse folk som ikke er alenemødre som heller ikke får gått på NTNU eller NHH og de klarer seg helt fint. Anonymkode: bae60...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #22 Del Skrevet 11. februar 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Spiller ingen rolle hva dine masturberingsfantasier når det gjelder USA tilsier, fakta er at NTNU er "Kongen" i Norge sammen med NHH og UiO og det er det som teller. Norske arbeidsgivere driter hardt i USA-runking og MIT-greier, for ikke å snakke om CalTech eller hva det måtte være. Ethvert noenlunde fungerende land favoriserer sine egne universiteter aller mest. Ergo får man mest uttelling for en gratis, norsk utdanning fra NTNU. I tillegg til at du får hele den norske velferdsstaten der du makser ut og opparbeider alt av rettigheter som finnes av velferdssatser med en lønn fra NTNU (Godt over 6 grunnbeløp eller 6G som det også heter om det skulle skje deg noe med enten helsa eller arb.ledighet) i tillegg til å være statsborger av det landet (Norge) som har 14.000 MRD NOK i oljefondet. Ingen jævla USA-piss slår Norge. Man må se på helhetsbildet og det samfunnet man selv tilhører med de juridiske rettighetene man har som statsborger av Norge rett etter at man er blitt ferdig med utdanningen. Anonymkode: f0156...c8e Selv i Norge er det lettere å få jobb med en grad fra Harvard og MIT enn NHH og NTNU. Arbeidsgiverne vet jo at Harvard og MIT siler søkerne ekstremt mye hardere enn NHH ogg NTNU. Nærmest hvem som helst kan komme inn på norske utdanninger, spesielt om man tar med alderspoeng og mulighet til å ta opp fag. Så kan man sikkert si at det å studere på Harvard koster såpass mye at det ikke er verdt det økonomisk om man skal jobbe i Norge, men det er en annen sak enn at Harvard og NHH er likeverdige. I tillegg finnes det ulike stipender for de som tar utdanninger ved toppuniversitetene. Anonymkode: 2cabe...cf1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #23 Del Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Selv i Norge er det lettere å få jobb med en grad fra Harvard og MIT enn NHH og NTNU. Arbeidsgiverne vet jo at Harvard og MIT siler søkerne ekstremt mye hardere enn NHH ogg NTNU. Nærmest hvem som helst kan komme inn på norske utdanninger, spesielt om man tar med alderspoeng og mulighet til å ta opp fag. Så kan man sikkert si at det å studere på Harvard koster såpass mye at det ikke er verdt det økonomisk om man skal jobbe i Norge, men det er en annen sak enn at Harvard og NHH er likeverdige. I tillegg finnes det ulike stipender for de som tar utdanninger ved toppuniversitetene. Anonymkode: 2cabe...cf1 Helt feil. Du vil ikke finne noe sted i Norge at noen betaler deg mer eller betydelig mer for MIT / Harvard. Det er NHH og NTNU som er sjefen sammen med UiO og til dels Bi, og sånn er det bare ettersom hele det profesjonelle nettverket i Norge kommer nettopp fra NTNU / NHH / UiO / BI. Så med andre ord, det finnes overhodet ikke noe finansiell eller økonomisk insentiv for en leder / sjef i Norge som har gått ved NTNU / BI / UiO / NHH å betale mer / betydelig mer for en nyutdannet kandidat fra MIT / Harvard. Det samme ser du i Danmark. Det en svært så få - om noen danske ledere som vil betale mer for en Harvard-kandidat sammenlignet med en fra Copenhagen (København) Business School. Det er CBS i København som er The King og sånn er det i alle land. Sånn er det i Sverige også (Stockholm). Ikke noe å diskutere. I Nederland er Rotterdam "The King" og det er ikke en dritt Harvard kan gjøre med det. Rotterdam holder svært høyt nivå og er ca 10 ganger billigere enn Harvard. Er man statsborger fra Nederland og snakker flytende "Dutch", så har ikke Harvard noe som helst overtak