Gå til innhold

Venninne som er sykt usunn, og til tider manipulerer og psykisk mishandler ‘’vennene’’ sine.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skriver dette på vegne av en bekjent. Denne personen (eller bekjente) har jeg kjent lenge. Vi har ikke vært nære sånn sett, men vi har alltid visst om hverandre og slått av en hyggelig prat da vi møtes. Jeg kommer til å skrive litt om min tidligere relasjon til ‘’venninnen’’ sånn at dere vil få en viss ide om hvor sinnsykt dette faktisk er.

For en del år tilbake (må være fem nå.) ble jeg kjent med ei på min egen alder, la oss kalle henne L, bare for å gjøre dette enkelt. Jeg og L ble fort venner, og ukentlige samtaler gikk fra å bli til daglige, gjerne flere timer om dagen. Først så synes jeg dette var utrolig hyggelig, da jeg endelig følte at det var noen som faktisk var engasjert i meg og mitt, og hun var VIRKELIG engasjert. Vi pratet om alt og ingenting. Vi endte fort opp med å finne på ting nesten daglig, og vi hadde det alltid like gøy.

Etterhvert så begynte ting å skurre. Samtaleemnene gikk fra å være om ‘’større’’ ting i livet som politikk, filosofi, karriere, planer for fremtiden osv til baksnakking og hva jeg kan kalle god gammeldags gossip. Jeg var egentlig ikke helt interessert i det og det har jeg stort sett aldri vært, men sakte men sikkert så ble jeg dratt inn. Hun kunne seriøst alt om ALLE i en mils omkrets. Hvem enn det var, så hadde hun dritt på dem. Den første advarselen jeg burde ha tatt inn på meg, var da en annen venninne av henne sa nei til å henge fordi hun hadde jobbet overtid natten før, og var ekstremt sliten. Jeg ble bombadert med meldinger fra L om at venninna hennes ditcha hu for å være hjemme, men at jeg var annerledes og god fordi jeg aldri sa nei til å være med hu. Det gikk ikke lang tid før L brått kuttet ut denne venninna, blokka hu overalt og egentlig bare droppa hu som en våt klut.

Etterhvert så begynte hun å fortelle om tidligere vennskap hvor alle forlot hu, og at jeg igjen var annerledes og god fordi jeg aldri gjorde noe sånt. Dette ga meg alltid en bismak i munnen, fordi jeg følte helt siden da at jeg ikke fikk lov til å si nei til ting uten at hun rett og slett skulle eksplodere. De meldingene hun sendte til venninna hun droppa var direkte stygge. Trusler om selvmord, kalte henne masse stygt og trua henne med å aldri prate med hu igjen. Jeg fikk helt sjokk da hu sendte meg bilder av meldingene hun hadde sendt til denne venninnen, og jeg prøvde å fortelle henne at dette hverken var greit eller en sunn måte å takle en slik konflikt på. Hun nektet å høre. Og dette ble ikke siste gangen jeg prøvde å fortelle henne at hun ikke kan snakke til andre mennesker på denne måten.

Det går et år, og jeg får en fullstendig knekk. Studier sliter meg ut, jobben min ved siden av studiene har brent meg ut. Jeg sluttet å møte opp på ting, og L begynte sakte men sikkert å kutte kontakt med meg. Jeg endte opp med å spørre hva greia var, og da fikk jeg bare en kort setning om at jeg var uengasjert i hennes liv og dret i hu. Det kunne ikke ha vært lengre enn fra sannheten. Jeg brydde meg utrolig mye om hu. Hun ringte meg ofte hvis hun hadde kriser med f.eks kjærester eller så kalte ‘’flings’’ og til og med ekser hun traff, og jeg tok telefonen hver eneste gang. Jeg dro til henne midt på natta en gang da hun indirekte truet med selvmord. Jeg lånte henne penger da hun sleit økonomisk. Jeg kjørte henne ofte fra A til B hvis hun trengte noe. Jeg forklarte gang på gang at jeg ikke orket å være med på ting, fordi studier og jobb brente meg ut. Da sa hun at jeg måtte slutte i jobben og studiene mine hvis det var så slitsomt. Det hele kom til et bråstopp da jeg skulle ha eksamen. Jeg sa jeg ikke kunne bli med ut natta før og feste, og da blokkerte hun meg. Jeg bestemte meg for at jeg hadde fått nok, og siden da så har vi ikke hatt kontakt. Dette er som sagt noen år tilbake nå. Jeg endte opp med å flytte noen timer unna, og fikk meg fort nye venner og et nytt nettverk med herlige folk. Landa en jobb innenfor det jeg studerte, hele pakka.

