Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er enkelte utdrag fra random annonser:

«vi søker glødende ringevikarer»

«Er du en sprudlende selger som bobler over?»

«Vi søker en RÅBRA medarbeider».

Jeg vet ikke helt, men kjenner dette er mot sin hensikt. Får helt prestasjonsangst og blar meg fort videre. 

Anonymkode: 1d78c...f13

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet

Ja, jeg tenker også at det er helt mot sin hensikt. Når jeg ser slike annonser får jeg absolutt ikke lyst til å søke. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Om man får prestasjonsangst over å lese noe sånt, så er man neppe den rette for jobben heller.

Jeg er ikke noe særlig salgsperson, og slike annonser virker skremmende på meg, altså vet jeg også at det nok ikke er jobben for meg. 

Jeg synes det er verre med annonsene som snakker om at man er uformell, "en stor familie" og slikt, så kommer man på intervju og det eneste de snakker om er resultater, prestasjoner og enorme forventninger...

Anonymkode: e73fa...de1

• Liker 4
Skrevet

Både sjefen min og jeg mener at jeg er både en sprudlende selger og råbra medarbeider, så sånne innledninger skremmer meg ikke. Men det irriterer meg grenseløst at når man leser videre er det gjerne snakk om veldig små deltidsstillinger, typ 5% eller noe i den duren. For all del, det finnes sikkert flinke folk som er ute etter en bitteliten deltidsjobb, men jeg føler det er å gå litt vel høyt ut å søke etter "Den beste kollegaen, en humørspreder og superselger som virkelig kan bidra til å  løfte teamet til neste nivå" eller noe i den duren om det er snakk om 5 timer jobb i uka.

Anonymkode: 16b12...7dc

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg får ikke prestasjonsangst, jeg synes bare det er teit og uprofesjonelt. 

Anonymkode: bd0cf...424

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Om man får prestasjonsangst over å lese noe sånt, så er man neppe den rette for jobben heller.

Jeg er ikke noe særlig salgsperson, og slike annonser virker skremmende på meg, altså vet jeg også at det nok ikke er jobben for meg. 

Jeg synes det er verre med annonsene som snakker om at man er uformell, "en stor familie" og slikt, så kommer man på intervju og det eneste de snakker om er resultater, prestasjoner og enorme forventninger...

Det er ikke nødvendigvis prestasjonsangst som gjør at man misliker slike annonser. 

• 11 måneder senere...
Skrevet
On 2/10/2023 at 3:32 AM, AnonymBruker said:

Både sjefen min og jeg mener at jeg er både en sprudlende selger og råbra medarbeider, så sånne innledninger skremmer meg ikke. Men det irriterer meg grenseløst at når man leser videre er det gjerne snakk om veldig små deltidsstillinger, typ 5% eller noe i den duren. For all del, det finnes sikkert flinke folk som er ute etter en bitteliten deltidsjobb, men jeg føler det er å gå litt vel høyt ut å søke etter "Den beste kollegaen, en humørspreder og superselger som virkelig kan bidra til å  løfte teamet til neste nivå" eller noe i den duren om det er snakk om 5 timer jobb i uka.

Anonymkode: 16b12...7dc

I tillegg så er det tullete å søke etter verdensmestre om man ikke er villig til å betale for det. Selv så jeg jobbannonse hvor de spurte skrev de søkte "bransjens svar på Erling Haaland".   Men når jeg ringte og spurte om lønn fikk jeg vite at om jeg brydde meg om lønn så var jeg ikke den rette søkeren.   Er det noen som tror at Erling Haaland signerte kontrakt uten å bry seg om hva han fikk betalt? 

Dette handlet heller ikke kun om at de søkte dyktige søkere. Men at de også ønsket en som "elsket å jobbe".  Skal man ansette en som jobber mye overtid så må man selvsagt betale for det. 

Anonymkode: b25a7...180

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.2.2023 den 9.15):

Jeg vet ikke helt, men kjenner dette er mot sin hensikt. Får helt prestasjonsangst og blar meg fort videre. 

Jepp. "Vi ønsker SULTNE selgere", altså med spiseforstyrrelse, da? Siden de er sultne hele tiden? "Fremoverlente medarbeidere" - altså med kink i ryggen, siden de går fremoverlent. Det blir så krampaktig og dumt at det ikke er måte på. I samme gate har vi superengasjerte lagermedarbeidere og superhelter på et gatekjøkken. OMG.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

De trenger noen med stå-på-vilje og godt humør. Har du ikke det trenger du så klart ikke å søke. 

Anonymkode: a479b...ff2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2023 den 19.09):

I tillegg til at de ser seg berettiget til å kontakte deg til alle døgnets tider og tvinge deg til sosialisering titt og ofte "fordi vi er jo familie".

