Gå til innhold

Tenåringer og posisjonsdeling på mobil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en diskusjon på en foreldregruppe: hva tenker dere om å dele posisjon for unge tenåringer, typ 12-14år? I gitt scenario var det en 13åring som slo av posisjonsdeling, mens foreldre ønsket den på da hen har historikk med å skulke skole. 

Ser flere argumenterer med at det er overvåkning og at man må ha tillit til ungdommen. Og ikke minst "hvordan klarte vi oss før GPS?". Selv husker jeg fra egen ungdomstid hvor flaut det var at min mor eller far plutselig dukket opp for å hente meg, de gangene jeg ikke var der jeg skulle. Altså fulgte de med på tross av manglende tilgang på GPS og denslags teknologi. 

Kjør debatt! 

Anonymkode: f5f0a...2ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det er ok, så lenge begge er med på det. Her er det gjensidig respekt. Vi får se hvor han er, men vi stoler på han, og sjekker aldri, med mindre vi tror han lyver. Har enda ikke sjekket eller hatt behov for det. Det er jo praktisk inninellom om han glemmer telefonen og han ikke vet hvor den er. 

Vi har dette via familielink, så er bare vi foreldre som har tilgang. Hadde ikke krevd at han feks må være på snapmap. Der flere ser hvor han er. Det velger han selv, og har valgt spøkelsemodus der. 

Anonymkode: 6d32e...4f4

Skrevet

Jeg er i mot, og har barn i akkurat den alderen. I gitt scenario kunne det sikkert diskuteres om vi skulle hatt det i skoletiden, men jeg ser ingen grunn til at ikke barnet kunne overlatt telefon til en kompis på skolen, så hadde ikke stolt på det et sekund. Posisjonsdeling ville ikke løst problemet med skulking.  Heller ikke andre behov jeg har får å vite løselig hvor barna er og med hvem og når de kommer hjem.

Anonymkode: d2a44...d1e

Skrevet

Jeg syns det er en forbanna uting at slike greier i det hele tatt finnes. Har aldri hatt på noe som helst slikt selv, og kommer aldri til å skru det på heller. Og jeg kommer heller ikke til å forvente at mine barn skal ha det på.

Anonymkode: ac311...981

• Liker 3
Skrevet

Barn og unge har krav på personvern. Det er ikke alt vi foreldre skal vite. Vi må gi dem handlingsrom til å gro. Samtidig må vi jobbe for en åpen dialog, så de forteller oss det som er viktig. Det er en positiv ting å lære seg til å fortelle hvor man skal og når, og ikke minst når man kommer hjem. Dette kan fint gjøres uten overvåking. Jeg er for de gamle metodene, hvor man kjører og henter barna sine og avtaler med foresatte der hvor barn/unge skal overnatte. 

Anonymkode: bdb68...681

Skrevet

Selvsagt ønsker foreldre å ha den på. Og de kommer aldri til å slutte å ønske det når den først er på. Jeg var ingen pøbel men jeg vet at mamma sjekket det der flere ganger om dagen helt til jeg skrudde det av. Jeg fikk ofte tilfeldige "hvor er du?"-meldinger innen en time hver gang jeg var på et sted som var ukjent for henne. Det blir fort en usunn besettelse som ikke tjener noe godt. Og selvsagt respektløst ovenfor den som overvåkes.

Anonymkode: 3f3e3...502

• Nyttig 1
Skrevet

Min femtenåring har selv valgt å være synlig for oss.  Ut fra hans historikk har jeg ikke noe behov for å ha det. 

Jeg har mer "behov" for å vite hvor yngre  barn er når de er ute med venner og har klokke/mobil med seg, fordi de (i alle fall mine) vimser mer og er mer til og fra enn det (min) tenåring er. 