Fort frem til nå, og jeg får en melding av denne bekjente personen. Hen og L har visst vært gode venner i snart et år, og nå begynner ting å gå galt der. Hele meldingen starter med «Opplevde du det her med L?» og sannelig nok, så går denne personen gjennom mye av det L dro meg gjennom. Selvmordstrusler, anklagelser om å ikke være engasjert eller med på ting, blokkering, lista er lang. L har tydeligvis gitt en vilt annen versjon av hvorfor vennskapet mellom meg og hu ble slutt. Hennes versjon er at jeg bare forsvant fra livet hennes uten noe grunn og at hun ikke gadd å ‘’drasse med ei uengasjert venninne som bare brydde seg om hu når jeg trengte det.» Altså, jeg kjenner det koker.

Er det noe man kan få gjort med dette? Jeg rådet vedkommende til å bare kutte kontakt med hu, da jeg vet av egen erfaring at hun vil knekke denne personen fullstendig dersom det går noe lengre. Vedkommende er redd for å gjøre det, i tilfelle L skal snakke dritt om hen og spre usannheter. Jeg sa at det ikke er noe å bry seg om, fordi det vil L gjøre uansett. L snakker dritt om meg, og hun snakket ekstremt mye dritt om alle i livet sitt (og de som ikke var i livet hennes lenger) når jeg var venn med hu. Jeg har i seinere tid møtt mange av menneskene L var venn med før, og de har gitt meg et veldig annerledes lys på situasjonen mellom de og L. Mange av dem har hatt nøyaktig samme erfaring som meg.

Så, kan man egentlig gjøre noe?

Anonymkode: 41132...035

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi... jeg ville droppa hun der, blokkert om nødvendig...  Det er ikke noe å gjøre mer enn å beskytte seg selv. 

• Liker 3
Skrevet

Hvor mange mennesker er det du har i ditt liv, eller har hatt i ditt liv som du nå føler behov for å lage historier om på Kg? Det er jo den ene tråden etter den andre og med detaljer som er kokt sammen til en suppe. Og skrivestilen din er kliss lik i hver tråd.

En tråd fremstiller du personer som veldig unge kanskje i 2+ årene, en annen er dere middelaldrende.

Altså hva er det du holder på med? Kanskje på tide å oppsøke legen din igjen og få nye medisiner?

Anonymkode: 9b710...f11

• Liker 1
Skrevet

Dette er ikke bare til tider å manipulere. Hun gjør jo tydeligvis ikke noe annet, og du ser jo også at det L driver med er  mishandling. 

Det er ikke så mye du kan gjøre. Hun gjør ikke noe straffbart og hun vil aldri be om unnskyldning eller innrømme noen feil. Tror du fikk et veldig ubehagelig flashback nå, hvilket er ett hundre prosent forståelig. Mishandling skjer også i vennskapsforhold, og man føler seg like maktesløs og nedbrutt av den type mishandling. 

Det er veldig fint at du bekreftet ovenfor hun som kontaktet deg! Du reddet nok veldig mye for henne, for i slike forhold begynner en å tvile på seg selv og egen dømmekraft. Håper du kan få snakket mer med henne så dere muligens får delt mer av dette. Det kan hjelpe å snakke om det. Jeg skjønner deg veldig godt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mange mennesker er det du har i ditt liv, eller har hatt i ditt liv som du nå føler behov for å lage historier om på Kg? Det er jo den ene tråden etter den andre og med detaljer som er kokt sammen til en suppe. Og skrivestilen din er kliss lik i hver tråd.