• Liker 1
Skrevet
Rosalilje84 skrev (36 minutter siden):

Jepp. "Vi ønsker SULTNE selgere", altså med spiseforstyrrelse, da? Siden de er sultne hele tiden? "Fremoverlente medarbeidere" - altså med kink i ryggen, siden de går fremoverlent. Det blir så krampaktig og dumt at det ikke er måte på. I samme gate har vi superengasjerte lagermedarbeidere og superhelter på et gatekjøkken. OMG.

Haha ja det har jeg også sett :D Og jeg ler hver gang. Sulten på hva? Jeg syns det er så teit å bruke ordet SULTEN i jobbsammenheng, blir totalt feil. Jeg så også en annonse der de skrev: "Er du en person som brenner for resultater og å nå mål? Lever du for kundeservice?" Helt ok å ønske seg kandidater som er engasjerte og motiverte, men er vel ingen som brenner for kundeservice og salg sånn helt ærlig? Noen er dog bedre selgere enn andre og dyktige på det, men jeg tror ikke de går rundt på fritiden og brenner for kundeservice altså. 

Jeg så i dag en annonse der de ønsket seg en person med gode engelsk-kunnskaper. Litt dumt at de da hadde masse skrivefeil i annonsen.. preffered / sosiable / comunnication skils tror jeg det var. 

Anonymkode: 32631...5b2

• Liker 3
Skrevet

"Morsomme" HR folk som prøver å fange oppmerksomhet.

Jeg ville sendt dem en søknad med samme lingo. 🤭

• Nyttig 2
Skrevet

Litt komisk når det man gjerne tilbyr er korte vikariater eller lav stillingsprosent i en jobb med luselønn.

De skremmer jo antagelig bare bort en haug av søkere som hadde gjort en god jobb.

Sånn ender man med mennesker som kun har å være utadvendt som sin eneste styrke. I noen yrker er det nødvendig, men i mange yrker er det ikke det.

Skrevet (endret)

Jeg er helt enig, de har motsatt effekt på meg. Ved eventuelle kundesenter-jobber er det sånn. Jeg kan skjønne det på sentralbord-jobber i Spania, Hellas, som er ment for yngre mennesker, da er det mer en greie, men ved vanlige jobber i staten har det motsatt hensikt. De fleste som søker jobber er jo helt OK, de betegner seg jo ikke som "Norges råeste kundesenter-medarbeider". Jeg får helt aversjoner mot det, tilsvarende en frykt for at det sitter en snobby caps-gutt der, som har fått kundesenterjobb/sjefsjobb av faren, men som aller helst vil sniffe kokain resten av tiden. Litt liten vinkel.

Endret av Hoia
Skrevet

Jeg og mister dessverre lysten på å søke jobben da. Ingen er så positiv at de kommer til å elske en vaske jobb 😂

Anonymkode: c6113...8f1

• Liker 1
Skrevet

"Er du vår nye superstjerne?" Har da sett sånne annonser i mange år?

Selv fikk jeg denne på et intervju - husker ikke ordrett, men dette var innholdet: "Vil du vie livet ditt til å selge lamper?"

🤪

• Liker 3
Skrevet

Jeg blir så lattermild av slike annonser, for sånn helt seriøst fremstår det så hinsides virkelighetsfjernt. 

Anonymkode: 3ba7b...7ed

• Liker 1
Skrevet
Rosalilje84 skrev (20 timer siden):

Barnehager pleier også å søke etter superhelter. For meg sier det bare noe om arbeidsforholdene. Er det så vilt mye stress at kun et utenomjordisk vesen kan håndtere det?

Anonymkode: c2a56...76d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg får fnatt av alle annonsene som søker etter folk som "brenner for å"... om alt mulig rart! Hvor mange "brenner for å" tilby gode løsninger (selge ting over telefonen hele dagen), eller "brenner for å" holde kommunens bygg rene (jobbe som renholdspersonale på skoler)? Og at alle mulig jobber krever en utdanning på masternivå eller høyere: "Vi søker deg som har master i sortering av frukt til vår fruktavdeling på Kiwi. Du må brenne for å stable frukten med de fineste fruktene på toppen". Det er galskap!

Et lite utvalg av dusteting i dagens jobbannonser:

"Er du vår nye" sjåfør?

"Brenner du for" å frakte stålrør fra et sted til et annet? "Bli med på reisen" for å skape "hverdagsmagi" innenfor transportbransjen. Vi søker deg "som har master i" kjøring eller noe annet relevant (så lenge det er en MASTER), og som er "nyskapende" og "fremoverlent" til vår transport"familie". Vi tilbyr "unike utviklingsmuligheter" og muligheter for "hjemmekontor"

Anonymkode: 985a3...335

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg får ikke prestasjonsangst, men når likt språk blir brukt i bransjen min, så finner jeg fort ut at dette ikke er et sted jeg vil jobbe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...