Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du starter en ny arbeidsgiver periode, dvs helt arbeidsfør i 26 uker for å ha rett på ny sykmelding. 
Si Kari ble fullt arbeidsfør 22 aug. Som er på en tirsdag. Er denne perioden innfridd 22.januar? Regnes det fra dato til dato? Som da blir 26 uker? 
Eller regnes det ut i hele uke? Altså mandag - søndag 

Anonymkode: 8b246...291

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra 22 aug til 22 Jan er det vel 5 mnd? Det telles i uker ja, 26 hele uker fra 22 aug. Det blir vel 20 feb og jeg regnet riktig. Husk at arbeidsgiverperioden (de første 16 dagene) ikke teller med. Dvs at man kan bli syk en uke eller to og fortsatt tjene opp nye rettigheter.

Anonymkode: 8813f...25a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fra 22 aug til 22 Jan er det vel 5 mnd? Det telles i uker ja, 26 hele uker fra 22 aug. Det blir vel 20 feb og jeg regnet riktig. Husk at arbeidsgiverperioden (de første 16 dagene) ikke teller med. Dvs at man kan bli syk en uke eller to og fortsatt tjene opp nye rettigheter.

Jeg skrev feil ser jeg, mente 20 februar. 
så det går fra dato til dato? Ikke i hele uker? Altså fra uke 1 til og med uke 26? 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skrev feil ser jeg, mente 20 februar. 
så det går fra dato til dato? Ikke i hele uker? Altså fra uke 1 til og med uke 26? 

Ja helt riktig. Skrev feil jeg også ser jeg, mente OM jeg regnet riktig, ikke og jeg regnet riktig 🤣

Skrevet

Arbeidsgiverperiode er noe annet enn rett til sykepenger fra NAV.

Om man har brukt opp de 52 ukene man har med rett til sykepenger, må man ha vært tilbake i full jobb igjen i 26 uker for å ha opparbeidet ny rett til sykepenger fra NAV:

Som hovedregel begynner en ny arbeidsgiverperiode å løpe ved hvert sykefravær. Blir arbeidstakeren friskmeldt før en hel arbeidsgiverperiode er over, og det går mindre enn 16 kalenderdager før arbeidstakeren blir sykmeldt på nytt, blir det nye sykefraværet regnet med i samme arbeidsgiverperiode.

https://www.nav.no/no/bedrift/oppfolging/sykmeldt-arbeidstaker/sykepenger/sykepenger-i-arbeidsgiverperioden

Anonymkode: 3b89c...c63

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Arbeidsgiverperiode er noe annet enn rett til sykepenger fra NAV.

Om man har brukt opp de 52 ukene man har med rett til sykepenger, må man ha vært tilbake i full jobb igjen i 26 uker for å ha opparbeidet ny rett til sykepenger fra NAV:

Som hovedregel begynner en ny arbeidsgiverperiode å løpe ved hvert sykefravær. Blir arbeidstakeren friskmeldt før en hel arbeidsgiverperiode er over, og det går mindre enn 16 kalenderdager før arbeidstakeren blir sykmeldt på nytt, blir det nye sykefraværet regnet med i samme arbeidsgiverperiode.

https://www.nav.no/no/bedrift/oppfolging/sykmeldt-arbeidstaker/sykepenger/sykepenger-i-arbeidsgiverperioden

Sykmelding innenfor arbeidsgiverperioden har ikke innvirkning på ny opptjening av rett til sykepenger fra NAV. Bare dager ut over arbeidsgiverperioden har innvirkning.

Man må ha vært i jobb i 16 dager for at en ny arbeidsgiverperiode starter. Er det mindre enn 16 dager mellom, slås disse sammen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg (ikke ts) er 85% ufør, og har vært det noen år nå. Pga behandlinger som krever at jeg reiser til en større by hver 3.uke/utprøving av medisiner mm, har det ikke vært aktuelt å søke noe fast. Men nå er jeg blakkere enn en kirkerotte🫣Og må jobbe 10-15%. Vurderer å søke en jobb som går hver 3.helg, noe som passer godt. Det gjør det litt lettere å søke når jeg vet at jeg har de 16 dagene, selv om jeg ikke har rett ut over det. Denne jobben er for fysisk tung, så jeg vet det vil bli litt fravær. Heldigvis er det kommunen som er AG. Da kan jeg distansere den dårlige samvittigheten litt😏Sånn er det med sykdom og lavtlønnsjobber😌

Anonymkode: 50471...13d

Gjest takinova
Skrevet

Bare ring eller chat med NAV, de vet datoen sykepengerettighetene slår inn igjen.

Skrevet

Huff, hvis man går å teller ned til man har tjent opp nytt grunnlag for å (planlagt?) gå til legen og be om sykmelding, bør en ikke heller vurdere karrierebytte eller se på om man er 100% arbeidsfør? 🤷‍♂️

Anonymkode: 295ed...bac

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...