En tråd fremstiller du personer som veldig unge kanskje i 2+ årene, en annen er dere middelaldrende.

Altså hva er det du holder på med? Kanskje på tide å oppsøke legen din igjen og få nye medisiner?

Hva i all verden? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå tror jeg du kanskje forveksler meg med noen andre? Jeg vet ikke hva du og den personen du refererer til har opplevd, men jeg håper dere kan ordne opp i det. Jeg har ikke vært særlig aktiv på Kvinneguiden før, bare brukt det som en søkemotor hvis jeg lurer på veldig grunnleggende saker.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
servitrise&suppe skrev (5 minutter siden):

Hva i all verden? 

Det har vært flere tråder ala det samme fra samme mennesket de siste månedene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oi, ja det høres jo ikke bra ut. Jeg har ikke fulgt mye med på det som legges ut på Kvinneguiden, annet enn generelle ting og tips jeg spesifikt søker om. Dette virket som et fint forum hvor man fikk gode råd, og dette anså jeg som såpass ille at jeg følte for å få litt mer råd og perspektiv på.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, men jeg har ikke sett det, og saken kan vel kommenteres uansett? Jeg regner med at historien er reell da den viser typiske tanker ofre for mishandling kan ha, og beskrivelsen av L er jo dessverre treffende på flere. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

L høres ut som et menneske fullstendig blottet for selvinnsikt og ydmykhet. Hun skylder konstant på alle andre, og ser aldri sin egen rolle i konflikter. "Alle er gale", og hun er "uskylden selv", tross at det er hun som baksnakker, blokkerer, truer og trakasserer. Hun høres direkte narsissistisk ut. L er nok en lost case og det er lite man får gjort med det annet enn å ta avstand. Ville vært ærlig med den personen som kontaktet deg nå, slik at vedkommende kan få mulighet til å trekke seg unna før det eskalerer mer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Oi, ja det høres jo ikke bra ut. Jeg har ikke fulgt mye med på det som legges ut på Kvinneguiden, annet enn generelle ting og tips jeg spesifikt søker om. Dette virket som et fint forum hvor man fikk gode råd, og dette anså jeg som såpass ille at jeg følte for å få litt mer råd og perspektiv på.

Det stemmer selvsagt ikke. Den du siterer lever i sin egen verden - og ønsker bare å hakke ned på andre. Og som oftest er det sånne som AB som har problemer, og trenger å få utløpt sin frustrasjon ovenfor andre. 

Jeg har vært her i mange år, og det er mange som har lik skrivestil. Uten at det betyr at det er samme person.

Bare overse personen. 

Anonymkode: 1926a...987

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Tvillingsjel skrev (1 time siden):

L høres ut som et menneske fullstendig blottet for selvinnsikt og ydmykhet. Hun skylder konstant på alle andre, og ser aldri sin egen rolle i konflikter. "Alle er gale", og hun er "uskylden selv", tross at det er hun som baksnakker, blokkerer, truer og trakasserer. Hun høres direkte narsissistisk ut. L er nok en lost case og det er lite man får gjort med det annet enn å ta avstand. Ville vært ærlig med den personen som kontaktet deg nå, slik at vedkommende kan få mulighet til å trekke seg unna før det eskalerer mer. 

Jeg burde egentlig ha lagt meg, da jeg har tidligvakt i morgen… Jeg googlet narsissisme, og mye av det stemmer overens med atferden til L. Jeg har hverken møtt noen som henne både før eller siden, så jeg antok at hun bare var sånn av ingen grunn. Men der traff du spikeren rimelig på huet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg burde egentlig ha lagt meg, da jeg har tidligvakt i morgen… Jeg googlet narsissisme, og mye av det stemmer overens med atferden til L. Jeg har hverken møtt noen som henne både før eller siden, så jeg antok at hun bare var sånn av ingen grunn. Men der traff du spikeren rimelig på huet.

Slike mennesker er dessverre en lost case, da de konstant projiserer og aldri ser sin egen rolle i konflikter. De tar aldri ansvar for noe som helst. Alt er andres skyld. Denne (bilde) oppsummerer en narsissist på en god måte. Konstant eksternalisering, ingen evne til selvinnsikt, og manglende empati for andre. De lyver gjerne mye, baksnakker andre og utnytter andres godhet, og når de blir avslørt er det svertekampanjer av en annen verden. Beste metoden for å håndtere slike folk er å gå "grey-rock", dvs være en grå mus, si minst mulig og ikke sette seg i en posisjon hvor narsissisten kan få utnyttet ens sårbarhet - i tilfeller hvor null kontakt ikke er mulig. Har man mulighet til å gå for null kontakt er det det beste. Slike mennesker endrer seg aldri, for de har ikke evne til selvkritikk 

4F23FEBB-D815-498A-9338-111CBCA807CB.png

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Har venninnen din emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse? 

Anonymkode: 4be19...285

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har venninnen din emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse? 

Anonymkode: 4be19...285

Det vet jeg ikke. Jeg har ikke snakket med hu på mange år, og når vi var venner så sa hun aldri noe om det i så fall.

Skrevet

Du har gjort det riktige, kommet deg vekk og kuttet kontakt. Fint at du kunne bekrefte din versjon overfor den nye venninnen hennes, så får hun en mulighet til å komme seg unna. Og ta det med deg videre, folk som kommer inn i livet ditt som en storm og lovebomber deg, samtidig som de snakker ned tidligere venner/kjærester er folk man bør unngå. 

• Nyttig 3
Skrevet (endret)

Dette er virkelig leit å lese :tristblå:Hvor hardt du har blitt utnyttet og misbrukt. Jeg har ikke selv hatt lik opplevelse, men observert det utenfra. Det finnes virkelig ingen grenser.

Man blir fastlåst og spist. Har unngått flere fine relasjoner, da jeg ikke maktet en L for nært.

Vedkommende hadde knekt meg. Det er det som er så jævlig. En åttearmet blekksprut, som gjør nære vennskap og kanskje et forhold, umulig.

Utgangspunktet er gjerne et skikkelig, utadvendt sosialt lim, som sett på avstand, virker veldig forlokkende i starten. 

Det er ikke så mye du kan gjøre, men det er muligens én ting.

Å true med selvmord, i denne settingen, er særdeles alvorlig psykisk misbruk😢. Det er en politisak og ikke et ansvar man skal bære på ❤️ Håper virkelig det ordner seg for deg.

Du har gjort ditt ytterste, altfor altfor lenge ❤️❤️❤️ Oppfordre bekjent til å tenke seg om. Det med frykt for å snakke dritt, må hen bare stå I. Dèt gjør L garantert, den dag i dag allerede. Det er slik de opererer og samler krefter til å skade nye relasjoner :trist:

Endret av Tradegy
Skrevet

Trøsten med slike mennesker og forhold er nok at de ikke gjør deg noe skade. Ja, de kan snakke negativt om deg til andre mennesker, men andre skjønner jo fort hva slags type menneske dette er, og at alt vedkommende sier må taes med en øse salt. 

Lykke til :D 

Skrevet

Veldig slitsomt å lese når du skriver «hu» i stedet for «hun». 

Anonymkode: 36d59...1f6

Skrevet

Dropp denne jentungen L. Hun spiser deg opp og kontrollerer deg. 

Jeg er veldig obs på sånne mennesker som ikke tillater deg å mene noe selv. Når meningene dine er imot hennes skal

et vennskap kunne bestå. Men når hun ikke tåler det, er det på til å droppe henne. Det virker som mange har droppet henne. 

Anonymkode: 621c1...95b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...