Gå til innhold

Priser på brød nå til dag.... skremmende. 3 stk brød : 123 kr???

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, GrønnNellik68 said:

hva menes med lukkes formen? Hva slags form er det snakk om ?

den jeg linket til, lekue saken. Når den er åpen er den som en bolle og så lukker man den sånn at brødet får brødform når man steker 🙂 

Fortsetter under...

ja jeg åpna ikke linken jeg da når oppskrifta står under.. men sånn form har ikke jeg da.

Var inne å så på den nå..den var jo genial... alt som finnes idag ass for å lage ting i.. ja den der tror jeg faktisk blir billigere enn brødbakemaskin så ja den skal jeg prøve ja..tusen takk for tips. 

Endret av GrønnNellik68

Hvis det er noen trøst så har glutenfritt brød kostet 50-60 kroner for et brød lenge :) 4 rundstykker nå på mellom 60-70 kroner. Kan bare drømme om tre brød for 120 kroner.

Ville prøvd igjen med bakingen. Hadde gitt det opp selv, men fordi det nå er blitt en nødvendighet har jeg prøvd igjen og det kommer seg for hver gang.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan er det mulig å ikke klare å bake brød? 

Du har tydeligvis internett så det burde ikke være noe problem å finne en slik baker du brød video.. 

Anonymkode: 6d52b...081

Det er fullt mulig det. Jeg får heller ikke til brødbaking 🤔

• Liker 2

Annonse

GrønnNellik68 skrev (15 timer siden):

Hever over natten ja.. hvem som står opp 4 -5 på mårran for å komme seg på jobb vil bruke 1 t ekstra på å bake ut brød og steke? Passer sikkert for hjemmeværende.. men takk for tips  d er til 1 brød sikkert. 

Kan vel bake brødet på kvelden?

Eller kjøper du ferskt brød på butikken hver morgen før du går på jobb?

Elsker sjokolade skrev (5 timer siden):

Kan vel bake brødet på kvelden?

Eller kjøper du ferskt brød på butikken hver morgen før du går på jobb?

Ja med sånn form som nevnt går d jo bra

Anonym Brukar0 skrev (8 timer siden):

Hvorfor ligger ikke denne tråden om brødbaking på Mat og drikke-forumet?

Fordi det handlet om brød prisene i butikk og da kom det noen glupe tips om hvordan bake sjøl. Er ganske naturlig det da syns jeg da.

• Liker 1
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vi kan jo ta regnestykket :)

Et godt brød koster ca 40 kr i butikken.

Et lite hjemmebakt brød (ca 500 g) koster ca 15 kr i ingredienser og strøm.

Du sparer altså 25 kr for hvert brød du baker selv, 50 kr hvis du baker 2 brød i uken.

En tilfeldig brødbakemaskin koster ca 1000 kr.

En brødbakemaskin har altså tjent seg inn etter ca 20 uker  hvis du baker 2 brød i uken

Anonymkode: 1df0c...7f5

Sist jeg smakte brød fra brødbakemaskin, ja, da smakte det rett og slett drit. Kanskje det har kommer seg men tviler rett og slett på at det smaker noe særlig godt? Kjøpe en tilfeldig brødbakemaskin? I enkelte maskiner blir jo så å si hvert 3 brød ødelagt og fungerer ikke slik den er tenkt å fungere? 

Skal si jeg ikke velger det absolutt rimeligste alternativet men smaken er utrolig god. Baker selv og bruker denne oppskriften. Jeg foretrekker å lage rundstykker i stedet da det blir mer sprø, god skorpe når jeg gjør det slik.

Brødbakemaskin kommer aldri inn i huset her igjen, det er noe som er helt sikkert.

Anonymkode: 5bfc0...8fb

• Liker 1

Jeg liker å kjøpe grove brødmikser i butikk. Sikkert billigere å blande selv, men pga. plassmangel orker jeg ikke å ha så mye ulike meltyper stående. 

Sist jeg sjekket kostet en pakke 24 kr, noe som gir et brød til 12 kr + gjær, som jeg tilfeldigvis har hamstret da jeg kom over et parti som var nedpriset pga dato. 

I vår familie går det rundt 3 brød i uka, dvs. at jeg i snitt bruker 1,5 brødmiks, altså rundt 40 kr i uka når man tar med gjærkostnader.

Synes ikke det er så veldig ille for gode, saftige og ikke minst grove brød som inneholder mindre salt enn tilsvarende varianter i butikken. Eneste aber er jo at man må lage de, men fordi det er ferdigpakket så slipper man unna mye av jobben (og oppvasken!) som følger med vanlig baking når man må måle opp ulike ingredienser. Det eneste jeg gjør er å slenge alt i mixmasteren, helle i form og heve før steking. Har man gjort dette 2-3 ganger så får man det til i søvne omtrent, da fremgangsmåten er lik, selv om man varierer type brød. 

Jeg liker å steke 4 brød om gangen og fryse ned, men synes ikke det er mer stress å lage enn at jeg fint kunne bare kjørt to av gangen også, dersom plass i fryseren var et problem. :) 

Anonymkode: 14d9f...456

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvordan er det mulig å ikke klare å bake brød? 

Du har tydeligvis internett så det burde ikke være noe problem å finne en slik baker du brød video.. 

Anonymkode: 6d52b...081

Jeg har mange ganger prøvd bake rugbrød etter oppskrift, men det nytter ikke. De vil ikke heve noe særlig. Vannet skal være kaldt, ikke varmt. Men smaken er bra. Er bare min samboer som spiser brød her i huset, og hans favorittbrød er dansk rugbrød fra Rema. Sist jeg så koster det 62,- før 1. febr.

Anonymkode: a82f4...d93

GrønnNellik68 skrev (På 8.2.2023 den 7.06):

Men er kneip sunt nok?  Blir man mett eller må man spise halvt brød for å bli mett som med 2 skiver på ett grovere brød?  Må du ha 2 kneipp for å veie opp for 1 grovere brød så er dette dyrere alternativ slik jeg ser det. 

Hvorfor går du ikke på Meny eller Spar, og kjøper hverdagsgrovt til rett over 20 kr pr stk? tre brød til 60-70 kr da... 
81 % grovhet, og prisen er fra en av de absolutt dyreste butikkene. 
Grovbrød på spar er på tilbud til under 30kr pr stk. så tre brød til under 90 kr. 
Eller tre økologiske rugbrød til under 90 kr for tre? Eller om du kan akseptere billigmerker kan du får tre rugbrød til 60 kr... 

Og da har jeg kun sjekket brød med 4 kakestykker på grovhetsskalaen, og på dyreste butikken... 

Du kan helt fint velge andre brød, som ikke koster 120 kr for tre, og fortsatt spise grovt brød... Men de er jo dobbelt så grov som "grovbrødet" du kjøper. Tilogmed Kneipp har høyere andel grovhet. 

Anonymkode: 25834...ea8

Annonse

Lær deg å bake brød selv. 

Om du ikke har og heller ikke vil kjøpe kjøkkenmaskin, finnes det jo ørten eltefrie varianter du kan lage. Også i vanlig brødform. Bare å google. 

Anonymkode: 1dcaf...a32

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lær deg å bake brød selv. 

Om du ikke har og heller ikke vil kjøpe kjøkkenmaskin, finnes det jo ørten eltefrie varianter du kan lage. Også i vanlig brødform. Bare å google. 

Anonymkode: 1dcaf...a32

Ja har tenkt å prøve den forma på jernia .. visste ikke at d fantes og har prøvd utallig ganger før å få til spiselige brød men så langt ikke lyktes. Og d koster mer når du må bare kaste d. 

• Liker 1
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har mange ganger prøvd bake rugbrød etter oppskrift, men det nytter ikke. De vil ikke heve noe særlig. Vannet skal være kaldt, ikke varmt. Men smaken er bra. Er bare min samboer som spiser brød her i huset, og hans favorittbrød er dansk rugbrød fra Rema. Sist jeg så koster det 62,- før 1. febr.

Anonymkode: a82f4...d93

Eldorado sine koster under 20 kr... 

Anonymkode: 25834...ea8

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...