Gå til innhold

Ny type eksponeringsterapi for overgrepsofre med PTSD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står om det i avisen i dag https://www.nrk.no/vestland/halvparten-av-valdtektsoffer-kan-fa-ptsd-_-no-kan-ny-behandling-gi-betre-hjelp-1.16256195

Jeg vet hva eksponeringsterapi er hvis man har PTSD av andre grunner, utfordre seg til å gå i området f eks Utøya om man var der, eller for mennesker eller høye stemmer om man har opplevd vold i oppvekst eller lignende. Men hva går eksponeringsterapien ut på for overgrepsofre? Å snakke om det så raskt som mulig over tid i stedet for å holde det inne? Noen som vet?

Anonymkode: e382b...154

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette funka som ei kule på meg!

Anonymkode: f02d7...dee

Skrevet

Å stå i traumereaksjoner, følelsene som oppstår osv. Ikke unngå triggere men heller eksponeres for dem, m.m. 

Anonymkode: 4c977...1f9

Skrevet

"Hvis du trekkes til vanlig oppfølging mottar du oppfølging fra overgrepsmottaket slik det vanligvis gis. Typisk er det oppfølgingssamtaler med helsepersonell om normale reaksjoner etter voldtekten, hjelp til å kartlegge og mobilisere ditt sosiale nettverk, samt samtaler og støtte i temaer du kan synes er vanskelige å forholde seg til eller å løse."

Litt på sida, men dette sitatet er hentet fra presentasjonen av studiet (lenken ligger i artikkelen). Hva er dette slags bullshit? Dette er da ikke standard oppfølging, dette må være et opplegg bare en liten andel er blitt forunt? 

Anonymkode: c0031...f4f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

"Hvis du trekkes til vanlig oppfølging mottar du oppfølging fra overgrepsmottaket slik det vanligvis gis. Typisk er det oppfølgingssamtaler med helsepersonell om normale reaksjoner etter voldtekten, hjelp til å kartlegge og mobilisere ditt sosiale nettverk, samt samtaler og støtte i temaer du kan synes er vanskelige å forholde seg til eller å løse."

Litt på sida, men dette sitatet er hentet fra presentasjonen av studiet (lenken ligger i artikkelen). Hva er dette slags bullshit? Dette er da ikke standard oppfølging, dette må være et opplegg bare en liten andel er blitt forunt? 

Dette kan også leses i presentasjonen:

Sitat

Overgrepsmottakene i Norge har lang erfaring med å tilby samtaler og psykososial omsorg, men måten det gjøres på kan variere fra mottak til mottak.

Skrevet

Nei la oss heller grave oss ned og prøve å snike oss vekk fra realitetene.. for det har jo alltid funket! NOT!

Anonymkode: ae40e...a48

Skrevet
Bålkaffe skrev (27 minutter siden):

Dette kan også leses i presentasjonen:

Jeg har bare aldri møtt ett eneste voldtektsoffer som har fått noe av dette på et voldtektsmottak. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg hadde slike oppfølgingssamtaler med sosionom ved voldtektsmottaket de første månedene, så det er ikke helt bullshit nei. 

Anonymkode: f02d7...dee

Skrevet

Jeg har fått behandling med PE, som de tilbyr på regionalt kompetansesenter for traumer i Trondheim. For mange fungerer det godt, noen får ingen endring og noen blir verre. Jeg selv opplevde forverring under behandling, men har hatt noen positive effekter av behandling i ettertid. Har derimot blitt MYE mer var på triggere. 

Vi trenger et bredt utvalg av typer traumeterapi, da folk reagerer ulikt på ulik behandling. 

Anonymkode: 376a9...a22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...