mot Rotterdam. I Tyskland er tyske skoler sjefen og The King. Det er TUM i Munchen for ingeniør som gjelder og flere andre som jeg har glemt. Tyske arbeidsgivere gir lang faen i amerikanske universiteter. Det er Supreme Germany Power at Its Finest som teller der. Tyskland har sine Mercedes, BMW, Audi, Porsche-universiteter. Tyskland trenger ikke noe jævla "Tesla-universitet (for å bruke det uttrykket) fra USA. Det samme gjelder Frankrike. Og Italia. Og jeg kan godt fortsette, om du ikke skjønner hva jeg vil frem til. Og det samme gjelder Canada. Holder mer enn massevis å studere ved enten Toronto eller McGill eller UBC i Vancouver for en kanadier for å ha maksimalt med muligheter med tanke på jobb. Og igjen: jeg kan nevne Sveits. Sveits har ETH Zurich og EPFL Lausanne. Harvard kan bare drite og dra i forhold til Sveits og det er også det de fleste sveitsiske arb.givere mener. Har man diplom fra ETH Zurich / EPFL Lausanne, så har man igjen maksimalt med jobbmuligheter i Sveits som sveitsisk statsborger. Det er ikke en dritt Harvard kan gjøre med det. Det er altfor mange av dere som ikke forstår at MIT / Harvard er grunnleggende AMERIKANSKE universiteter og IKKE "internasjonale" universiteter. Det betyr at det er i hovedsak amerikanere med amerikansk statsborgerskap eller permanent oppholdstillatelse (med noen få unntak) som drar absolutt mest av "premium betaling" ved å studere der. Unntakene er selvsagt rike kinesere og indere (og fra andre lignende land) som har foreldre som betaler alt sammen og som rett og slett satser på å emigrere til USA fra et crappy regime-land som India, Brasil, Mexico (der narkobander herjer). Disse unntakene fra India, Brasil og Mexico har "nytte av" Harvard. En nordmann derimot, har svært lite nytte av amerikanske universiteter ettersom vi bor i et velfungerende land - et land som er jævla mye bedre enn USA på de aller, aller fleste områder samlet sett. Og vi har våre universiteter som gir oss maksimal premium på alle områder. Jeg diskuterer gjerne opptakskrav med deg når det gjelder Harvard og MIT. Det finnes faktisk ikke noe mer pervers enn opptakskravene til såkalte "toppuniversiteter" i USA. Til og med en kjent fyr ble nylig dømt til en del år i kasjotten for å hjelpe barna fra eliten å få en plass, og disse trenger egentlig IKKE hjelp fra før av. Men han ville "hjelpe" for å sikre en plass 100% - mot betaling selvfølgelig. Så det at du prøver å fremstille det som om det er noe galt at "hvem som helst" kan komme inn på norske universiteter, er faktisk en styrke. Du har kanskje ikke lagt merke til at halve landet (USA) der disse såkalte "toppuniversiteter" ligger er fullstendig klin kokos Trump-ister, Reagan-ister, Bush-ister og DeSantis-idioter som tror på verken fakta eller høyere utdanning eller media eller noe som helst. Ja, de prøvde til og med å storme Kongressen og ta et kupp og hadde kuppet lykkes, så ville USA nå ha vært de facto høyreradikal fascist stat (de er allerede på grensen sånn sett, spesielt etter fjerning av føderal abortrett). Så det er litt morsomt å se hva slags samfunn disse "toppuniversitetene" produserer og hva de bidrar til av sosial mobilitet, men her er et hint - de bidrar ikke en dritt når det gjelder sosial mobilitet. De universitetene er de som lager og forsterker problemet i det amerikanske samfunnet ettersom de "gjenføder eliten" hele tiden. Bare les litt mer om erfaringer fra "arbeiderklasse" studenter som har kommet inn ved disse universitetene. De blir minnet på hver eneste dag at de kommer aldri til å bli en del av "elite-gjengen", selv om de går ved et "eliteuniversitet". For de kjenner fortsatt ikke de samme folkene og det samme nettverket som det eliten gjør - selv