Men, i trettenårsalderen og med tendenser til avvikende adferd ( som skulking) tenker jeg at posisjonsdeling KAN være et ledd i å jobbe med adferden, samtidig som den, som nevnt over, er enkel å manipulere ved å la en kamerat passe på telefonen. (Men varsles ikke uansett foreldre om en trettenåring ikke kommer på skolen uten at det er gitt beskjed? Det ble allefall gjort her)

Skrevet

Jeg synes GPS deling er en super ting, så lenge alle parter er enige. Jeg og mannen deler posisjon, og eldre forelder deler posisjon med meg. Om vi hadde hatt en tenåring så ville jeg vært åpen for løsningen, ja. 

Men det handler også om å respektere at det er en nødløsning, eller en praktisk løsning i enkelte situasjoner. Aldri om vi driver og sjekker posisjonen med mindre vi har en grunn til det. 

Anonymkode: 56a6e...3ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg tenker at det er ok, så lenge begge er med på det. Her er det gjensidig respekt. Vi får se hvor han er, men vi stoler på han, og sjekker aldri, med mindre vi tror han lyver. Har enda ikke sjekket eller hatt behov for det. Det er jo praktisk inninellom om han glemmer telefonen og han ikke vet hvor den er. 

Vi har dette via familielink, så er bare vi foreldre som har tilgang. Hadde ikke krevd at han feks må være på snapmap. Der flere ser hvor han er. Det velger han selv, og har valgt spøkelsemodus der. 

Anonymkode: 6d32e...4f4

"Vi stoler på ham og sjekker aldri, med mindre vi tror han lyver"

😂

Anonymkode: 3b996...281

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har en 14-åring som må ha det på. Han driter totalt i alt av regler. Har fått ørten sjangser til å vise at han er til å stole på uten hell.

Anonymkode: d59f1...356

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

"Vi stoler på ham og sjekker aldri, med mindre vi tror han lyver"

😂

Anonymkode: 3b996...281

Spennende kommentar det der ja...

Skrevet

Vet ikke hvor man ser posisjon utenom snap.. om vi tenker på kart. Og der er det best å kun dele med de man stoler på. Ser ikke problemet med å dele med foreldre. Ærlig talt syns eg det er på sin plass. Men så synes jeg folk i alle aldre burde kunne være ærlige og til å stole på og oppføre seg ordentlig osv.. 

Skrevet

Vi har på FindMyIphone posisjonsdeling på hele familiens telefoner. Og med familiedeling hos apple, betyr det at jeg KAN søke opp hvor barnas telefon befinner seg. 
Dette vet også barna at er på, og hvorfor det er på. 
Hos oss brukes funksjonen til det den er laget for, nemlig å søke opp lokasjon på en tapt telefon. 

Hvis vi trenger å vite hvor tenåringene er, så spør vi. Men vi har heller ikke hatt noen utfordringer med at ungdommene bevisst skulker skole eller lyver om hvor de er. 
Da hadde vi nok innført strengere regler. Men reglene hadde nok ikke vært så mye på posisjonsdeling på telefon, men mer en begrensning i tillit og fysisk frihet. 
(Kanskje hadde vi insistert på å følge til/hente på skolen en periode... I tillegg til å kjøre og hente ved alle sosiale ting.  Tenker det hadde blitt passe pinlig for en tenåring.) 

Anonymkode: c13bf...719

Skrevet
svartkatt skrev (Akkurat nå):

Vet ikke hvor man ser posisjon utenom snap.. om vi tenker på kart. Og der er det best å kun dele med de man stoler på. Ser ikke problemet med å dele med foreldre. Ærlig talt syns eg det er på sin plass. Men så synes jeg folk i alle aldre burde kunne være ærlige og til å stole på og oppføre seg ordentlig osv.. 

iOS har en standardapp som heter "Hvor er?". Der kan man se posisjonen til de som tillater det. 

• Liker 1
Skrevet
svartkatt skrev (5 minutter siden):

Min tenåring er på for enkelte, inkludert oss foreldre på snap. I tillegg bruker vi familylink for barn under 13. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...