AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #1 Skrevet 7. februar 2023 Når man har vært utsatt for vold av en mann. Hvorfor er det da slik at man ofte ender opp med samme type menn? Anonymkode: c69bd...1a0
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #2 Skrevet 7. februar 2023 Man går gjerne etter det man er vant til. Jeg har jobbet mye med meg selv for å ikke gå etter slike menn lenger, etter å vokst opp med en far som utsatt oss for psykisk vold blant annet. Anonymkode: 763f7...1c5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #3 Skrevet 7. februar 2023 Grensene er flyttet over tid. Man klarer ikke lengre vurdere hva som en innenfor/utenfor. Påført mye skyld og skam i forhold en som man tar med seg. Det skaper usikkerhet i neste forhold. Bare noen tanker... Anonymkode: 94a42...7c2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #4 Skrevet 8. februar 2023 Først og fremst er ikke dette en regel. Noen få kvinner ender opp med samme type menn igjen og det er flere grunner til. Jeg skal ramse de opp oversiktlig - En som har blitt utsatt for vold og nedbryting har ofte dårlig selvbilde, problemer med å sette grenser og et skadet tilknytningsmønster fra barndommen som gjør at man ofrer seg selv for å få kjærlighet. De mennene som er voldelige og undertrykkende ser etter akuratt sånne jenter. - De mennene som er voldelige er også manipulerende og de er sjarmerende i begynnelsen og oppfører seg akuratt som det damer vil ha i en god mann. I begynnelsen vet ikke damen at han er voldelig men tror at han er en av de godene mennene. De får god kontakt, hun åpner seg opp om bakgrunnen eller han tester henne på andre måter for å finne ut om hun har sunne grenser og selvkjærlighet eller ikke. - I begynnelsen gir han hun alt hun trenger av kjærlighet og det er først senere nedbrytningen begynner - Damer med sunne tilknytningsmønstre og selvbilde vil plukke opp røde flagg og fjerne seg fra han fort. Damer med usunne tilknytningsmønstre og dårlig selvbilde vil oppfatte de røde flaggene men føle at feilen ligger hos de selv, at det er de som er for strenge om de setter grenser og dumper han, at det er de som har for høye krav fordi han jo er snill iblandt osv. Og det igjen fører til at de ikke får silt vekk sånne menn tidlig som andre damer gjør Anonymkode: 6c21a...bd1 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #5 Skrevet 8. februar 2023 Mange vet rett og slett ikke hva som er et godt forhold. Hva som er normalt og bra. Anonymkode: d5879...5ec
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #6 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Først og fremst er ikke dette en regel. Noen få kvinner ender opp med samme type menn igjen og det er flere grunner til. Jeg skal ramse de opp oversiktlig - En som har blitt utsatt for vold og nedbryting har ofte dårlig selvbilde, problemer med å sette grenser og et skadet tilknytningsmønster fra barndommen som gjør at man ofrer seg selv for å få kjærlighet. De mennene som er voldelige og undertrykkende ser etter akuratt sånne jenter. - De mennene som er voldelige er også manipulerende og de er sjarmerende i begynnelsen og oppfører seg akuratt som det damer vil ha i en god mann. I begynnelsen vet ikke damen at han er voldelig men tror at han er en av de godene mennene. De får god kontakt, hun åpner seg opp om bakgrunnen eller han tester henne på andre måter for å finne ut om hun har sunne grenser og selvkjærlighet eller ikke. - I begynnelsen gir han hun alt hun trenger av kjærlighet og det er først senere nedbrytningen begynner - Damer med sunne tilknytningsmønstre og selvbilde vil plukke opp røde flagg og fjerne seg fra han fort. Damer med usunne tilknytningsmønstre og dårlig selvbilde vil oppfatte de røde flaggene men føle at feilen ligger hos de selv, at det er de som er for strenge om de setter grenser og dumper han, at det er de som har for høye krav fordi han jo er snill iblandt osv. Og det igjen fører til at de ikke får silt vekk sånne menn tidlig som andre damer gjør Anonymkode: 6c21a...bd1 Dette stemmer for meg i hvert fall. Jobber hardt med dette, ettersom jeg har barn nå og det er uaktuelt å havne i et sånt forhold igjen. Anonymkode: 155bf...2c2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #7 Skrevet 8. februar 2023 Hva er psykisk vold? Anonymkode: 81b87...006
