Gå til innhold

Hva vil det si å være "vellykket"?

Knirke

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier: Hvilke kriterier mener DU man må oppfylle for å være "vellykket" som person?

Hører stadig vekk snakk om de rike og vellykkede, men skjønner ikke helt hva folk legger i dette begrepet. Hvis man er rik så har man mye penger, ja, men hva går denne "vellykketheten" ut på?:klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har man det bra med seg selv, såpass at man klarer å leve det livet en selv ønsker å leve - så har man i mine øyne fått det til, da er man vellykket. 

Anonymkode: 40edd...44b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok penger til å ikke trenge å bry seg om pengebruk, orden på livet og privatlivet

Exit gutta er rike men ikke vellykkede, de er failures

Anonymkode: 2db03...c5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har man det bra med seg selv, såpass at man klarer å leve det livet en selv ønsker å leve - så har man i mine øyne fått det til, da er man vellykket. 

Anonymkode: 40edd...44b

Kom for å si dette. Jeg forsto at jeg var vellykket når jeg innså at jeg hadde det helt ok med meg selv som person, bra til og med, brukte tid og energi på det som er viktig. 

Anonymkode: 11735...b8f

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (6 timer siden):

Som overskriften sier: Hvilke kriterier mener DU man må oppfylle for å være "vellykket" som person?

Forbinder det stort sett med det å lykkes på viktige arenaer i livet. Ha en over middels karriære og gjerne en utdannelse, etablere familie som en klarer å gi en god/middels+ tilværelse, også materielt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto

Suksess for meg er å gjøre det bra i mine lidenskaper og det jeg var ment for å gjøre.
Om jeg ikke lykkes i å utføre mitt formål, er jeg så godt som en ødelagt robot man kan sende til skraphaugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man har familie og venner, god lønn, eier hus og hytte og bil, enkelte eier også enda et hus og båt/motorsykkel/campingvogn. At man har stort hus og hage med plass til alt man eier. At man reiser på ferie flere ganger i året. At man har god helse eller i alle fall håndterer sin dårlige helse på en god måte. At man er relativt pen og slank. At man har mange som er glad i en.

Da er man vellykket. Jeg har ingenting av dette, men vet at mange, mange har det og tar det som en selvfølge.

Anonymkode: edba6...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk bruker det uttrykket så handler det som regel om at man har bra utdanning, jobb, partner og sosialt nettverk. Altså alt som er synlig utenfra.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at å definere «vellykkethet» er en veldig personlig ting. Jeg har mange tanker om hvordan JEG skal være vellykket -  basert på mine verdier, drømmer og mål. Å overføre dette til å bedømme andre etter synes jeg er ganske meningsløst.For noen er man vellykket fordi man har den rette jobben eller har mange penger, mens for andre er man vellykket fordi man dyrker sine egne grønnsaker eller kan gå på skitur når man vil. 

Når folk snakker om «rike og vellykkede» mennesker, så er det vel fordi mange synes det høres bra ut å ha mange penger - det er noe mange ønsker seg? Det henger ofte sammen med en god jobb, et fint hus, fin bil, fine ferier… Ja, det er jo en del ting som mange ønsker seg som blir enklere å få om man har mange penger? 

Anonymkode: 7dc41...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (7 timer siden):

Forbinder det stort sett med det å lykkes på viktige arenaer i livet. Ha en over middels karriære og gjerne en utdannelse, etablere familie som en klarer å gi en god/middels+ tilværelse, også materielt. 

Men dette er det mange som har uten at de er det minste tilfredse med livet sitt. Dette er kanskje en vellykket overflate.

For min del kan man jobbe på bensinstasjon og være mer vellykket enn en advokat. Emma på Esso kan ha et fint liv i balanse, dyrker hobbyer, har overskudd til å gjøre mye gøy med evnt mann og barn/venner/alene. Lever sunt og går mye i naturen. Trives i egen kropp. Danser. Hva som helst. Ella advokat har er mye større hus, sitter i kø til hytta på Kvitfjell hver helg der hun kjører ski kledd i like klær som alle andre der oppe. Råd til champis til lunsjen. Krangler mye med familien, fordi hun er dritstressa av alle kravene hun føler hun må innfri. Ligger med Thomas på jobben, selv om minst en av dem er gift. Misliker egentlig seg selv, og står ofte foran speilet og leter etter feil, hva kan hun fikse på neste gang?

Emma ser ikke særlig imponerende ut for andre, det gjør Ella, alle gamle venner tenker «wow, nå ble hun allerede partner, hun er så rå, ass!» Samtidig øker hun antall sovepiller for å takle stresset.

Emma lærer seg å spille gitar. Når Ella drar til St Tropez om sommeren, er Emma på besøk hos kusina si på sørlandet der de bader, går barbeint og drikker vin i sommernatta i lette klær og bustete hår. Kommer på nye låter hun vil lære seg på gitaren til høstrn. Ella drikker også vin, sammen med sovepillene. Utad ser hun fantastisk ut i designerklærne sine og det perfekte håret. Tenker på at Ulrikke på kontoret hadde slanket seg og lurer på om Thomas vil foretrekke henne over seg selv, hun har sett hvordan Ulrikke sikler. Ikke at Ella egentlig vil ha Thomas, men hun liker ikke å tape. Sender Thomas bilder av de nye puppene som ser smashing ut i den nye bikinien til 3500,-

Hvem av disse er mest fornøyde når de ligger på dødsleiet? 

Endret av Ulla Ullsokk
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at da har man det man trenger og er fornøyd selv.  Jeg vil si at både jeg og min venninne er vellykket, selv om vi lever to helt ulike liv. Jeg har samboer, fast jobb, hus, ny bil og er gravid. Hun er singel, leier, jobber litt her og der og fokuserer på reising og karriere. Begge trives vi med de valgene vi har tatt og lider ingen nød økonomisk. Hun sitter nok igjen med mer penger enn meg etter alle faste utgifter siden hun ikke har huslån, billån og ikke skal ha barn. Men jeg vil ikke si noen av oss er mer vellykkede enn den andre. 

Jeg har et søsken da, som jeg ikke vil mene er så vellykket. Har slitt psykisk hele livet, klarer ikke fullføre utdanning eller skaffe seg jobb. Trenger mye hjelp fra familie. Men det er mest synd på hn. Hn kan jo ikke noe for det. Hn er jo ikke fornøyd selv med sin situasjon. Ikke at det er en konkurranse heller, da. Sånn blir det bare for noen, og man får gjøre det beste ut av situasjonen. 

Anonymkode: 64cfa...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker man kan være vellykket på mange forskjellige måter. 

Jeg syns jeg er vellykket fordi jeg tar høyere utdanning som det går veldig bra med, bor for meg selv, jobber, har gode venner og slikt. Føler jeg har det veldig bra og har gjort mye riktig i livet hittil. 

Men jeg har også en bror som har barn og som rotet seg bort i rusen, mistet jobben og slikt. I dag er han rusfri, jobber og har god kontakt med barna sine. Jeg syns også han er vellykket, fordi han har fått livet sitt på plass igjen på tross av omstendighetene ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulla Ullsokk skrev (41 minutter siden):

Men dette er det mange som har uten at de er det minste tilfredse med livet sitt. Dette er kanskje en vellykket overflate.

For min del kan man jobbe på bensinstasjon og være mer vellykket enn en advokat. Emma på Esso kan ha et fint liv i balanse, dyrker hobbyer, har overskudd til å gjøre mye gøy med evnt mann og barn/venner/alene. Lever sunt og går mye i naturen. Trives i egen kropp. Danser. Hva som helst. Ella advokat har er mye større hus, sitter i kø til hytta på Kvitfjell hver helg der hun kjører ski kledd i like klær som alle andre der oppe. Råd til champis til lunsjen. Krangler mye med familien, fordi hun er dritstressa av alle kravene hun føler hun må innfri. Ligger med Thomas på jobben, selv om minst en av dem er gift. Misliker egentlig seg selv, og står ofte foran speilet og leter etter feil, hva kan hun fikse på neste gang?

Emma ser ikke særlig imponerende ut for andre, det gjør Ella, alle gamle venner tenker «wow, nå ble hun allerede partner, hun er så rå, ass!» Samtidig øker hun antall sovepiller for å takle stresset.

Emma lærer seg å spille gitar. Når Ella drar til St Tropez om sommeren, er Emma på besøk hos kusina si på sørlandet der de bader, går barbeint og drikker vin i sommernatta i lette klær og bustete hår. Kommer på nye låter hun vil lære seg på gitaren til høstrn. Ella drikker også vin, sammen med sovepillene. Utad ser hun fantastisk ut i designerklærne sine og det perfekte håret. Tenker på at Ulrikke på kontoret hadde slanket seg og lurer på om Thomas vil foretrekke henne over seg selv, hun har sett hvordan Ulrikke sikler. Ikke at Ella egentlig vil ha Thomas, men hun liker ikke å tape. Sender Thomas bilder av de nye puppene som ser smashing ut i den nye bikinien til 3500,-

Artig at jeg brukte Ella som advokaten, må ikke forveklses med meg😅

Veldig fin illustrasjon må jeg si 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler meg vellykket, da jeg er så heldig å ha oppnådd det jeg ønsker og trenger for å ha det godt. En jobb jeg trives i, en samboer som jeg er veldig glad i, og en fin liten bukett med barn. Jeg har en såpass stabil psyke at jeg mestrer motgang, og jeg har ressurser til å følge opp barn og andre rundt meg som trenger det. 

Dette gjør at JEG føler meg vellykket, men det betyr ikke st jeg setter det som kriterie for at andre skal være vellykket. Jeg anser for eksempel min nærmeste venninne seg som minst like vellykket; hun har ingen utdanning, jobber i en butikk hun STORtrives i, tar bevisste valg rundt livet hun lever (singel og barnløs), sparer til å dra på de turene hun ønsker, osv. 

Så dette med konkrete definisjoner på «vellykket» synes jeg er veldig vanskelig! 😅

Anonymkode: b44a8...054

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vellykket er en definisjon jeg ikke bruker om mennesker. Hvis det brukes så er det sarkastiske eller ironisk om noen som TROR de er vellykket. 

Anonymkode: fc8b6...e7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulla Ullsokk skrev (9 timer siden):

Nå tror jeg ofte en legger noe annet i "vellykket" enn "tilfreds". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før ville jeg sagt penger og posisjon i samfunnet. I dag vil jeg si at om du selv er fornøyd og trives med det livet du har, da er du vellykket. 

Anonymkode: 14094...878

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...