Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ufør, og registrerer at jeg har samme inntekt  som før, men plutselig 1000kr mer i skattetrekk pr.mnd.  er jo et innhogg i daglig inntekt da alt annet har økt liksom.... jeg har lagt inn forventet inntekt akkurat som i fjor

Anonymkode: a94ee...344

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg betaler 800 mer i skatt sammenlignet med i fjor. Har justert skattekortet så det ble riktig og, for det hadde helt feil tall. Så mye for skatteletten de snakket så varmt om!

Anonymkode: 149f4...7c4

Skrevet

Jeg betaler også mer skatt. 

Anonymkode: 40dd7...9ca

Skrevet

Skatten har gått ned for alle som tjener under 700000 i 2023.

En skattekalkulator viser dette med all tydelighet.

Anonymkode: 1e0a2...e00

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg betaler 800 mer i skatt sammenlignet med i fjor. Har justert skattekortet så det ble riktig og, for det hadde helt feil tall. Så mye for skatteletten de snakket så varmt om!

Har de varslet skattelette?  Også får man mer i skatt? Jeg har på kr like mye inn som i fjor, og betaler plutselig ganske nøyaktig 1000kr mer i skatt. Den var kjip. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ser du skriver det. Samme sa regjeringen. Jeg tjener langt under 750 000 og betaler fortsatt mer enn i fjor. Kan så klart hende jeg får igjen masse neste år, men tallene i skattekortet er korrekte.

Skrevet

Hmm da må det jo være noe feil. For har jo under halvparten av 700 000K i året.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser du skriver det. Samme sa regjeringen. Jeg tjener langt under 750 000 og betaler fortsatt mer enn i fjor. Kan så klart hende jeg får igjen masse neste år, men tallene i skattekortet er korrekte.

Det er bare å sjekke med en kalkulator:

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/slik-blir-skatten-din-i-2023/77992895

• Liker 2
Skrevet

Er du enslig forsørger?

Anonymkode: 67941...a8f

Gjest FrkMjau
Skrevet

Sjekk skattekortet, det var mye kluss der i år av en eller annen grunn.

Tilleggsopplysning: til alle som er jula club medlem, de sender årsoppgave med gjeldsrentene på papir i år, derfor må du føre dette på skattemeldingen selv. Veldig lett å glemme. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fradraget for enslig forsørger blir borte snart,  så hvis du er det, så kan det være årsaken.

Anonymkode: 3b041...10e

Skrevet

Fradraget for enslig forsørger blir borte snart,  så hvis du er det, så kan det være årsaken.

Anonymkode: 3b041...10e

Ja, det stemmer nok det. Men jeg betaler fortsatt ikke noe mindre skatt. Altså totalen jeg sitter igjen med etter de øker barnetrygden til en ekstra utvidet er ikke noe mindre. 

I tillegg er det utrolig klønete at det blir mindre utbetalt i januar og februar (og kanskje mars?) Fordi fradraget, som blir borte, blir fordelt på hele året.

Det er ikke noen krise for min del altså. Har så jeg klarer meg. Og alt har jo økt så hva gjør vel 800 kr til? 🥴 neida, det ordner seg nok når endelig skatteoppgjør gjøres opp.

Jeg forstår likevel at det er kjipt for de som akkurat får det til å gå rundt. Spesielt når de har messet om skattelette i det vide og det brede og så slår det ut sånn som dette. 

Vet jo ikke om ts er enslig forsørger da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jada, har gjort det. Resultat = 7000 kr mer i skatt sammenlignet med 2022. 

Umulig, så sant det ikke er noe ekstraordinære endringer.

Skrevet

Jeg velger en lav prosent, for jeg får uansett igjen ca det samme beløpet hvert år samme om jeg skatter 30% eller 8%.. sikkert en feil en eller annen plass. Bedre å skatte lite da.

Anonymkode: f68d1...4a6

Skrevet

Med så mye penger som Støre skal gi bort så må skatten økes som det stod på bilde av Stoltenberg en gang disse pengene virker bare i utlandet 

Skrevet

Det er forskjell på skattetrekk og faktisk betalt skatt. Hva du må betale skatt for 2023 får du ikke fasiten på før på skatteoppgjøret som du får våren 2024.

Sjekk tallene i skattekortet.

Jeg har ca. 600 000,- i lønn og fikk lavere skattetrekk i år enn i fjor. Og jeg har regnet ut at jeg kommer ut ca. i null.

Anonymkode: 8065f...847

Skrevet

Er det endringer på skattekortet ditt? Eller er det helt samme tall som på fjorårets? 

Mitt var blitt endret, så jeg var satt opp til å betale 2000,- mindre pr måned. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...