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #8 Skrevet 8. februar 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Hva er psykisk vold? Anonymkode: 81b87...006 Om noen gjennom ord eller kroppsspråk truer, skremmer eller nedvurderer deg. Ellers regnes kontrollering av hva partneren gjør, er osv som psykisk vold (les om coercive control). Anonymkode: 71294...986 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #9 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Når man har vært utsatt for vold av en mann. Hvorfor er det da slik at man ofte ender opp med samme type menn? Anonymkode: c69bd...1a0 Fordi de ønsker å få oppmerksomhet for det samme i neste forhold. Hvor ofte leser vi ikke her på KvinneGuiden at eksen var narsissist, samme med eksen før det, og nå tror de den nye daten også er det.. Klarer ikke med hånda på hjertet å konkludere annet enn at de ønsker oppmerksomhet rundt det. og Nei, jeg har liten tro på at all dritt i et forhold kun skyldes den ene parten når de ender opp med samme psykososiale dynamikk med alle kjærestene sine... Anonymkode: b872b...328
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #10 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Først og fremst er ikke dette en regel. Noen få kvinner ender opp med samme type menn igjen og det er flere grunner til. Jeg skal ramse de opp oversiktlig - En som har blitt utsatt for vold og nedbryting har ofte dårlig selvbilde, problemer med å sette grenser og et skadet tilknytningsmønster fra barndommen som gjør at man ofrer seg selv for å få kjærlighet. De mennene som er voldelige og undertrykkende ser etter akuratt sånne jenter. - De mennene som er voldelige er også manipulerende og de er sjarmerende i begynnelsen og oppfører seg akuratt som det damer vil ha i en god mann. I begynnelsen vet ikke damen at han er voldelig men tror at han er en av de godene mennene. De får god kontakt, hun åpner seg opp om bakgrunnen eller han tester henne på andre måter for å finne ut om hun har sunne grenser og selvkjærlighet eller ikke. - I begynnelsen gir han hun alt hun trenger av kjærlighet og det er først senere nedbrytningen begynner - Damer med sunne tilknytningsmønstre og selvbilde vil plukke opp røde flagg og fjerne seg fra han fort. Damer med usunne tilknytningsmønstre og dårlig selvbilde vil oppfatte de røde flaggene men føle at feilen ligger hos de selv, at det er de som er for strenge om de setter grenser og dumper han, at det er de som har for høye krav fordi han jo er snill iblandt osv. Og det igjen fører til at de ikke får silt vekk sånne menn tidlig som andre damer gjør Anonymkode: 6c21a...bd1 Uenig i dette. Det kan være flere grunner til at man ikke plukker opp dette. For min del har jeg vokst opp i en svært god familie og var rett og slett for ung/uerfaren til å plukke opp signalene før jeg satt helt fast (med barn). Har ellers sunne tilknytningsmønstre, stort og støttende nettverk og høy utdannelse innenfor psykologi. NÅ derimot ville jeg sett rosa flagg på hundre mils avstand. Nå vet jeg hva det er snakk om, men jeg hadde rettog slett ikke sjans midt i 20-årene. Jeg har også snakket med en del andre som har vært utsatt for vold. Uvanlig mange i omsorgsyrker som er utsatt. Man ville kanskje tenkt at dette er trente folk som ser tegn tidlig, men jeg tror det er en annen sårbarhet i det. Man ønsker så veldig å hjelpe når man merker at ting er vanskelig. Så man holder ut og tror på endring, alt for lenge. Man påføres jo ofte skyld for det som er vanskelig og den som utfører volden går veldig ofte inn i en offerrolle. Det er mye vanskeligere å håndtere enn rent sinne/aggresjon, for da utløses sympatien og man vil hjelpe. Ofte må man gå mange runder i voldssirkelen før dette gir seg og man til slutt innser at det ikke er mulig å endre og at man må kutte relasjonen. Anonymkode: 94a42...7c2 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #11 Skrevet 8. februar 2023 I tillegg til det som er nevnt over er det jo mange som etter et forhold med f.eks en klassisk narsissist som kontrollerer, er selvhøytidelig og har slike tydelige trekk på narsissisme, senere blir sammen med en såkalt covert/skjult narsissist. En slik person vil framstå helt annerledes i starten enn førstnevnte, og man vil oppfatte vedkommende som mere ydmyk (men de er kun på overflaten), stakkars meg mentalitet etc. Så vil personen sakte men sikkert begynne å gaslighte deg til du er fanget i nettet deres. Anonymkode: 71294...986 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå