Gå til innhold

mann som bare vil spise "spennende mat",.... brødskiver til kveldsmat? nei du.

Anbefalte innlegg

Skrevet

først og fremt, bare at dette har blitt et tema får meg til å føle meg smålig.

jeg er uføretrygdet, og han har en dårlig betalt jobb. hverdagen går rundt, men vi overforbruker ikke, noen av oss.
vi har et matbudsjett, hvor vi frem til nå har betalt 50/50, 2500,- hver i mnd.
etter ca ett år har jeg "kranglet meg til" at han skal betale 3500,- og jeg betaler 2500,-  (alene brukte jeg ca 1000-1500 i matbudsjett hver mnd) i følge han så er det jo naturlig at han spiser mer fordi han er mann, og det er jeg enig i. men det tok nesten et år før jeg klarte å få han til å være enig i at da  burde han kanskje også bidra mer til madbudsjettet-

"problemet" er at han spiser mye, og vil gjerne bare ha den gode maten- og helst ikke kjedelig brødmat.
nå driver han å argumenter med at det å spise brødskiver med pålegg er jo omtrent like dyrt som å spise spagetti med kjøttboller, så da er jo jeg smålig som tar det opp når han spiser spagetti med kjøttboller til kveldsmat/ nattmat.
til middag holder det ikke bare med ris, det skal være ris og french fries.

problemet er jo ikke om det var i ny og ne, men nå er det jo blitt slik at han spiser omtrent to middager hver dag. middag til middag, og når han kommer hjem fra jobb, så lager han seg varmmat da også.

lager jeg store porsjoner med middager spiser han allerede der 2/3 til dobbelt så mye som meg. restematen kan han da godt finne på å spise til kveldsmat/ frokost eller ta med seg som lunsj på jobb.

når han kommer hjem fra jobb om kvelden er det rett på å lage varmmat da også. i kveld var det spagetti og kjøttboller.
han hopper som regel over frokost, og opparbeider seg da en større middagsappetitt.
vi har nylig hatt en runde på det med restemat fra middag også, hvor jeg har sagt at når jeg lager store porsjoner, så forventer jeg at det skal kunne holde til middag to dager på rad, til oss begge. ikke at han skal spise omtrent alt av det og jeg bare får en porsjon.

jeg kjenner meg smålig fra før som gjør det til et problem, og han er ikke noe bedre- mener at jeg ikke unner han mat til lunsj og kveldsmat.

han snacker mye, kjeks, potetgull etc. etc.

men vanlig "husmannskost" som brødmat med pålegg på, de tror jeg omtrent ikke jeg har sett han spise.
eneste ganger han spiser brød er om han har det ved siden av middag, eller om han spiser stekte egg.

var han raus ellers er det ikke sikkert det ville blitt et problem,....men han finnes ikke spandabel. de gangene jeg har tatt opp mat som tema, så går han rett i forsvarsmodus og starter med tåpelige ting som at "jeg bruker jo mer strøm fordi jeg er hjemme og han er på jobb"  "han drikker jo ikke kaffe",..og det stemmer det, men en ti pakning med kaffekapsler som jeg betaler 35 kr varer i ti dager for meg, en diger pose med french fries han kjøpter til 50 kr varer i 2-3 dager.

for å gi et eksempel på hva han mener er spandabelt og som han anser som gave til meg, er om han kjøper en muffins til meg på matbutikken. med felleskontoen. utenom bursdags og julegave er vel den muffinsen det eneste av "gave" han har kommet hjem med,... og det at jeg sa jeg ikek anser det som gave, men som en omtanke etc. s¨å ble han jo sur for det også og mente jeg var utakknemlig.

jeg synes det er en forferdelig kjedelig situasjon, at mat og økonomi i forbindelse med det har begynt å bli et tema som kommer igjen og igjen fordi det ligger der å gnager.

jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette-
kanskje jeg mest trengte en plass å få blåse ut,..kanskje noen har tips eller råd til hvordan ta det opp med han når han går så i forsvar som han gjør-

Anonymkode: 3b13c...486

• Hjerte 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spar på kvitteringer og lag en oversikt etter 2 mnd over utgifter til det han spiser for seg og det du spiser for deg. Deretter regn det dere begge spiser av og andel av dette

Vis han

Krev rettferd

Anonymkode: 9b8a0...d35

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet

Matbudsjettet deres er altfor lavt. 2500/SIFOs gamle budsjett gjelder ikke med dagens priser. Spesielt ikke om han liker å spise det han vil. Men jeg vet ikke hvorfor du tenker at brødskive med ost er billig mat. Kanskje om det er kneip med First Price kaviar. Egg er billig mat som kan bli omelett, pannekaker ol. Havregryn kan bli til grøt, brød, ingrediens i vafler etc. Dere kan spise mer bønner/linser, rotgrønnsaker, supper og fisk/kjøtt fra tilbudsdisken. Og han kan godt betale mer av matutgiftene enn deg.

Anonymkode: 0f069...9c6

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Matbudsjettet deres er altfor lavt. 2500/SIFOs gamle budsjett gjelder ikke med dagens priser. Spesielt ikke om han liker å spise det han vil. Men jeg vet ikke hvorfor du tenker at brødskive med ost er billig mat. Kanskje om det er kneip med First Price kaviar. Egg er billig mat som kan bli omelett, pannekaker ol. Havregryn kan bli til grøt, brød, ingrediens i vafler etc. Dere kan spise mer bønner/linser, rotgrønnsaker, supper og fisk/kjøtt fra tilbudsdisken. Og han kan godt betale mer av matutgiftene enn deg.

vanskelig å høyne matbudsjettet på uføretrygd. 

og ja, det er first price kneip det går i. og som regel first price på alt annet også.

havregryn spiser han ikke.

vi spiser allerede mye mat som inneholder bønner, supper etc og lager store porsjoner som fryses ned av dette.  det er mer de gangene vi lager gryteretter/ lasagne/ pizza etc. som blir laget i store porsjoner hvor han spiser det meste.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

vanskelig å høyne matbudsjettet på uføretrygd. 

Det må du nok. Maten er jo blitt mye dyrere.

• Liker 1
Skrevet

det har den blitt, og strømmen også- men uføretrygden har ikke blitt høyere.

• Liker 17
  • Hjerte 7
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

det har den blitt, og strømmen også- men uføretrygden har ikke blitt høyere.

Så du skal begynne å spise mye mindre mat? Eller hva mener du?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor tenker du man skal få pengene fra til å spise mer da?

Anonymkode: 96f58...b69

• Liker 13
  • Nyttig 13
Skrevet

Noen må det! Er det vanskelig å forstå? Man kan ikke bruke mer enn man har.

Anonymkode: a9b70...edb

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet

Hvor tenker du man skal få pengene fra til å spise mer da?

Da må man nok bruke mindre på andre ting. Man må som kjent ha mat for å leve. 

• Liker 1
Skrevet

skjønner ikke helt hva du mener? og forøvrig ikke det tråden handler om.

nei, jeg mener ikke jeg skal spise mindre. mat må jeg ha, men jeg spiser annerledes. billigere.
jeg spiser havregrynsgrøt til frokost f.eks, istedet for middagsrestene fra dagen før. de restene spiser jeg f.eks til middag påfølgende dag.
og jeg spiser brød med pålegg til kveldsmat fremfor å lage med varmmat som feks spagetti og kjøttboller/ eller å spise middagsrester.

det med å prøve å gjøre måltid rimeligere er ikke bare meg. det er han interessert i også, og har satt opp skjema i excel for å kalkulere hvor mye ca vi bruker til middag hver dag.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Man kan ikke bruke mer enn man har.

Man kan ikke kutte ut å gi kroppen næring. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Matbudsjettet deres er altfor lavt. 2500/SIFOs gamle budsjett gjelder ikke med dagens priser.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

vanskelig å høyne matbudsjettet på uføretrygd. og ja, det er first price kneip det går i. og som regel first price på alt annet også.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skjønner du ikke at man ikke kan trylle frem penger man ikke har? Bruke mere penger på mat? Hah! Hvilke penger?!

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja sånn er det for fattige. Jeg ble  undervektig pga ikk råd til mat

Er det SÅ vanskelig for deg å forstå at noen lever i fattigdom? Du må leve veldig privilegert om du ikke kan sette deg inn i den realiteten at fattige ikke bare kan få mer penger av å kutte netflix abonementet, bruke bilen mindre, droppe frisøren eller hoppe over fersk biff i ferskvaredisken til meny hver helg. Fattige har ikke råd til disse tingene fra før og det er ikke mere å kutte i!!!!

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 16
Skrevet

...det med å prøve å gjøre måltid rimeligere er ikke bare meg. det er han interessert i også, og har satt opp skjema i excel for å kalkulere hvor mye ca vi bruker til middag hver dag.

Da får du høre med ham hvilke gode forslag han har for å spise rimelig og variert nok i løpet av en mnd. Og være ærlig på at du synes han må dekke større del av utgiftene om han spiser for mer. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

til å bruke på andre ting?

tror noen trenger en  virkelighetssjekk.

hva andre ting?
ikke drikker jeg, ikke bruker jeg nikotin.
jeg har hund, og det er vel det eneste utover alt hva som er nødvendig som betales ekstra for.

strømmen må betales, og det må huslånet også (som forøvrig er mindre enn hva folk flest betaler i leie)
etter forsikringer også er betalt så er det ikke så mye igjen.

spør meg sist gang jeg var på kino. det er kanskje 5-6 år siden.
sist gnag jeg var ute å spiste?
de var i fjor sommer. sushi, 250 kr på hver av oss buffet.

klær kjøper jeg på finn. og det eneste møbelet her som er kjøpt nytt er ei seng fra ikea.

bruk mindre på andre ting.
enkelte folk skulle hatt seg en smekk av og til.

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Noen må det! Er det vanskelig å forstå? Man kan ikke bruke mer enn man har.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man kan ikke kutte ut å gi kroppen næring. 

Okei mener du man skal begynne å stjele da? Svindle? Rane? Hvor skal man få pengene fra når det ikke er noe man kan stramme inn på? Hva er alternativet?

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

frisør har jeg ikke vært hos på 3 år.
jeg har ikke noen strømmeabonementer jeg betaler for. snylter på familie på sånt.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Da hadde jeg droppet å lage middag tidlig og heller hatt den sent når han kommer fra jobb. Vi spiser ofte middag 20.30 fordi ungene jobber og hvis ikke de får middag steker de pizza i to omganger.

Anonymkode: 58ea5...26b

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvilke andre ting? Tror du alle har råd til andre ting? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Brød/youghurt/havregryn eller lignende får holde til 3 måltider. Dere har ikke råd til at han skal spise masse snacks og 2 middager, da må han velge bort noe eller bidra mer økonomisk. 

Anonymkode: a494c...37c

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...