AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #1 Skrevet 7. februar 2023 Står om det i avisen i dag https://www.nrk.no/vestland/halvparten-av-valdtektsoffer-kan-fa-ptsd-_-no-kan-ny-behandling-gi-betre-hjelp-1.16256195 Jeg vet hva eksponeringsterapi er hvis man har PTSD av andre grunner, utfordre seg til å gå i området f eks Utøya om man var der, eller for mennesker eller høye stemmer om man har opplevd vold i oppvekst eller lignende. Men hva går eksponeringsterapien ut på for overgrepsofre? Å snakke om det så raskt som mulig over tid i stedet for å holde det inne? Noen som vet? Anonymkode: e382b...154
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #2 Skrevet 7. februar 2023 Dette funka som ei kule på meg! Anonymkode: f02d7...dee
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #3 Skrevet 7. februar 2023 Å stå i traumereaksjoner, følelsene som oppstår osv. Ikke unngå triggere men heller eksponeres for dem, m.m. Anonymkode: 4c977...1f9
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #4 Skrevet 8. februar 2023 "Hvis du trekkes til vanlig oppfølging mottar du oppfølging fra overgrepsmottaket slik det vanligvis gis. Typisk er det oppfølgingssamtaler med helsepersonell om normale reaksjoner etter voldtekten, hjelp til å kartlegge og mobilisere ditt sosiale nettverk, samt samtaler og støtte i temaer du kan synes er vanskelige å forholde seg til eller å løse." Litt på sida, men dette sitatet er hentet fra presentasjonen av studiet (lenken ligger i artikkelen). Hva er dette slags bullshit? Dette er da ikke standard oppfølging, dette må være et opplegg bare en liten andel er blitt forunt? Anonymkode: c0031...f4f 1
Bålkaffe Skrevet 8. februar 2023 #5 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): "Hvis du trekkes til vanlig oppfølging mottar du oppfølging fra overgrepsmottaket slik det vanligvis gis. Typisk er det oppfølgingssamtaler med helsepersonell om normale reaksjoner etter voldtekten, hjelp til å kartlegge og mobilisere ditt sosiale nettverk, samt samtaler og støtte i temaer du kan synes er vanskelige å forholde seg til eller å løse." Litt på sida, men dette sitatet er hentet fra presentasjonen av studiet (lenken ligger i artikkelen). Hva er dette slags bullshit? Dette er da ikke standard oppfølging, dette må være et opplegg bare en liten andel er blitt forunt? Anonymkode: c0031...f4f Dette kan også leses i presentasjonen: Sitat Overgrepsmottakene i Norge har lang erfaring med å tilby samtaler og psykososial omsorg, men måten det gjøres på kan variere fra mottak til mottak.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #6 Skrevet 8. februar 2023 Nei la oss heller grave oss ned og prøve å snike oss vekk fra realitetene.. for det har jo alltid funket! NOT! Anonymkode: ae40e...a48
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #7 Skrevet 8. februar 2023 Bålkaffe skrev (27 minutter siden): Dette kan også leses i presentasjonen: Jeg har bare aldri møtt ett eneste voldtektsoffer som har fått noe av dette på et voldtektsmottak. Anonymkode: c0031...f4f
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #8 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): "Hvis du trekkes til vanlig oppfølging mottar du oppfølging fra overgrepsmottaket slik det vanligvis gis. Typisk er det oppfølgingssamtaler med helsepersonell om normale reaksjoner etter voldtekten, hjelp til å kartlegge og mobilisere ditt sosiale nettverk, samt samtaler og støtte i temaer du kan synes er vanskelige å forholde seg til eller å løse." Litt på sida, men dette sitatet er hentet fra presentasjonen av studiet (lenken ligger i artikkelen). Hva er dette slags bullshit? Dette er da ikke standard oppfølging, dette må være et opplegg bare en liten andel er blitt forunt? Anonymkode: c0031...f4f Jeg hadde slike oppfølgingssamtaler med sosionom ved voldtektsmottaket de første månedene, så det er ikke helt bullshit nei. Anonymkode: f02d7...dee
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #9 Skrevet 8. februar 2023 Jeg har fått behandling med PE, som de tilbyr på regionalt kompetansesenter for traumer i Trondheim. For mange fungerer det godt, noen får ingen endring og noen blir verre. Jeg selv opplevde forverring under behandling, men har hatt noen positive effekter av behandling i ettertid. Har derimot blitt MYE mer var på triggere. Vi trenger et bredt utvalg av typer traumeterapi, da folk reagerer ulikt på ulik behandling. Anonymkode: 376a9...a22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå