Gå til innhold

Priser på brød nå til dag.... skremmende. 3 stk brød : 123 kr???

Anbefalte innlegg

GrønnNellik68 skrev (1 time siden):

Men begynner å tenke på at begynner det å lønne seg å kjøpe seg en slik brødbake maskin for meg som enslig beboer så holder jo ett halvt brød en dag eller to???

Vi kan jo ta regnestykket :)

Et godt brød koster ca 40 kr i butikken.

Et lite hjemmebakt brød (ca 500 g) koster ca 15 kr i ingredienser og strøm.

Du sparer altså 25 kr for hvert brød du baker selv, 50 kr hvis du baker 2 brød i uken.

En tilfeldig brødbakemaskin koster ca 1000 kr.

En brødbakemaskin har altså tjent seg inn etter ca 20 uker  hvis du baker 2 brød i uken

Anonymkode: 1df0c...7f5

• Liker 1

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi kan jo ta regnestykket :)

Et godt brød koster ca 40 kr i butikken.

Et lite hjemmebakt brød (ca 500 g) koster ca 15 kr i ingredienser og strøm.

Du sparer altså 25 kr for hvert brød du baker selv, 50 kr hvis du baker 2 brød i uken.

En tilfeldig brødbakemaskin koster ca 1000 kr.

En brødbakemaskin har altså tjent seg inn etter ca 20 uker  hvis du baker 2 brød i uken

Ja tror en brød maskin kunne vært noe når en er alene og jobber mye. 

GrønnNellik68 skrev (13 minutter siden):

Hever over natten ja.. hvem som står opp 4 -5 på mårran for å komme seg på jobb vil bruke 1 t ekstra på å bake ut brød og steke? Passer sikkert for hjemmeværende.. men takk for tips  d er til 1 brød sikkert. 

Om du bruker lite gjær, kan det helt fint vente med å stekes til om ettermiddagen. Eller du kan bake opp et par-tre brød i løpet av helgen. Det krever mer planlegging enn å kjøpe på butikken, men det lar seg gjøre å få bakt brød selv om man ikke er hjemmeværende. Det blir en avveining om du vil bruke mer tid eller mer penger. 

GrønnNellik68 skrev (9 minutter siden):

Ja tror en brød maskin kunne vært noe når en er alene og jobber mye. 

Hvis du kjøper på en butikk med åpent kjøp, taper du ingenting på å prøve (så lenge du unngår riper og skader på produktet).

Men hvis du bestemmer deg for å prøve å bake selv, med eller uten maskin, gi det litt tid.
Det kan ta litt tid å venne seg til smak, konsistens, og generelt det å bake selv, så ikke gi opp hvis du ikke får det til med en gang :)

Eg er ikkje så god på brødbaking egentlig, men starta igjen under koronaperioden. Eg har kløna min andel, og no har eg landa på å bruke sånn ferdig brødmix, ein kilo kornbrødmix med litt anna mjøl i tillegg, litt havregryn og chiafrø etc. Då heng brøda saman...

Men brødmix har også blitt veldig dyrt, ein slik kilo-pakke skal gi to brød, og prisen er gjerne 35 kr. Så eg handlar masse når dei er på tilbud!

Annonse

GrønnNellik68 skrev (1 time siden):

Hever over natten ja.. hvem som står opp 4 -5 på mårran for å komme seg på jobb vil bruke 1 t ekstra på å bake ut brød og steke? Passer sikkert for hjemmeværende.. men takk for tips  d er til 1 brød sikkert. 

Ikke meg du siterer, men jeg har faktisk brukt den brødbakeren til Lekue ganske mye, og den er veldig greit. Har eksprimentert litt med oppskrifter, og lager nå et relativt grovt brød, som får heve litt lenger og steke litt mer enn det som står i oppskriften. Det både bakes, heves og stekes i samme form, og er helt eltefritt. Men det MÅ jo ikke stekes om morgenen, man kan blande deigen om morgenen og steke etter jobb, eller la det være et prosjekt for helgemorgener. Det eltefrie skappelbrødet anbefales for øvrig til alle, aner ikke pris, men det er superenkelt og veldig godt!

Anonymkode: c459b...efe

• Liker 2

Eltefritt brød er tingen for deg! 

500 g mel (maks 200 g grovt, ellers blir det tungt)

1 ts tørrgjær

5-7 g salt

4 dl kaldt vann

Rør sammen og la stå i 8-16 timer. Hell over i form eller oppvarmet jerngryte på 200 grader i ca 30-40 min (avhengig av ovn). Om du bruker jerngryte kan du ha 250 grader de første 15 min med lokk på gryta og så ta av lokket og steke resten av tiden på 200 grader.

Jeg bruker alltid bakepapir i form/gryte. Jeg gjør gjerne klar deigen i en bolle om kvelden, og steker brødet når jeg kommer hjem fra jobb dagen etter.

Du blir mettere av brød du lager seg, og det inneholder mindre tilsettingstoffer så sunnere brød får du ikke på butikken til den prisen!

Anonymkode: a986e...5d7

• Liker 1
Anonym Brukar0 skrev (5 timer siden):

Hæ, er kr. 123,- dyrt for 3 brød?

Jeg betaler gjerne kr. 41,- for et brød når jeg ikke gidder å bake selv. 

Eh ja det er dyrt flr de som må tenke over pengebruken 

Anonymkode: e935f...704

• Liker 1

Jegerbrød er jo mindre grovt enn kneippen, så da er nok ikke kneipp noe problem. Det er nok ikke billigere å lage kneipp-type brød selv, og at noen få ekstra tilsetninger skal gjøre at brødet metter mindre, har jeg litt vanskelig for å tro. Det eltefrie brødet over her er bare max 40% grovt, og skal i teorien da mette mindre enn billigkneippen som er over 50% (og jegerbrødet). Mange brød som kalles grovbrød som jeg ser oppskrifter på, er ofte ikke mer enn 50% grovt, og dermed ikke noe sunnere enn kneipp. Mange inneholder sukker i tillegg. Jeg ville ihvertfall prøvd billigkneipp før jeg begynte å bake selv, når du egentlig ikke har interesse for det.

Anonymkode: 7262b...cef

• Liker 2

Annonse

GrønnNellik68 skrev (5 timer siden):

Vanvittig priser. Er ikke lenge siden man fikk 3 brød for 50 kr.  Ja sier alle det er billigere å bake sjøl. Ja funker sikkert fint det for de som får det til. Har prøvd så mange ganger at jeg vet jeg IKKE får det til. De hever ikke nok de blir steinharde og fins ikke gode. Jeg har ikke noe kjøkkenmaskin. 

Men begynner å tenke på at begynner det å lønne seg å kjøpe seg en slik brødbake maskin for meg som enslig beboer så holder jo ett halvt brød en dag eller to???

Jeg handler på coop og kjøper bare det Jegerbrødet fordi det er godt og passe grovt. 

Hvordan er det mulig å ikke klare å bake brød? 

Du har tydeligvis internett så det burde ikke være noe problem å finne en slik baker du brød video.. 

Anonymkode: 6d52b...081

• Liker 1
  • Nyttig 1
GrønnNellik68 skrev (7 timer siden):

Men er kneip sunt nok?  Blir man mett eller må man spise halvt brød for å bli mett som med 2 skiver på ett grovere brød?  Må du ha 2 kneipp for å veie opp for 1 grovere brød så er dette dyrere alternativ slik jeg ser det. 

Hvordan fikk du til det regnestykket hvis prisen er nesten 5x? 

Anonymkode: 5bfc0...8fb

• Liker 1
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Man fikk ikke nylig tre brød for 50 kr. Men de har fått opp ja...bak selv. Fire av gangen. Det er rimelig og godt 👍

Anonymkode: 12b3a...bbf

Jeg pleier å kjøpe brød og bruke brødskjæremaskinen for å unngå å kaste. Tar opp skiver av frysen. Synes dette blir vanskelig med hjemmebakt.

Anonymkode: b00ad...e20

• Liker 1
Annonse
11 hours ago, GrønnNellik68 said:

Det var oppskrift på ett brød ja. Til helg kan det stå over natten, ellers lager jeg bare deigen før jeg går på jobb (5 min) og så steker jeg når jeg kommer hjem. Veldig enkelt altså 

Cezanne skrev (4 minutter siden):

Det var oppskrift på ett brød ja. Til helg kan det stå over natten, ellers lager jeg bare deigen før jeg går på jobb (5 min) og så steker jeg når jeg kommer hjem. Veldig enkelt altså 

hm kanskje noe å tenke på det da..takk for tipset.. 

Cezanne skrev (12 timer siden):

Hvis du ikke klarer å bake brød, skal jeg hjelpe deg med en ekstremt enkel oppskrift. Eltefritt. Du trenger en sånn:

https://www.jernia.no/kjøkken/baking/bakeformer/brødform/lékué-brødbakeform-brun-silikon-600ml/p/58018783?channable=02fcb6696400353830313837383312&gclid=EAIaIQobChMIubaHlaCF_QIVleJ3Ch3vQAheEAQYASABEgJbI_D_BwE

Deig:

200g fint hvetemel
400g grovt
Litt salt

Litt gjær, kanskje 5-10g? Jo lenger det hever jo mindre trenger du. 

5dl vann

Deigen bare blandes sammen med en skje. Dette tar ca 5min. 

Så dekker du formen med en håndkle og la heve over natten, eller kanskje 6-8 timer. Hvis kortere må du kanskje ha litt mer gjær

Så lukker du formen og steker på 200 grader i 50 min. Så tar du ut av formen og steker i 10 min til. 

Ferdig. Det blir nesten ikke oppvask heller. Det er så latterlig enkelt og fungerer hver gang! 

hva menes med lukkes formen? Hva slags form er det snakk om ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...