om de skulle være "dine" klassekamerater. Anonymkode: f0156...c8e 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #24 Del Skrevet 11. februar 2023 31 minutter siden, AnonymBruker said: Helt feil. Du vil ikke finne noe sted i Norge at noen betaler deg mer eller betydelig mer for MIT / Harvard. Det er NHH og NTNU som er sjefen sammen med UiO og til dels Bi, og sånn er det bare ettersom hele det profesjonelle nettverket i Norge kommer nettopp fra NTNU / NHH / UiO / BI. Så med andre ord, det finnes overhodet ikke noe finansiell eller økonomisk insentiv for en leder / sjef i Norge som har gått ved NTNU / BI / UiO / NHH å betale mer / betydelig mer for en nyutdannet kandidat fra MIT / Harvard. Det samme ser du i Danmark. Det en svært så få - om noen danske ledere som vil betale mer for en Harvard-kandidat sammenlignet med en fra Copenhagen (København) Business School. Det er CBS i København som er The King og sånn er det i alle land. Sånn er det i Sverige også (Stockholm). Ikke noe å diskutere. I Nederland er Rotterdam "The King" og det er ikke en dritt Harvard kan gjøre med det. Rotterdam holder svært høyt nivå og er ca 10 ganger billigere enn Harvard. Er man statsborger fra Nederland og snakker flytende "Dutch", så har ikke Harvard noe som helst overtak mot Rotterdam. I Tyskland er tyske skoler sjefen og The King. Det er TUM i Munchen for ingeniør som gjelder og flere andre som jeg har glemt. Tyske arbeidsgivere gir lang faen i amerikanske universiteter. Det er Supreme Germany Power at Its Finest som teller der. Tyskland har sine Mercedes, BMW, Audi, Porsche-universiteter. Tyskland trenger ikke noe jævla "Tesla-universitet (for å bruke det uttrykket) fra USA. Det samme gjelder Frankrike. Og Italia. Og jeg kan godt fortsette, om du ikke skjønner hva jeg vil frem til. Og det samme gjelder Canada. Holder mer enn massevis å studere ved enten Toronto eller McGill eller UBC i Vancouver for en kanadier for å ha maksimalt med muligheter med tanke på jobb. Og igjen: jeg kan nevne Sveits. Sveits har ETH Zurich og EPFL Lausanne. Harvard kan bare drite og dra i forhold til Sveits og det er også det de fleste sveitsiske arb.givere mener. Har man diplom fra ETH Zurich / EPFL Lausanne, så har man igjen maksimalt med jobbmuligheter i Sveits som sveitsisk statsborger. Det er ikke en dritt Harvard kan gjøre med det. Det er altfor mange av dere som ikke forstår at MIT / Harvard er grunnleggende AMERIKANSKE universiteter og IKKE "internasjonale" universiteter. Det betyr at det er i hovedsak amerikanere med amerikansk statsborgerskap eller permanent oppholdstillatelse (med noen få unntak) som drar absolutt mest av "premium betaling" ved å studere der. Unntakene er selvsagt rike kinesere og indere (og fra andre lignende land) som har foreldre som betaler alt sammen og som rett og slett satser på å emigrere til USA fra et crappy regime-land som India, Brasil, Mexico (der narkobander herjer). Disse unntakene fra India, Brasil og Mexico har "nytte av" Harvard. En nordmann derimot, har svært lite nytte av amerikanske universiteter ettersom vi bor i et velfungerende land - et land som er jævla mye bedre enn USA på de aller, aller fleste områder samlet sett. Og vi har våre universiteter som gir oss maksimal premium på alle områder. Jeg diskuterer gjerne opptakskrav med deg når det gjelder Harvard og MIT. Det finnes faktisk ikke noe mer pervers enn opptakskravene til såkalte "toppuniversiteter" i USA. Til og med en kjent fyr ble nylig dømt til en del år i kasjotten for å hjelpe barna fra eliten å få en plass, og disse trenger egentlig IKKE hjelp fra før av. Men han ville "hjelpe" for å sikre en plass 100% - mot betaling selvfølgelig. Så det at du prøver å fremstille