AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #1 Skrevet 8. februar 2023 Er det ikke sånn at man forbrenner mer jo tyngre man er? Jeg har vært uten smartklokke i to år nå, har gått opp 15 kilo. Så for meg at jeg skulle forbrenne mye mer nå, men er på nøyaktig samme tall (56 i timen når jeg sover eller sitter i ro). Er det noe feil med klokka eller hvordan går det an? Anonymkode: b68fd...bdd
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 8. februar 2023 #2 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er det ikke sånn at man forbrenner mer jo tyngre man er? Jeg har vært uten smartklokke i to år nå, har gått opp 15 kilo. Så for meg at jeg skulle forbrenne mye mer nå, men er på nøyaktig samme tall (56 i timen når jeg sover eller sitter i ro). Er det noe feil med klokka eller hvordan går det an? Anonymkode: b68fd...bdd Man kan virkelig ikke stole på disse klokkene. Hvis man finne ut hvor mye man forbrenner må man bruke en kcal kalkulator, den gir deg ca svar, så må man spise akkurat de kaloriene, går man opp forbrenner man mindre, går man ned forbrenner man mer. Så dette er ikke så enkelt😉
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #3 Skrevet 8. februar 2023 Det er ikke snakk om veldig store forskjeller, faktisk mindre enn man skulle tro, men det er klart det krever litt flere kalorier å vedlikeholde en større kropp. Klokken din vet jo ikke noe om vekt dersom du ikke forteller det? Har du lagt inn ny vekt? Er det samme klokke som før? På min klokke endrer hvileforbrenningen seg hver gang jeg endrer vekta i appen. Det er snakk om minimale forskjeller, og jeg har ingen illusjon om at jeg kan stole på de konkrete tallene, men her var vel poenget at klokka estimerer «oppdatert» ut fra vekt. Anonymkode: cc7bb...993
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #4 Skrevet 8. februar 2023 Det er både ja og nei til at vekten går fortere ned, desto mer man veier. Dette er andre gang jeg skal ned den samme vekten. Og jeg har fulgt forbrenning på pulsklokke begge gangene. Har også samme matplan og kosthold. Den første gangen var jeg inaktiv. Og nå trener jeg mye. Nå som jeg trener veldig mye har jeg sett at kalorimengde man skal ha inn hvis man er inaktiv stemmer veldig godt. Og da er det overhode ikke snakk om å rase ned fortere enn andre, selv om man veier mye. Mens nå som jeg trener, men fremdeles ligger i 1000 i underskudd på mat (etter trening), så er vektnedgangen såpass stor at det egentlig ikke skulle vært mulig. Så min erfaring på det her er at pulsklokke er elendige på å fange opp etterforbrenning. Så man forbrenner garantert mye mer enn det fitbit forteller når man trener. Med dine 56 på hvileforbrenning, så ligger du høyere enn meg pr time. Jeg ligger bare rett i underkant av 50. Og når man er mer I ro, så stemmer tallene veldig godt. Selv la jeg på meg igjen fordi min inaktivitet (jeg var syk og kunne ikke bevege meg så mye. Beveget meg maks 800 skritt pr dag ) dette gjorde at jeg egentlig ikke kunne spise mer enn maks 1650 kalorier pr dag. Ved å spise helt normal mat opptil 2000 kalorier eller mer pr dag, så snek vekten seg på måned for måned. Så min lærdom der var at nei, man forbrenner ikke noe særlig uansett vekt hvis man er inaktiv. Og utfra innlegget ditt, så har du allerede en bedre hvileforbrenning enn meg. Det er først når man trener at pulsklokker ikke reflekterer langt høyere forbrenning pga vekt. Og at man derfor kan rase mer ned i vekt enn hva pulsklokken tilsier. Anonymkode: a0855...13b
solsolsol Skrevet 8. februar 2023 #5 Skrevet 8. februar 2023 (endret) Feil tråd Endret 8. februar 2023 av solsolsol
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå