Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært gift i over 20 år. Noen år etter at vi giftet oss inngikk vi ektepakt og tinglyste denne med at vi har fullt særeie. Det ble anført på ektepakten at his med innbo og løsøre er mitt særeie, men at mannen kan sitte i uskiftet bo dersom jeg dør først. Da min svigermor døde ble deler av arven overført til meg som tinglyst gave. Alt er tinglyst og det er gjort via advokat. Nå skal jeg skilles, kan mannen på noensinne helst måte bestride ektepakten og/ eller den tinglyste gaven. Jeg kommer til å dele innbo med han, men planlegger å ta all fortjeneste ved salg av huset selv. (Gidder ikke svar med hets om at han er lurt osv, er flere grunner til at han har signert på dette)

Anonymkode: e891e...8c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville vurdert å betale en advokat med fagområde skillmisser for noen timers jobb for å utrede hvis det er snakk om store verdier på spill, mer enn 500 tusen.

Anonymkode: c21b9...816

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Det er ingen lov som hindrer han i å bestride særeie, men om han kommer noen vei med det er en annen sak.

Skrevet

Nei, det høres jo usannsynlig at han skulle komme noen vei med et sånt krav, så sant ikke han kan sannsynliggjøre at du har lurt/tvunget ham, at han var i en særskilt sårbar situasjon på tidspunktet etc. 

Anonymkode: d2f12...830

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har vært gift i over 20 år. Noen år etter at vi giftet oss inngikk vi ektepakt og tinglyste denne med at vi har fullt særeie. Det ble anført på ektepakten at his med innbo og løsøre er mitt særeie, men at mannen kan sitte i uskiftet bo dersom jeg dør først. Da min svigermor døde ble deler av arven overført til meg som tinglyst gave. Alt er tinglyst og det er gjort via advokat. Nå skal jeg skilles, kan mannen på noensinne helst måte bestride ektepakten og/ eller den tinglyste gaven. Jeg kommer til å dele innbo med han, men planlegger å ta all fortjeneste ved salg av huset selv. (Gidder ikke svar med hets om at han er lurt osv, er flere grunner til at han har signert på dette)

Ja det kan bestrides men det skal mye til for han å vinne en slik sak. Arv er forøvrig automatisk særeie.

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (4 minutter siden):

Ja det kan bestrides men det skal mye til for han å vinne en slik sak. Arv er forøvrig automatisk særeie.

Arv er ikke automatisk særeie, nei. Arvlater må ha bestemt at det skal være særeie, ellers inngår arv i felleseie og kan kreves skjevdelt hvis man ønsker og midlene er i behold.

Anonymkode: a1736...781

• Liker 3
Skrevet

Særeie kan bestrides, og den som bestrider kan vinne frem dersom det bevises at intensjonen med avtalen ikke er oppfylt, eller også det kommer frem at intensjonen med avtalen var lovstridig.

Anonymkode: 9a718...4f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Han kan kreve skjevdeling om han har bidratt til oppussing, betaling eller  noen form for verdiøkning på huset. Det må kunne bevises. Når det gjelder innbo har du skrevet en tinglyst liste over hver enkelt gjenstand? Deres lønnsinntekt er felleseie og felles forsørgeransvar. Ting dere kjøper for lønnsinntekten er felleseie helt til den enkelte gjenstand er tinglyst som særeie. Innbo er så vidt jeg kan forstå ikke en enhet.

Anonymkode: ba3a2...9d0

Skrevet

Det er vel ingen her som kan si om han er lurt eller ikke, så hvorfor du avslutter med slik "skyttergravs mentalitet" må du nesten svare for selv.

Men om han ikke har noe som sin særeie, hytte eller lignende, høres det unektelig rart ut at huset står på deg som særeie, hvis dere har betalt like mye for det. En mulighet for å bestride særeie, er klausulen om at han skal kunne sitte med huset i uskiftet bo ved din død. Ergo - hans underskrift var betinget av at ekteskapet skulle vare frem til en av dere døde.

Hvorfor har du arvet noe etter din svigermor?

Anonymkode: 037be...2bc

Skrevet

Kan bestrides om det er grovt skjevfordelt, ref Lørenskog saken (Hagen forsvinningen)

Anonymkode: e85f5...9b2

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har en Breitling Emergency fra slutten av 90-tallet. Jeg arvet den, og anter ikke verdien på den, men den ligger nok hakket over en fitbit eller casio plastreimklokke :D

Anonymkode: 604aa...b70

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har en Breitling Emergency fra slutten av 90-tallet. Jeg arvet den, og anter ikke verdien på den, men den ligger nok hakket over en fitbit eller casio plastreimklokke :D

Beklager, det var jo helt feil tråd!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...