det som om det er noe galt at "hvem som helst" kan komme inn på norske universiteter, er faktisk en styrke. Du har kanskje ikke lagt merke til at halve landet (USA) der disse såkalte "toppuniversiteter" ligger er fullstendig klin kokos Trump-ister, Reagan-ister, Bush-ister og DeSantis-idioter som tror på verken fakta eller høyere utdanning eller media eller noe som helst. Ja, de prøvde til og med å storme Kongressen og ta et kupp og hadde kuppet lykkes, så ville USA nå ha vært de facto høyreradikal fascist stat (de er allerede på grensen sånn sett, spesielt etter fjerning av føderal abortrett). Så det er litt morsomt å se hva slags samfunn disse "toppuniversitetene" produserer og hva de bidrar til av sosial mobilitet, men her er et hint - de bidrar ikke en dritt når det gjelder sosial mobilitet. De universitetene er de som lager og forsterker problemet i det amerikanske samfunnet ettersom de "gjenføder eliten" hele tiden. Bare les litt mer om erfaringer fra "arbeiderklasse" studenter som har kommet inn ved disse universitetene. De blir minnet på hver eneste dag at de kommer aldri til å bli en del av "elite-gjengen", selv om de går ved et "eliteuniversitet". For de kjenner fortsatt ikke de samme folkene og det samme nettverket som det eliten gjør - selv om de skulle være "dine" klassekamerater. Anonymkode: f0156...c8e Det du skriver er jo ikke motsvar på mitt innlegg. Jeg skrev at en med grad fra Harvard lettere får jobb enn en med grad fra NHH. Jeg skrev aldri at de får høyere lønn. Vet også med meg selv og der jeg har jobbet ville vi alltid tatt inn en med grad fra Harvard/MIT til jobbintervju nettopp fordi det er så vanskelig å komme inn på disse skolene. Ja, det finnes noen som jukser seg inn til eliteskolene. På samme måte som det finnes folk som jukser seg til gode karakterer, men det betyr jo ikke at vi ikke tar inn folk til intervju med gode karakterer! I et jobbintervju ville jeg også spurt hvordan vedkommende kom inn på skolen. Da ville man jo også fått en pekepinn om søkeren hadde kommet inn på falske premisser. Anonymkode: 2cabe...cf1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #25 Del Skrevet 11. februar 2023 NTH er mer prestisje enn BI. Anonymkode: c23e3...9a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #26 Del Skrevet 11. februar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Det du skriver er jo ikke motsvar på mitt innlegg. Jeg skrev at en med grad fra Harvard lettere får jobb enn en med grad fra NHH. Jeg skrev aldri at de får høyere lønn. Vet også med meg selv og der jeg har jobbet ville vi alltid tatt inn en med grad fra Harvard/MIT til jobbintervju nettopp fordi det er så vanskelig å komme inn på disse skolene. Ja, det finnes noen som jukser seg inn til eliteskolene. På samme måte som det finnes folk som jukser seg til gode karakterer, men det betyr jo ikke at vi ikke tar inn folk til intervju med gode karakterer! I et jobbintervju ville jeg også spurt hvordan vedkommende kom inn på skolen. Da ville man jo også fått en pekepinn om søkeren hadde kommet inn på falske premisser. Anonymkode: 2cabe...cf1 Edit: Er det noen her som ikke ville kalt inn en med grad fra grad fra Harvard/MIT til jobbintervju? Å ta inn alle som har grad fra BI,NHH, NTNU og UiO er i praksis umulig om man er en attraktiv arbeidsgiver. Da ville man jo måtte ta inn enormt mange søkere. Ingen norske arbeidsgivere blir derimot nedrent av søkere med grad fra Harvard. Har også sett på Linkedin og lingende at om man har en bachelorgrad fra de aller beste universitetene så kan man ende med jobber som ellers normalt krever mastergrad fra norske universiteter. Anonymkode: 2cabe...cf1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå