Gå til innhold

Kunne du gått på date med en russere som har bodd 15 eller mer i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan tenker folket? Spiller det noen rolle?

Anonymkode: cb1a9...8fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ps skulle stå 15 år eller mer i overskrifta 🙄

Skrevet

Hvis russeren syns Putin er en hyggelig kar-nei. 

Ellers spiller det ikke noen rolle om du er russer eller afrikaner. 

Anonymkode: bad19...eda

• Liker 24
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis russeren syns Putin er en hyggelig kar-nei. 

Ellers spiller det ikke noen rolle om du er russer eller afrikaner. 

Enig i den. Hva med russisk same??

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Enig i den. Hva med russisk same??

Er det noe spesielt med russiske samer? 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde nok vært skeptisk, desverre. 

Men samtidig blir jeg litt irritert over det faktum. På en tidligere arbeidsplass kjente jeg en utrolig omsorgsfull og fin russisk alene pappa. 

Vi må nok prøve å ikke forhånds dømme, alle russere støtter jo ikke nødvendigvis Putin. 

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig 

Anonymkode: 28c23...4fe

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest Blinkie
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. 

Skrevet

Nei, jeg dømmer ikke noen for hva landets ledere gjør. 
Og i alle fall ikke de som har valgt forlate nettopp det landet. 

Anonymkode: fd99c...c04

• Liker 2
Skrevet

Jeg er russer som har bodd i Norge i 22 år. Fikk ny jobb etter at krigen startet, og har ikke opplevd noe som helst diskriminering, verken på jobb eller privat. Alle vet hvor jeg står mht krigen og hvem jeg stemte på ved siste presidentvalg. 

Anonymkode: 416bd...3cc

• Liker 12
  • Hjerte 9
Skrevet
-Missi- skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde nok vært skeptisk, desverre. 

Men samtidig blir jeg litt irritert over det faktum. På en tidligere arbeidsplass kjente jeg en utrolig omsorgsfull og fin russisk alene pappa. 

Vi må nok prøve å ikke forhånds dømme, alle russere støtter jo ikke nødvendigvis Putin. 

Så hvorfor ville du vært skeptisk da, uten å kjenne personen? Du sier at vi ikke skal forhåndsdømme, men gjør det selv. 

• Liker 1
Skrevet

Det spørs på hvilke politiske synspunkter personen har. Er man Putin-tilhenger har det lite å si hvilken nasjonalitet man har. Møtte en nordmann som var Putin-tilhenger. Løp fort for å si det sånn.

Anonymkode: 9ff8d...ad9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er russer som har bodd i Norge i 22 år. Fikk ny jobb etter at krigen startet, og har ikke opplevd noe som helst diskriminering, verken på jobb eller privat. Alle vet hvor jeg står mht krigen og hvem jeg stemte på ved siste presidentvalg. 

Ja, hvis de kjenner deg. Hvis de ikke kjenner deg, derimot....

Vanlige russere fikk høre og oppleve mye dritt bare fordi de er russere, selv om de misliker Putin og alt han står for. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, hvis de kjenner deg. Hvis de ikke kjenner deg, derimot....

Vanlige russere fikk høre og oppleve mye dritt bare fordi de er russere, selv om de misliker Putin og alt han står for. 

De som ansatte meg kjente meg ikke da de leste CV-en min eller hadde meg til intervju. Jeg har også fått nye venner etter krigens start. Det gjelder bare å unngå dømmende mennesker i sin omgangskrets.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det spørs på hvilke politiske synspunkter personen har. Er man Putin-tilhenger har det lite å si hvilken nasjonalitet man har. Møtte en nordmann som var Putin-tilhenger. Løp fort for å si det sånn.

Anonymkode: 9ff8d...ad9

Nettopp. I tillegg finnes det mange mennesker fra alle land som er homofobe, har nedrige holdninger til kvinner, hater samer og kvener og så videre. Det er litt dumt å dømme et menneske uten å kjenne ham/henne.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så hvorfor ville du vært skeptisk da, uten å kjenne personen? Du sier at vi ikke skal forhåndsdømme, men gjør det selv. 

Jeg er jo åpen og bevisst på hva jeg føler ☺️hva man føler og ikke er jo svært vanskelig å gjøre noe med. Selvsagt har det forbindelse med krigen. På samme måte som min mormor ville vært skeptisk når Tyskland hadde en krig. Da velger man selvsagt å holde seg unna. Både med tanke på egen sikkerhet og barn etc. Det er jo litt trist selvsagt at det blir slik men selvsagt forståelig slik jeg ser det. Som kvinne er jo trygghet essensielt i en relasjon da velger man jo andre menn hvor trygghet er mer en tydelig grunnmur. Selvsagt fordi jeg som person ville vært skeptisk men også fordi andre rundt meg ville vært det. 

Desverre en naturlig konsekvens av krig. 

Skrevet

Ja. Så lenge de fordømte Putins krigføring, Stalins terrorregime og undertrykkelsen av LGBTQ i Russland. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja absolutt. Hvis han synes at Putin er et rævh** ,  ser på homofile som likeverdige medmennesker og ikke synes kvinner plass er på kjøkkenet og passe unger.

Anonymkode: 5569f...e0d

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Min bror er gift med en fantastisk russisk jente. Hun hater Putin og alt han står for. Ser ikke problemet. Du får vel tidlig vite hvor de står. At man er av russisk avstamming skal ikke være det som dømmer. Hvilken person du faktisk dater er det som har betydning. Man kan ikke dømme et helt folkeslag ut fra hva noen i russland står for og hvordan de er. Det finnes mange nordmenn som er store drittsekker og er enig i Putins krig.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enkelt . Nei, russisk partner nå er en særdeles elendig ide for veldig mange.

Og det er ikke russeren i Norge sin feil. Men ved å være gift/samboer med en russer i dag så blir man sikkerhetsmessig plassert i samme bås. Dvs at klareringen din ryker ut vinduet og jobber man i forsvar, forsvarsbedrift, leverandør til forsvaret, politi eller andre følsomme områder så ryker klarretningen og man må bytte jobb.

Ønsker man å dra til London på juleshopping, reis alene for din russiske partner vil få problemer. Ferie i USA?? Glem det...

Russere er en pariakaste over store deler av verden og som gift med en havner man i samme situasjon.

Det er 40.000 russere i Norge. De har venner og familie i Russland og man veit ikke hvor lojaliteten ligger. Russisk etterretning veit hvem de er, hvem deres partner er, hvor de jobber og kan presse russeren i Norge til samarbeid ved å presse familiene hjemme.

Det er eksempler på russere som har bodd i Norge i 25 år som plutselig får en telefon hvor de presser han til å rapporter fra stedet de bor, utsikten til havna eller skaffe tilveie andre opplysninger.

Er man uføretrygdet pensjonist bosatt i thailand, kjør på. Men er man glad i jobben, reise fritt . Ikke bli sammen med en russer.

Anonymkode: cbf6f...395

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...